brandskydskontroll?
brandskydskontroll?
ska det göras en brandskydskontroll vartannat år vid pellets eldning? jag har ju sotare som sotar.. räcker det inte med besiktningen vid installationen?? är det nått nytt.. bott i hus i tio år och inte fan har dom kommit och kollat nått fören nu ??
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
-
- Pannrumshärskare!
Re: brandskydskontroll?
Sotaren gjorde den kontrollen förrut.Nu vill dom ha in lite mer pengar därav uppfanns brandskyddskontrollstrandan skrev:ska det göras en brandskydskontroll vartannat år vid pellets eldning? jag har ju sotare som sotar.. räcker det inte med besiktningen vid installationen?? är det nått nytt.. bott i hus i tio år och inte fan har dom kommit och kollat nått fören nu ??
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Re: brandskydskontroll?
[quote="Andreas Hansson"][quote="strandan"]ska det göras en brandskydskontroll vartannat år vid pellets eldning? jag har ju sotare som sotar.. räcker det inte med besiktningen vid installationen?? är det nått nytt.. bott i hus i tio år och inte fan har dom kommit och kollat nått fören nu ??[/quote]
Sotaren gjorde den kontrollen förrut.Nu vill dom ha in lite mer pengar därav uppfanns brandskyddskontroll[/quote]
sotaren är väl inte den som stiftar lagar här i landet! eller??
och det är inte dom som bestämmer priset heller,utan det är kommunen
där du bor om jag inte har helt fel.
Sotaren gjorde den kontrollen förrut.Nu vill dom ha in lite mer pengar därav uppfanns brandskyddskontroll[/quote]
sotaren är väl inte den som stiftar lagar här i landet! eller??
och det är inte dom som bestämmer priset heller,utan det är kommunen
där du bor om jag inte har helt fel.
-
- Pannrumsnisse!
-
- Pannrumstomte!
Det jag tror många reagerar för är att man går från att kontrollera en enda gång, vid drifttagande , till att kontrollera varje år.
Man talade om att avskaffa sotarmonopolet det slutade med att kommunen fick i uppdrag att välja sotare. Inte stor skilnad för mig, det är precis som tidigare. Varför får inte jag anlita vem jag vill med rätt kvalifikationer?
Dessutom har jag som fastighetsägare det fulla ansvaret för brandsäkerheten men man litar inte på att att jag sköter det utan skickar hit en myndighetsperson vartannat år som jag tvingas betala för. Vart femte eller tionde år hade väl räckt om jag inte gör några förändringar, däremellan görs kontrollen som vanligt av sotaren. Kommunen bestämmer förresten inte avgiften, bara minuttaxan.
mvh
Man talade om att avskaffa sotarmonopolet det slutade med att kommunen fick i uppdrag att välja sotare. Inte stor skilnad för mig, det är precis som tidigare. Varför får inte jag anlita vem jag vill med rätt kvalifikationer?
Dessutom har jag som fastighetsägare det fulla ansvaret för brandsäkerheten men man litar inte på att att jag sköter det utan skickar hit en myndighetsperson vartannat år som jag tvingas betala för. Vart femte eller tionde år hade väl räckt om jag inte gör några förändringar, däremellan görs kontrollen som vanligt av sotaren. Kommunen bestämmer förresten inte avgiften, bara minuttaxan.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumshärskare!
Exakt. Dessutom så kan jag rekomendera folk att kolla sina fakturor.Shakespeare skrev:Det jag tror många reagerar för är att man går från att kontrollera en enda gång, vid drifttagande , till att kontrollera varje år.
mvh
Det är vanligt att dom lägger på lite tid.
Många bäckar små.....
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Tjena!Bara en liten spekulation så här på en höft....man brukar skoja om att det smygit in sig en råtta bland hermelinerna....
Kanske samma med sotningsförbundet-kommunen..det har smygit in sig en v/p lobbyist bakom gardinen???
