Slangen mellan skruven och brännaren??
Slangen mellan skruven och brännaren??
Tjena alla pelletsvänner.
Är ny både här på forumet och på de här med pellets å har lite frågor som jag har försökt söka svaren på här. Vissa har jag redan hittat men:
Finns de nån rekomendation på hur lång slangen mellan skruven och brännaren ska vara?
Om jag har förstått de rätt så sitter den där bland annat för att den ska brinna av vid bakbrand.
Men i mitt fall (har en Biosolpanna med kmp brännare) så sitter skruven väldigt nära brännaren (pga takhöjden) så jag har inte plats för så lång slang.
Vilket leder till att den inte går att dra ur brännaren när man ska sota så de jag gjort då är att skurit två snitt i slangen så när man viker undan luckan med brännaren så viker slangen undan, så nu till min andra fråga:
Måste den slangen vara tät mot skruven?
Drar juh rätt mycke luft där ner till brännaren, har de nån betydelse för förbränningen?
Tacksam för svar
Andreas
Är ny både här på forumet och på de här med pellets å har lite frågor som jag har försökt söka svaren på här. Vissa har jag redan hittat men:
Finns de nån rekomendation på hur lång slangen mellan skruven och brännaren ska vara?
Om jag har förstått de rätt så sitter den där bland annat för att den ska brinna av vid bakbrand.
Men i mitt fall (har en Biosolpanna med kmp brännare) så sitter skruven väldigt nära brännaren (pga takhöjden) så jag har inte plats för så lång slang.
Vilket leder till att den inte går att dra ur brännaren när man ska sota så de jag gjort då är att skurit två snitt i slangen så när man viker undan luckan med brännaren så viker slangen undan, så nu till min andra fråga:
Måste den slangen vara tät mot skruven?
Drar juh rätt mycke luft där ner till brännaren, har de nån betydelse för förbränningen?
Tacksam för svar
Andreas
Du får "tjuvluft" på det vis, det har en hel del betydelse. Hur lång slangen bör vara har jag ingen rekommendation på men tät ska det vara för att brännaren ska "må bra".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Slangen ska vara tät ja. Kan du inte fixa till typ en övergång
i plåt , så du enkelt kan lossa slangen när du ska aska ur?
Som passar exakt på röret till brännaren , sedan en liten
slangbit till skruven , om du hänger med vad jag menar.
Har sett sådana i plast, men det är ju ingen höjdare. Då
det ju inte är vidare brandsäkert.
Wepe
i plåt , så du enkelt kan lossa slangen när du ska aska ur?
Som passar exakt på röret till brännaren , sedan en liten
slangbit till skruven , om du hänger med vad jag menar.
Har sett sådana i plast, men det är ju ingen höjdare. Då
det ju inte är vidare brandsäkert.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
tackar... jo de följer juh med en plåtövergång som man skall kunna dra ur brännaren när man sotar ur,
men då slangen är så kort så går de inte få ur den ur brännarröret (för snäv vinkel).
Men de går juh kanske att ordna med en snabbslangklämma på slangen eller att man kortar av plåtröret som går till brännaren en bit. Ja på nått sätt går de väl att få till de.
men då slangen är så kort så går de inte få ur den ur brännarröret (för snäv vinkel).
Men de går juh kanske att ordna med en snabbslangklämma på slangen eller att man kortar av plåtröret som går till brännaren en bit. Ja på nått sätt går de väl att få till de.
Om det är en KMP brännare du har så har KMP haft vid tidigare försäljning av brännaren en plåtadapter som du fäster i slangens ände med en slanklämma, denna adapter konas sedan ner till en mindre dimension som passar i fallröret, samt har tätning av två gummiflänsar. Denna adapter finns nog att få tag i vid en plåtslagare eller liknande firma som håller på med ventilation om ej KMP har några kvar. Uppge bara slangens innerdiameter samt rörets innerdiameter. Kan ta ett kort på denna och lägga upp om du vill se den.
