Pelletsförbrukning Nov. -07
-
- Pannrumstomte!
Har ni tänkt på hur det skulle se ut om man verkligen bredde ut en månads förbrukning i ett jämnt lager i hela huset? 5kg/m2*mån skulle bli ett jämnt lager med 8mm-pellets 
På liknande sätt kan man tänka när man tankar bilen. Förbrukningen mäts i l/100km. Alltså en volym delat med en sträcka. En volym är dessutom en sträcka i kubik så byter vi till SI enheten mm så blir 10l/100km samma som 10* 100*100*100/100 000 000 = 0,1mm2. Tänker man efter så skull det vara tvärsnittsarean på bensinen om man istället för att förbränna den i motorn hällde ut den på vägen efter bilen. Men vem skulle fatta vad man menade om man sa att "Min bil drar 0,1mm2
mvh

På liknande sätt kan man tänka när man tankar bilen. Förbrukningen mäts i l/100km. Alltså en volym delat med en sträcka. En volym är dessutom en sträcka i kubik så byter vi till SI enheten mm så blir 10l/100km samma som 10* 100*100*100/100 000 000 = 0,1mm2. Tänker man efter så skull det vara tvärsnittsarean på bensinen om man istället för att förbränna den i motorn hällde ut den på vägen efter bilen. Men vem skulle fatta vad man menade om man sa att "Min bil drar 0,1mm2

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Hur har ni räknat ut er förbrukning?
Min nya panna togs i drift 6 Nov. Det har gått cirka 36 säckar sedan dess.
Det ger mig en förbrukninng på 576kg=2,88kg/m2
Dock finns det ingen termostat på mitt ena källarelement vilket gör att det är 26 grader i källaren... varmt och skönt men lite onödigt.
Installatören skulle åtgärdat detta för tre veckor sedan. Likaså lyser autoshunten med sin frånvaro...
Dock finns det ingen termostat på mitt ena källarelement vilket gör att det är 26 grader i källaren... varmt och skönt men lite onödigt.
Installatören skulle åtgärdat detta för tre veckor sedan. Likaså lyser autoshunten med sin frånvaro...
Panna: EcoTec Uniq 20
Silo: Mafa Midi
Hus: 1 1/2 plan + källare
Uppvärmd yta ca. 200m2
Uppvärmd yta ca. 200m2
Du har räknat helt rätt,sedan kan man gå ytterligare genom att räkna elförbr. och medeltemp.www.temperatur.nu
Styrning av shunten är väl värt pengana, det sänkte min förbrukning radikalt , en annan är dragbegränsaren ,blandventil till varmvattnet och ej att glömma- bra isolerat!
Lycka till med din anläggning!
MVH// Dave
Styrning av shunten är väl värt pengana, det sänkte min förbrukning radikalt , en annan är dragbegränsaren ,blandventil till varmvattnet och ej att glömma- bra isolerat!
Lycka till med din anläggning!
MVH// Dave
Senast redigerad av Dave den tor 06 dec, 2007 14:37, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Varje grad du höjer tempen ökar förbrukningen med 5-6%PeterS skrev:Hur har ni räknat ut er förbrukning?