Dvs.ju mer pålagor för "ELDARNA"ju fler borrhål och luftisar mm
OBS!Spekulera får man väl göra.....
uppdat:Det skall väl vara "katt" inte råtta förståss
Mvh ronald
Kanske samma med sotningsförbundet-kommunen..det har smygit in sig en v/p lobbyist bakom gardinen???
Dvs.ju mer pålagor för "ELDARNA"ju fler borrhål och luftisar mm
OBS!Spekulera får man väl göra.....

uppdat:Det skall väl vara "katt" inte råtta förståss
Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den ons 12 dec, 2007 16:46, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumsnisse!
Du har ju en skorsten iaf.. Var glad för detAndreas Hansson skrev:Det är ju fördjävligt korkat att det ska kosta 1000 spänn per år att bara ha en skorsten.Måste vara någon bergvärme snubbe som har lobbat fram detta.
Vem är så korkad så att han bygger ett nytt hus med skorsten i dag?

Ved Profilen
Det är nog inte bara sotare och bergvärmesnubbar som lobbat fram detta.
När det skulle bli tillåtet med självsotning så ville räddningsverket och de lokala räddningstjänsterna också ha denna sk brandskyddskontroll, sedan kan väl frågas om det är rätt att sotarn utför uppgiften eller om räddningstjänsten skall göra det. Det var inte länge sedan vi hade en pannrumsbrand i området så nu blev det kontroll, en pelletsbrännare med bakbrand och pellets staplat runt brännaren så räddningstjänsten fick bära ett par pallar pellets innan de kunde släcka färdigt.
När det skulle bli tillåtet med självsotning så ville räddningsverket och de lokala räddningstjänsterna också ha denna sk brandskyddskontroll, sedan kan väl frågas om det är rätt att sotarn utför uppgiften eller om räddningstjänsten skall göra det. Det var inte länge sedan vi hade en pannrumsbrand i området så nu blev det kontroll, en pelletsbrännare med bakbrand och pellets staplat runt brännaren så räddningstjänsten fick bära ett par pallar pellets innan de kunde släcka färdigt.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
jag förstår inte det här med brandskyddskontrol som ni pratar om.
Hos mig har sotarn gjort en kontroll och det var precis när det var nytt kan det var 3-4 år sedan.
Sen har ingen varit här och gjort någon kontroll.
Sotarn kollade pannrummet och påpekade att vi var tvungna att sätta en minarit skiva tror jag det heter på dörren.
Sen kollade han takstegen det var allt.
Och vi eldar både med Ved och Pellets får sotat 2ggr om året.
Är det sån skillnad var man bor?
Pannan
Hos mig har sotarn gjort en kontroll och det var precis när det var nytt kan det var 3-4 år sedan.
Sen har ingen varit här och gjort någon kontroll.
Sotarn kollade pannrummet och påpekade att vi var tvungna att sätta en minarit skiva tror jag det heter på dörren.
Sen kollade han takstegen det var allt.
Och vi eldar både med Ved och Pellets får sotat 2ggr om året.
Pannan
CTC Total -82:a, ved
Pannan
Pannan
Denna länk kanske kan vara en börjanPannan skrev:jag förstår inte det här med brandskyddskontrol som ni pratar om.
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____13642.aspx
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Tack den länken har jag oxå läst.
Men här där jag bor så har dom som jag skrev tidigare bara gjort en kontroll och det var flera år sedan.
Sotarn har inte äns brytt sig att vi bytt först från olja till ved och nu även pellets.
Någon extra koll har inte gjorts behövs inte enl. sotarmästarn som utför brandskyddskontrollen här.
Men här där jag bor så har dom som jag skrev tidigare bara gjort en kontroll och det var flera år sedan.
Sotarn har inte äns brytt sig att vi bytt först från olja till ved och nu även pellets.
Någon extra koll har inte gjorts behövs inte enl. sotarmästarn som utför brandskyddskontrollen här.
CTC Total -82:a, ved
Pannan
Pannan