Beträffande slangens längd bör den väl vara ca 400-500mm lång så att du kan placera skruvens utlopp så att detta inte ligger sammanbindande med fallrörets inlopp. Skulle olyckan vara framme och du får en bakbrand i samband med en gengassmäll så att trycket från smällen går bakåt upp i fallröret så är det bättre att slangen flyger av och är dessa då tätt slutna så kan även glödande pellets hamna upp i skruven, och där ifrån ge brand bakåt till förrådet. Man får i många fall, inte alltid, ett baksug genom skruven till förrådet och då tar sig branden lättare även där.
Självklart så skall det vara tätt mellan skruv och fallröret, du märker det som ett exempel på att du får lätt en mörk beläggning i fallröret då du får tendens till värme bakåt vid otäthet, detta bildas av spån som följer med ner från skruven och antänds eller svettas av värmen, till slut efter en längre period så har man en tjärbeläggning. Detta sker då också i samband med att rörets temperatur är också kallare. Tas enklast bort med T-röd. Går att jämföra lite med tjärbildning som man får inne i eldstaden om man har mycket pellets som hoppar ur brännaren in i pannan och hamnar i botten av eldstaden, som ligger och glöder. Ren pyreldning som en liknelse.
Beträffande slangens längd bör den väl vara ca 400-500mm lång så att du kan placera skruvens utlopp så att detta inte ligger sammanbindande med fallrörets inlopp. Skulle olyckan vara framme och du får en bakbrand i samband med en gengassmäll så att trycket från smällen går bakåt upp i fallröret så är det bättre att slangen flyger av och är dessa då tätt slutna så kan även glödande pellets hamna upp i skruven, och där ifrån ge brand bakåt till förrådet. Man får i många fall, inte alltid, ett baksug genom skruven till förrådet och då tar sig branden lättare även där.
Självklart så skall det vara tätt mellan skruv och fallröret, du märker det som ett exempel på att du får lätt en mörk beläggning i fallröret då du får tendens till värme bakåt vid otäthet, detta bildas av spån som följer med ner från skruven och antänds eller svettas av värmen, till slut efter en längre period så har man en tjärbeläggning. Detta sker då också i samband med att rörets temperatur är också kallare. Tas enklast bort med T-röd. Går att jämföra lite med tjärbildning som man får inne i eldstaden om man har mycket pellets som hoppar ur brännaren in i pannan och hamnar i botten av eldstaden, som ligger och glöder. Ren pyreldning som en liknelse.
Tackar för svaren.Karla1 skrev:Om det är en KMP brännare du har så har KMP haft vid tidigare försäljning av brännaren en plåtadapter som du fäster i slangens ände med en slanklämma, denna adapter konas sedan ner till en mindre dimension som passar i fallröret, samt har tätning av två gummiflänsar. Denna adapter finns nog att få tag i vid en plåtslagare eller liknande firma som håller på med ventilation om ej KMP har några kvar. Uppge bara slangens innerdiameter samt rörets innerdiameter. Kan ta ett kort på denna och lägga upp om du vill se den.
Beträffande slangens längd bör den väl vara ca 400-500mm lång så att du kan placera skruvens utlopp så att detta inte ligger sammanbindande med fallrörets inlopp. Skulle olyckan vara framme och du får en bakbrand i samband med en gengassmäll så att trycket från smällen går bakåt upp i fallröret så är det bättre att slangen flyger av och är dessa då tätt slutna så kan även glödande pellets hamna upp i skruven, och där ifrån ge brand bakåt till förrådet. Man får i många fall, inte alltid, ett baksug genom skruven till förrådet och då tar sig branden lättare även där.
Självklart så skall det vara tätt mellan skruv och fallröret, du märker det som ett exempel på att du får lätt en mörk beläggning i fallröret då du får tendens till värme bakåt vid otäthet, detta bildas av spån som följer med ner från skruven och antänds eller svettas av värmen, till slut efter en längre period så har man en tjärbeläggning. Detta sker då också i samband med att rörets temperatur är också kallare. Tas enklast bort med T-röd. Går att jämföra lite med tjärbildning som man får inne i eldstaden om man har mycket pellets som hoppar ur brännaren in i pannan och hamnar i botten av eldstaden, som ligger och glöder. Ren pyreldning som en liknelse.
Jo de följde ju med en plåtadapter men som jag beskrev tidigare så är i dagsläget slangen för kort för att de skall fungera, men jag ska senare när oljetanken är utplockad flytta förrådet å då kanske de går att lösa med en längre slang.
