Bra kvalite på ny lev av solett

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Bra kvalite på ny lev av solett

Inlägg av André »

I måndags fick jag ny leverans, Det gick tyvär inte in 8 ton då jag trodde det skulle ta längre tid innan dom kom men med kvarvarande mängd så klarar jag mej iaf dryft 2 år... :D

Va lite mistänkt på volymvikten efter vad jag såg hos kompisen o nu tänkte jag att jag skulle kolla hur matningsfaktorn från förrådsskruven va..
Den matade 30,9 kg/tim mot normalt 22-23 kg o väldigt hård/fin utan spån, 10 l vägde 6910 gram :shock: vilket är den tyngsta pellets jag har fått från solett...
Tidigare rekord gällande volymvikt va 6820 g/10 l men normalt brukar ligga på ca 6750..

Ibland ska man ha tur oxå tydligen för det hade inte varit kul att få dålig pellets som man skulle tjorvat med i 2 år... :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hade ingen hink så jag kunde väga kompisens pellets men därimot så gav hans brännare 5 kW mindre än min med samma inställning.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja jag "vette pepparn vad det är med norrlandspelletsen men den är förgrymt bra...ta i trä... :) Producenterna har väl träet i blodet..så att säga
Hoppas det håller i sig ....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Undrar vad som händer med soletts pelletspris nu efter nyår??
Dom har tagit all leverans till umeåenergi nu oxå, Det går nå jävulska mängder dit... Bara i veckan ska det köras dit minst 6 långtradare..
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!Jag tycker att bra pellets skall gå till småbrukarna...Och som det skrevs i nån annan tråd sk."skitpellets" kan väl värmeverk (stora centraler)använda det lär väl inte spela nån roll om det är spån,eller om det är mjölig pellets....Men man får väl aldrig välja....Det har ju varit hyfsat varmt så kanske blev lite lager som måste göras av med...så inte priserna går ner....hmm

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ronald skrev:Tjena!Jag tycker att bra pellets skall gå till småbrukarna...Och som det skrevs i nån annan tråd sk."skitpellets" kan väl värmeverk (stora centraler)använda det lär väl inte spela nån roll om det är spån,eller om det är mjölig pellets....Men man får väl aldrig välja....Det har ju varit hyfsat varmt så kanske blev lite lager som måste göras av med...så inte priserna går ner....hmm

Mvh ronald
Håller med dig, "skitpelletsen" till värmeverken. Har varit och tittat på två värmeverk här i Göteborg och de kör pelletsen genom kvarnar innan den når pannan så kvaliteten där har ingen betydelse.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Dom vill gärna ha sämre kvalite på pelletsen i värmeverken då det som Roli ändå mals ner, Det är träpulverbrännare som används...

Visst har det varit rätt varmt i höst men det är bara en reservbil som stått sen augusti sa han som va hit med pellets förra veckan..
Men nu är det väl avtal på några år som skeåkraft skriver med umeåenergi o dom börjar inte leverera förrän efter nyår dit så det är väl då man får se hur det blir med tillgången, Förra vintern så va dom tvungna att dela på leveranserna för att sprida ut de så att alla skulle få tills det blev mildare.. Det hörs som att det blir foderbilarna som får köra den pelletsen från Skeå-Umeå..
En kompis sa att det nog kan bli stora höjningar på pelletsen till villaägarna då energibolagen nu satsar mycket på fjärrvärmen o då folk väl anslutit sej är det bara att höja där oxå... :cry:
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

verkar vara många som är på gång med avtal till umeå energi, undra om dom ska bygga ut röbäck :)
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

HattSmugglarn skrev:verkar vara många som är på gång med avtal till umeå energi, undra om dom ska bygga ut röbäck :)
Tja man kan ju undra.. :?
Vad jag hört så kör dom den pannan på max o stänger/sänker effekten i den på dovan/Ålidhem, Nu tror jag att även pannan på Ålidhem som brann kommer oxå att byggas om till pellets.....

Det va från eran "transportchef" tror jag det sas att ni kommer att få köra solett nu till Umeå..
HattSmugglarn
Fröträd

Ja det låter ju bra, alla körningar är ju körningar, vartifrån man kör känns mindre viktigt,
Hr. O
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Hr. O »

ronald skrev:Tjena!Jag tycker att bra pellets skall gå till småbrukarna...
Ja eller hur, det vore ju det mest effektiva. Jag skulle tippa att det kommer bli så också på lite sikt och att storförbrukarna som kör på pellets nu kommer skifta till typ flis, bark och avfall vad det lider.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hr. O skrev:
Ja eller hur, det vore ju det mest effektiva. Jag skulle tippa att det kommer bli så också på lite sikt och att storförbrukarna som kör på pellets nu kommer skifta till typ flis, bark och avfall vad det lider.
Mmmm frågan är bara hur det funkar i dom nya träpulverbrännarna/pannorna.. :roll:

Dom har ju bytt ut dom tidigare flispannorna på många ställen till nya träpulverpannor så jag tror inte dom vill byta ut dessa igen om nått år...
Vet då av 3 st helt nya pelletsvärmeverk som inte är anpassade för annat än pellets...
Hr. O
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Hr. O »

André skrev:
Dom har ju bytt ut dom tidigare flispannorna på många ställen till nya träpulverpannor så jag tror inte dom vill byta ut dessa igen om nått år...
Vet då av 3 st helt nya pelletsvärmeverk som inte är anpassade för annat än pellets...
Aha, intressant! Är det stora anläggningar eller? Annars har jag fått uppfattningen att dom flesta värmeverk som eldar pellets eller pulver har konverterade kolpannor.
HattSmugglarn
Fröträd

Finns gott om konverterade små/medelstora verk, många av dom större här i krokarna stödeldar pellets när det är kallt men kör fortfarande spån/torv som huvud föda vintertid, och enbart pellets sommartid.

Sen har man ju alla dom små storkunderna, ex skolor som bara kört olja men nu bara pellets.
Skriv svar