Wodda skrev:Nix utan när fläkten går för fullt.
Draget ökar ungefär som en turbo tills det vänder helt och motdragsluckan slår igen med en smäll och frontplåten skjuter ut rök längs lindningen. Hör även nånting som låter som ett spjäll som slår mot frontplåten vid fläkten.
Hur kan röken från att ena sekunden gå åt ena hållet(i fullt drag) till att i nästa gå i rakt motstatt riktning med kraft.
Förloppet är som följer:
Uppstart: allt ok
efter ca 2h när pannan och fläkten går för fullt hör man och ser man hur dragluckan börjar öppna mer och mer för att slutligen stå fullt öppen och sekunderna efter det slår den igen och det smäller till i pannan.
När brinntiden går mot sitt slut lungnar draget ner sig och allt funkar som det ska.
Står nu inför lite olika val.
Komplettera med en draglucka till eller att justera primärluften för att sänka hastigheten på gengasproduktionen.
Tror nog mer på det senare för jag har provat att köra med sotluckan på glänt och visst har det hjälpt men inte fullt ut. Däremot så hjälpte det att justera ner motdragsluckan till 15 Pa

istället för 20 Pa, fick känslan av att den gick in tidigare då och höll emot det stigande draget.
Hej
Oki upptäckte det här kanske handlar om vedeldning. ok ändå.
Lite om mina teori i ämnet.
Angående dina puffar, så är det brännaren det hänger på
Eftersom jag inte har labbat själv med pelletsbrännare än,
men kan vedens naturlagar vid förbränning och gasgenerering,
Enkelt utryck varför det puffar ( kan smälla regält också )
luckor stänger med kraft vid puffar primärluckan i pannans utaskning
fungerar som säkerhetsventil och blåser upp av övertrycket.
Vad som händer är att gasutveklingen blir för fet ( förmycket bränsle som förgasas samtidigt ) och lågan inte får tillräckligt med syre, luft bränsleblandning och hög temeratur 850°C
Vid denna temeratur förgasas ved till mycket tät gas.
En brännar relaterat problem eller inställning av pelletsbrännaren.
För stor inmatad effekt ?? Minska inmatningen av pellets ?
Eller pellets som trillat vid sidan om som hettats upp till att av ge gengas ?
Kan ju vara så att pelletsbrännaren styrs av skostens draget
och ökar inmatning av pellets vid stigande undertryck ?
Alltså inget med skorstenen att göra eller dragbegränsaren.
inte mer är att låta dragbegränsaren öppna på ett lägre undertryck ?
för att undvika att pelletsbrännare matar in mer pellets.
Jodå uptäkte jag var på ved forumet.
Oki men lite av samma förlopp här också, 850° då sticker gasen ut i från veden vare sig man vill eller inte och det är här som problemet uppstår.
Såkallat ÖVERTÄNDNING.
MVH
Ruben