Säkerheten vill man ju inte tumma på för mycket...
-
- Prima virke
- Inlägg: 58
- Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
- Ort: Karlskrona
- Kontakt:
du kan inte skicka en bild på hur det ser ut så kanske det dyker upp en hel del ideér
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Rantaz Skrev :
med. Tog bort överdelen på tanken , tog upp ett hål i sidan för
skruven , la i lite skivor så det blev lite fall . Funkar bra för mig.
ANVÄND hörselskydd om du ska göra det . Skäms igentligen för
att tala om det
Mycket korkat gjort , hörde knappt något
på flera dagar. Men ivrig som man är , och inte hittade skydden.
Nåväl en annan historia. Men det kanske kunde vara ett tips.
Med oljetanken menar jag.
Wepe
Kanske du kan göra som som jag ?? Tänkte slänga ut min oljetankmen jag ska senare när oljetanken är utplockad flytta förrådet å då kanske de går att lösa med en längre slang.
med. Tog bort överdelen på tanken , tog upp ett hål i sidan för
skruven , la i lite skivor så det blev lite fall . Funkar bra för mig.
ANVÄND hörselskydd om du ska göra det . Skäms igentligen för
att tala om det

på flera dagar. Men ivrig som man är , och inte hittade skydden.
Nåväl en annan historia. Men det kanske kunde vara ett tips.
Med oljetanken menar jag.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Kan instämma med wepe, inte alls en dum idé. Gör bara rent ordentligt så du slipper lukten av oljan. Finns fina saker för sådant. Kan hålla med om att man väcker lätt grannarna när man sätter sågen eller nibbelmaskinen i tanken.wepe skrev:Rantaz Skrev :
Kanske du kan göra som som jag ?? Tänkte slänga ut min oljetankmen jag ska senare när oljetanken är utplockad flytta förrådet å då kanske de går att lösa med en längre slang.
med. Tog bort överdelen på tanken , tog upp ett hål i sidan för
skruven , la i lite skivor så det blev lite fall . Funkar bra för mig.
ANVÄND hörselskydd om du ska göra det . Skäms igentligen för
att tala om detMycket korkat gjort , hörde knappt något
på flera dagar. Men ivrig som man är , och inte hittade skydden.
Nåväl en annan historia. Men det kanske kunde vara ett tips.
Med oljetanken menar jag.
Wepe
jo de är klart man funderat på att bygga om tanken till föråd, står juh faktiskt grymt bra till för de.
Får väl se hur de ser ut när man börjar kapa ner den till våren. Just nu är det ett 200L "oljefat" som får duga som föråd.
Å faktiskt så fungerar de utmärkt. Behovet att fylla på i dagsläget är väl ca 1gång i veckan men eftersom man numera tillbringar mer tid i källaren än framför tv:n (eller med sambon
enligt henne)
så blir den fylld varje dag
Ska fixa en bild på skruvanslutningen men nu har jag lyckas förlänga den lite och tätat med slangklämma. Det enda som blir lite bökigt är juh som sagt när man ska sota ur pannan.
Då måste juh slanklämman skruvas bort å i längden så lär man juh lessna på de. Men de får bli så tills vidare.
Får väl se hur de ser ut när man börjar kapa ner den till våren. Just nu är det ett 200L "oljefat" som får duga som föråd.
Å faktiskt så fungerar de utmärkt. Behovet att fylla på i dagsläget är väl ca 1gång i veckan men eftersom man numera tillbringar mer tid i källaren än framför tv:n (eller med sambon

så blir den fylld varje dag

Ska fixa en bild på skruvanslutningen men nu har jag lyckas förlänga den lite och tätat med slangklämma. Det enda som blir lite bökigt är juh som sagt när man ska sota ur pannan.
Då måste juh slanklämman skruvas bort å i längden så lär man juh lessna på de. Men de får bli så tills vidare.
Biosolpanna -07
KMP PX21 Brännare -07 med 7.3 chip
(skall utvecklas med solvärme under -08 )
Uponor golvvärmesystem
KMP PX21 Brännare -07 med 7.3 chip
(skall utvecklas med solvärme under -08 )
Uponor golvvärmesystem