Med autoshunten på plats kanske det inte behövs nån termostat på radiatorn i källaren, Det kan bli så det är bästa platsen för ev innegivare o då ska man strypa in övriga radiatorer så tempen där blir som man vill..
Termostat kan man ha på radiator i sovrum el som temperaturbegränsare så dom stryper vid 1° högre temp än man vill ha...
Du får nog tjata på installatören så han kommer med autoshunten..
Han har väl justerat in brännaren el ska det göras då han kommer med shunten??
'Hoppas du har motdragslucka oxå...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ja! 2kg/m2 =20 säck medeltemp -1 C
Fast siffrorna är väl missvisande när man eldar i kamin...
Det får väl hamna i en "grupp" för kamineldare ....som sagt det gör nog mycket det för förbrukningen av pellets!
Mvh ronald
Fast siffrorna är väl missvisande när man eldar i kamin...
Det får väl hamna i en "grupp" för kamineldare ....som sagt det gör nog mycket det för förbrukningen av pellets!
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tack för snabba svar!André skrev:Varje grad du höjer tempen ökar förbrukningen med 5-6%PeterS skrev:Hur har ni räknat ut er förbrukning?
Installatören skulle åtgärdat detta för tre veckor sedan. Likaså lyser autoshunten med sin frånvaro...![]()
Med autoshunten på plats kanske det inte behövs nån termostat på radiatorn i källaren, Det kan bli så det är bästa platsen för ev innegivare o då ska man strypa in övriga radiatorer så tempen där blir som man vill..
Termostat kan man ha på radiator i sovrum el som temperaturbegränsare så dom stryper vid 1° högre temp än man vill ha...
Autoshunten är tänkt att styras med en utegivare. Så då behövs en termostat på källarelementet. Jag har termostater på alla andra element i huset.
Motdragsluckan satte han dit med en gång dock var det lite missuppfatning om jag skulle ha autoshunt eller ej. Dock ska han komma imorgon och montera den samt justera in brännaren.
Är annars helnöjd med med bytet ifrån vattenburen el till pallets.
Uppvärmd yta ca. 200m2
Uppvärmd yta ca. 200m2
Nu är Autoshunten installerad dock blev det innegivare istället för utegivare. Efter lite tänkande kom vi fram till att det skulle bli bättre med innegivare istället för utegivare. Detta med tanke på att jag har braskamin i huset.PeterS skrev:Tack för snabba svar!André skrev:Varje grad du höjer tempen ökar förbrukningen med 5-6%PeterS skrev:Hur har ni räknat ut er förbrukning?
Installatören skulle åtgärdat detta för tre veckor sedan. Likaså lyser autoshunten med sin frånvaro...![]()
Autoshunten är tänkt att styras med en utegivare. Så då behövs en termostat på källarelementet. Jag har termostater på alla andra element i huset.
Motdragsluckan satte han dit med en gång dock var det lite missuppfatning om jag skulle ha autoshunt eller ej. Dock ska han komma imorgon och montera den samt justera in brännaren.
Är annars helnöjd med med bytet ifrån vattenburen el till pallets.
Nu är jag på jakt efter en bra värmeförflyttnings fläkt för att sprida ut värmen från braskaminen bättre. Någon som har något tips på vart man kan få tag i dessa?
Uppvärmd yta ca. 200m2
Uppvärmd yta ca. 200m2
Oj, det ser ut som en flygplansmotor. Känns lite för stor.ronald skrev:Tjena!Dyr men billig i drift....
http://kaminexperten.com/webshop.asp?sh ... 89&menu=66
Mvh ronald
Det är snarare en sådan här jag är ute efter:
http://kaminexperten.com/webshop.asp?sh ... 91&menu=66
Såg i ett reklamblad att Beijer säljer den för 625kr. Blir nog att slå till i veckan.
Uppvärmd yta ca. 200m2
Uppvärmd yta ca. 200m2
Finns också på C.O med rör, fläkt, galler och termostat för 695:- (pris från -06) kommer inte in på deras internetsida just nu...PeterS skrev: Det är snarare en sådan här jag är ute efter:
Såg i ett reklamblad att Beijer säljer den för 625kr. Blir nog att slå till i veckan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tjena! var faktiskt sugen på ett flygplansfläkt själv men för husfridens skull så kör jag med den lilla bordsfläkten som är placerad på ett hyllplan i takhöjd....Kan väl hålla med om att det är rejäla vingar men som T .Rickfors sa!så ville jag ville också köpa vingar för pengarnaPeterS skrev:Oj, det ser ut som en flygplansmotor. Känns lite för stor.ronald skrev:Tjena!Dyr men billig i drift....
http://kaminexperten.com/webshop.asp?sh ... 89&menu=66
Mvh ronald
Det är snarare en sådan här jag är ute efter:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd