Jag har öppet expansionskärl på vinden. Även om jag har nästan maxtryck på pannans mätare så kommer det inget ur skvallerröret. Kan det vara så att kärlet har tätnat?
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.
Det verkar ju inte bättre? Det statiska trycket stiger med ca 0,1 bar per meter. Har du tex 7 meter upp till skvallerröret så ska du inte kunna få upp mer än 0,7 bar, sedan rinner det över.
Men du säger att trycket sjunker igen, var tar vattnet vägen då? Kommer det kanske långsamt ur skvallerröret på taket eller kommer det ur säkerhetsventilen på pannan?
Basen skrev:Vilket tryck ska det vara på utgående ledning till elementen??
Mitt j...a system tappar trycket till ett visst värde.
Hur kan man felsöka? Nästan allt är inbyggt i väggarna.
Vad har du för mätare på systemet ? Visar den mvp eller kilo / cm2 ??
Man kan dock testa att det inte är stopp i exp-Ledningen med att öppna på fyllningskranen till värme systemet och samtidigt kolla på manometern, då skall trycket öka,så fort man stänger av kranen skall trycket minska direkt till vist värde. Stannar trycket kvar är det inte så bra! Då är det stopp någonstans. Vet ingentinng om hur högt ditt exp-kärl sitter.
Man skall fylla på ett öppet expanionssystem när systemet är som varmast. Då har vattnet rätt expansions nivå.... Fyller man systemet när det är kallt kommer det bara att droppa vatten ur skvallerröret till rätt vatten nivå erhålles.
Ved Profilen skrev:
Vad har du fått delat med 10 i från?? Det är ju ett öppet expansionssystem..
Jag bara undrar..
Det lärde jag mig i fysiken på högstadiet. Jag har slarvat lite med enheterna det är alltså höjden i meter och övertrycket i bar. 1bar = 10mVp.
När jag skrev det så viste jag inte att det var ett öppet system. Jag förutsatte att det var med tryckkärl eftersom han frågade efter trycket. Ett öppet system fyller jag tills det rinner över och sedan kollar jag trycket.
Ved Profilen skrev:
Vad har du fått delat med 10 i från?? Det är ju ett öppet expansionssystem..
Jag bara undrar..
Det lärde jag mig i fysiken på högstadiet. Jag har slarvat lite med enheterna det är alltså höjden i meter och övertrycket i bar. 1bar = 10mVp.
När jag skrev det så viste jag inte att det var ett öppet system. Jag förutsatte att det var med tryckkärl eftersom han frågade efter trycket. Ett öppet system fyller jag tills det rinner över och sedan kollar jag trycket.
mvh
He He . Jag tänkte nog inte så bra jag heller..
Ved profilen..
Hej,
har du varit uppe på vinden och tittat ordentligt så inte vattnet kommer ut där.
Hade ett likartat problem, det visade sig att expansionskärlet rostat sönder och vattnet absorberades av väggen samt isoleringen på vinden.
Albin panna med Viking B16 brännare
Hus 1 1/2 plan med källare, byggår 1939, byggyta 65 kvm, boarea 88 kvm, biarea 50
Panntrycket mäts i MVP.
Det sitter en röd markering mid 8mvp.
Är denna markering mintryck, maxtryck eller normtryck.
Höjdskillnaden mellan mätaren och högsta monterade elementet är ca. 5 meter.
Saken är igentligen att även om jag fyller mycket så finns det dåligt med tryck i systemet. Samt att det ibland märks att trycket har sjunkit. För 2 år sedan när jag bytte tak och skulle byta ut luftningsröret på expansionskärlet så märkte jag att det hade tätnat. Fixade detta med ett långt borr. Expansionskärlet är helt i rostfritt (ingen garanti att det inte är fel).
Kan det rent ut vara att jag är för feg med påfyllnaden.
Jag har tänkt att byta detta mot ett slutet system, bara jag orkar övertyga min sämre hälft.
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.
Ursäkta om jag lånar din tråd en stund men jag tror detta kanske intresserar dig med.
Vad är det för skillnad på att ha ett öppet och ett slutet system, förutom att det självklara, varför är det ena bättre än det andra, om det nu är det?
Jag skulle ju vilja ha ett slutet vilket jag inte har nu då man kan ha kärlet i pannrummet och under ständig uppsikt så att säga.
Just nu ligger trycket på ca 0.5 bar, behöver man högre tryck med ett slutet system eller nått sådant?
Trycket ska vara det samma oavsett om det är slutet eller öppet system, trycket har med hur långt upp det finns rör, i översta element ska det finnas ett visst minimum tryck för att de inte ska suga luft in via ventiler.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Danne82 skrev:Ursäkta om jag lånar din tråd en stund men jag tror detta kanske intresserar dig med.
Vad är det för skillnad på att ha ett öppet och ett slutet system, förutom att det självklara, varför är det ena bättre än det andra, om det nu är det?
Jag skulle ju vilja ha ett slutet vilket jag inte har nu då man kan ha kärlet i pannrummet och under ständig uppsikt så att säga.
Just nu ligger trycket på ca 0.5 bar, behöver man högre tryck med ett slutet system eller nått sådant?
Tjena!
0.5 bar är väl 5 meter så det blir samma med ett slutet..
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Det finns ett par bra trådar som diskuterar öppet / slutet system, sök och ni skall finna
Båda har sina fördelar men eldar man med ved så lägger jag mina pengar på öppet system... av två anledningar, enkel ångevakuering och mindre storlek på kärlet.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jag har kollat lite nogrannare.
Visst går trycket tillbaka till min röda markering efter en lång stund.
Men varför försvinner vattnet från mitt högst belägna element utan att trycket blir någon avsevärd skillnad?
Halva elementet på 2 veckor!!
Ska jag försöka på nytt genom att fylla på expansionkärlet tills det kommer ur skvallerröret och kolla igen??
Lite konfunderad eftersom det kan finnas ett läckage någonstans.
Men först så får jag väl krypa upp på vinden och kolla expansionskärlet igen lite nogrannare.