Får ej upp pannvärmen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Markus_H
Späd planta

Får ej upp pannvärmen

Inlägg av Markus_H »

Jag har ett problem...

Min brännare Janfire Flex-a går inte upp i värme. Nu när jag sotade den häromdagen så tänder den och går men jag får inte upp den högre än 60 grader. Från 40 grader till 60 tar det ungefär en timme, oavsett om jag kör på 3:e eller 4:e programmet. (Jag har pannan inställd på att gå upp till 80 grader - vilket inte varit något problem hittills.) När den når 60 grader så sjunker den igen till i runda slänger 50 grader, fläkten går men inget brinner (på prg. 4) Något verkar mao. fel...

Ett möjligt fel är att rostret sitter fel men ser jag till manualen (som för övrigt är helt värdelös) ska de "avlånga hålen" och den lägre sidan av rostret vara in mot skruven - vilket jag också har. Detta tycker jag också är logiskt utifrån att pelletsen hamnar på rostret och sedan borde antändas via de större hålen i rostret. Kan någon bekräfta att jag har rätt?

Ett andra alternativ är att det är skit på kanten mellan rostret och kanten som den vilar på (ovanför tändspiralen). Den kanten har jag skrapat, dammsugit och petat så är det något så är det inte mer än molekyler kvar.

Det enda jag kan härleda det hela till är sotningen. Det jag gjorde annorlunda var att jag var upp på taket och drog också (gjorde det för tre veckor sedan också utan problem). Har kollat draget både i anslutningen till murstocken och där brännaren går in i pannan. Tändstickan dras in/slocknar så det verkar inte heller vara felet. Har tagit ut en av de fyra retarderna (plåtstyckena i tuberna) för säkerhetsskull.

Nu är det strax under -10 och så kul är det inte att se elräkningen ticka iväg. Är det någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand,

/Markus
Sintringen
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Vilken panna har du och har du en motdragslucka?
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Markus_H
Späd planta

Inlägg av Markus_H »

En Nibe Pellux och ja, jag har en motdragslucka.
C.M.R.
Fröträd

Inlägg av C.M.R. »

:evil: DET HAR VARIT LITE KLUDD MED INTERNMOTORERNA PÅ FLEX-A.
:idea: Om man tar bort internmotorn (går att göra utan lossa kedjelådet)
Så på baksidan av motorn finns ett lock med 2 skruvar, skruva ur dessa och ta bort locket. Under detta lock sitter ytterligare ett mindre lock med 2 skruvar. Ta bort detta ochså. Ny ser du 4 fjädrar (sk bromsar). Ta bort (lyft upp) 2st mot varandra sittande fjädrar. Skruva sedan tillbaks locken i omvänd ordning.
Detta pga 4 st bromsar dran ned hastigheten på internmotorn för mycket, så att det kommer för lite pellets till koppen, och då blir det så att effekten inte kommer upp, utan pannan kan till och med bli svalare ju mer man eldar och inte vill komma upp i temperatur.
(Detta enligt ett servicemeddelande som gått ut till återförsäljare av flex-a)
Jag har bytt många såna och felen har blivit avjälpta.Varför blir det så? Jo, med tiden kommer det in damm i bromsarna och förstärker bromseffekten. Det brukar synas när man dragit ur dom och tittat på dom.
:shock: Sedan angående den 5:e potentiometern (doseringspoten) så finns det anvisningar om hur denna skall stå vid olika pelletskvaliteter (volymvikt) samt hur man grundinställer den om man skruvat för mycket på den.(utan att använda instrument)
** Det finns Janfires originalmanual just för detta ändamål att ladda hem gratis från :
http://www.ved-pellets.se/Arkiv/Bruksan ... flex_A.pdf
OBS! detta är inte den vanliga manualen som följde med brännaren)

Där beskrivs exakt hur du ställer in den efter pelletsens volymvikt. Detta minskar pelletsförbrukningen radikalt. Där står ochså hur då trimmar upp brännaren till 23kw.
----------------------------------------------------------------------------------
PS. Ta ett tomt litermått och ställ på en våg. Nollställ vågen och häll sedan i pellets tills det blir exakt 1 liter. Då har du volymvikten på pelletssen, brukar vara ca 620-650g/Liter. Detta kan vara bra att veta om man köper bulk, då kan man själv kolla volymvikten./Hälsningar Mikke
Senast redigerad av C.M.R. den ons 26 dec, 2007 00:01, redigerad totalt 2 gång.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Markus_H
Späd planta

Inlägg av Markus_H »

Tack, det där ska jag prova. Av någon anledning gick pannan igång efter ett par dagar. Utan att jag gjorde något annat än att jag sotade ur den för X:e gången. Nåja, problemet lär dyka upp igen så jag tjänar nog på att göra det du föreslår.

Du får väldigt gärna maila mig pdf:en markus.hallgren@gmail.com

Tack så mycket för hjälpen!

/Markus
Skriv svar