Pelletsindustrin.org

Skriv svar
Reidar
Gallringsobjekt

Pelletsindustrin.org

Inlägg av Reidar »

PiR, Pelletsindustrins Riksförbund har en sida, http://www.pelletsindustrin.org/ Där kan du se vilka leverantörer som är anslutna och vilka bestämmelser som gäller för leverans och kvalitet.
Finandelen garanteras vara max 4 viktsprocent vid bulkleverans förutsatt att slanglängden inte överstiger 10 meter. Pellets i säck garanteras ha max 1,5 viktsprocent finandel.
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Har dom problem med hemsidan? den går inte att hitta
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Sandviken
Stor entusiast!

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Det hade smygit med en punkt efter org
som inte ska va med :?

http://www.pelletsindustrin.org/

Mvh Tommy
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Pelletsindustrin.org

Inlägg av Roli »

Reidar skrev:Finandelen garanteras vara max 4 viktsprocent vid bulkleverans förutsatt att slanglängden inte överstiger 10 meter.
Vilken leverantör lever upp till det, när pelletsen ligger i förrådet????
Den skulle jag köpa min pellets av direkt.....

4vikts% i bilen är en sak men vem kan garantera det när pelletsen väl är på plats i förrådet...... Ingen av de som levererat till mig de senaste 6 åren har klarat detta..... Den sista "bottensatsen" i de tre siste leveranserna har varit rent ut sagt skitdålig.

Tacka vet jag min första leverans, den tog lite tid att fylla men vilken pellets. Tror att jag rengjorde mitt filter i vakuumsystemet (transporterar pelletsen från mitt bulkförråd in till pannrummet) först efter 9-10 månaders drift. Idag rengör jag filtret var 14:e dag om det är en "bra" pellets, just nu ligger rengöringsintervallet på varje vecka. När pelletsen har varit som sämst har jag fått rengöra filtret med ca. 1,5 dagars mellanrum.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Reidar
Gallringsobjekt

Vad kan vi göra som konsumenter?

Inlägg av Reidar »

Pelletsindustrin.org är pelletsindustrins åsikt om vad som ska gälla, och det är alldeles rätt att det finns flera krux för en ensam konsument att mäta vad han har fått och begära rättelse. Vad tycker vi som konsumenter om 4% finfraktion? Det gör 120 kilo spån i en bulkfyllning på tre ton.

I mitt fall hände följande: Jag fick en leverans i mars 2007 och allt funkade OK till i september. Då började det bli proppar i externskruvens nederända med packat spån och pellets. Skruven (3,7m) stannade 1-2 ggr per dygn. Jag kunde se i förrådet att det var mycket spån. Jag tog sex prover á fem liter på olika ställen, sållade och vägde. Tog också några fotografier. Leverantören Sörmlast gick med på att det var för mycket spån. Jag åtog mig att elda upp skräpet mot en prisnedsättning på nästa leverans.
Skriv svar