Ang uraskning av px21
-
- Fröträd
Ang uraskning av px21
Jag undrar om det ska askas ur var 4:e dag nu (den 10 dec).
Har satt i ett stopp bleck i brännaren. Har jag vinklat det fel mån tro. Slipper få pelletsar som trillar ur och ligger och pyr i allafall. Men efter ca: 4 dagar så anser jag att det är hög tid att ta bort aska. Det blir en hel del i pellets brännaren. Inte drifts problem på något viss. Bildas även "sintring" hård aska eller vad man ska kalla det i brännaren. Brännaren är optimerad av ÅF ganska nyligen, pga av tjära som försviner mer och mera varje vecka.
Är detta normalt?
Om det är normalt, kan man få till så att den askar ur brännaren på automatik?
MvH mickeman
Har satt i ett stopp bleck i brännaren. Har jag vinklat det fel mån tro. Slipper få pelletsar som trillar ur och ligger och pyr i allafall. Men efter ca: 4 dagar så anser jag att det är hög tid att ta bort aska. Det blir en hel del i pellets brännaren. Inte drifts problem på något viss. Bildas även "sintring" hård aska eller vad man ska kalla det i brännaren. Brännaren är optimerad av ÅF ganska nyligen, pga av tjära som försviner mer och mera varje vecka.
Är detta normalt?
MvH mickeman
Diom c700 TRIPPEL med laddomat 3000, 2st ack tankar (1300 l+250 i pannan) , INSATS RÖR PÅ 8,5m diameter 100mm samt dragbergränsare WZB-1
Det låter inte rikigt normalt, jag skrapar ur brännaren en gång i veckan och då ligger det bara lite puder i botten på röret. Jag hade dock samma situation som du i våras, med massor av aska och sinter. Nu är brännaren justerad, installatören fick göra det två gånger för att få det riktigt bra. Dessutom bytte han fallröret, då det inre brännarröret inte ville ligga still. Det nya fallröret hakar fast bättre i brännarröret och det blir tätare så att det inte kommer in luft på fel ställe.
Kanske beror dina problem på dålig pellets eller dåligt drag?
Kanske beror dina problem på dålig pellets eller dåligt drag?
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
95 m2 + 95 m2 källare.
-
- Prima virke
- Kontakt:
Re: Ang uraskning av px21
Vad kör du med för pellets?, Har du något insatsrör? storlek?mickeman_79 skrev:Jag undrar om det ska askas ur var 4:e dag nu (den 10 dec).
Är detta normalt?
MvH mickeman
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Mickeman
Har en Eurofire i en gammal kombipanna Parca Norrahammar -74 och har alltid upplevt mycket aska o koks i brännröret efter kort tid. Efter ca 3-4 dagar växer askhögen i brännröret så mycket så att de främre luftslitsarna i botten täcks. Efter 1 vecka kan man knappt lägga en 5 krona platt på botten.
Jag upplever som att draget är tillräckligt eftersom en tändstickslåga sugs
lätt in i pelletsbrännareldstaden när jag glipar på luckan när brännaren kör för fullt, alltså undertryck. Har aldrig hett fallrör eller puffar.
Har testat att täta mer kring luckor, fallrör o annat utan resultat. Bytt pellets 3 gånger, ställt om luft o matning, förgäves.
Jag misstänker att det kan vara hysteresen, endast 7 grader, alltså många start o stopp. Den går nu ca 30 min, och står i 60 min.
Tipsa mig gärna hur du löser ditt problem.
Har en Eurofire i en gammal kombipanna Parca Norrahammar -74 och har alltid upplevt mycket aska o koks i brännröret efter kort tid. Efter ca 3-4 dagar växer askhögen i brännröret så mycket så att de främre luftslitsarna i botten täcks. Efter 1 vecka kan man knappt lägga en 5 krona platt på botten.
lätt in i pelletsbrännareldstaden när jag glipar på luckan när brännaren kör för fullt, alltså undertryck. Har aldrig hett fallrör eller puffar.
Har testat att täta mer kring luckor, fallrör o annat utan resultat. Bytt pellets 3 gånger, ställt om luft o matning, förgäves.
Jag misstänker att det kan vara hysteresen, endast 7 grader, alltså många start o stopp. Den går nu ca 30 min, och står i 60 min.
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
-
- Fröträd
jag har en albin panna Kombi från 1979, nysotad ständigt. (lägger ner mycket kärlek på mitt system
)
Har installerat ett rör i min skorsten, vet ej exakt vilket, men det är det vanliga röret som de flesta sätter in. Eller slang är det rättare sagt. diameter 100mm, har tagit hjälp av firma och ställt in brännaren efter konstens alla regler. Har funkat bra i 6 månader. Men nu anser jag att all tjära som fanns är borta, vilket är bra. Men brännaren behåller askan som i sin tur sintrar. Pellets kvaliteten kanske är något sämre men ej så pass att den ska avge så mycket aska (LAXÅ 8mm små säck, ska nu övergå till stor säck Helsingepellets)
När tjäran försvann så blev mitt drag ännu bättre vilket är bra men det resulterade med att askan i min PX21 ökade.
Troliga fel enligt mig
1. pellets kvaliteten
2. Stoppblecket bör ställas om
3. Vinkel på pelletsbrännaren, hur den är instoppad i pannan, brännaren pekar lite neråt. kanske ska vara rakare i pannan.
Nån som kan tipsa om felsökning

Har installerat ett rör i min skorsten, vet ej exakt vilket, men det är det vanliga röret som de flesta sätter in. Eller slang är det rättare sagt. diameter 100mm, har tagit hjälp av firma och ställt in brännaren efter konstens alla regler. Har funkat bra i 6 månader. Men nu anser jag att all tjära som fanns är borta, vilket är bra. Men brännaren behåller askan som i sin tur sintrar. Pellets kvaliteten kanske är något sämre men ej så pass att den ska avge så mycket aska (LAXÅ 8mm små säck, ska nu övergå till stor säck Helsingepellets)
När tjäran försvann så blev mitt drag ännu bättre vilket är bra men det resulterade med att askan i min PX21 ökade.
Troliga fel enligt mig
1. pellets kvaliteten
2. Stoppblecket bör ställas om
3. Vinkel på pelletsbrännaren, hur den är instoppad i pannan, brännaren pekar lite neråt. kanske ska vara rakare i pannan.
Nån som kan tipsa om felsökning
Senast redigerad av mickeman_79 den ons 12 dec, 2007 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Diom c700 TRIPPEL med laddomat 3000, 2st ack tankar (1300 l+250 i pannan) , INSATS RÖR PÅ 8,5m diameter 100mm samt dragbergränsare WZB-1
-
- Fröträd
Stålis skrev:Mickeman
Det har jag också funderat på. Kan man ställa om orginalet eller köper man ett annat? Om man köper ett nytt, kostnad samt vart?
-
- Fröträd