Pumpstyrning konstant tempdiff

Skriv svar
Lelle
Fröträd

Pumpstyrning konstant tempdiff

Inlägg av Lelle »

Hej, som ni ser i rubriken så har jag funderingar kring en styrning av en cirkpump med konstant temperaturdiff mellan inkommande och utgående vatten oberoende av temperaturen i vattnet.
Det jag letar efter är enklast tänkbara (billigaste) lösning.
Kanske ställer frågan i fel forum, för det är faktiskt till en värmepump, men hastighetsreglerade pumpar förekommer ju även i solkretsar. Kanske finns en enkel solstyrning som kunde användas.

Krav spec:
Varvtalsstyrning av 230 V~ 100W pump alt. ge 0-10V eller 0-20mA till triacmodul.
Mäter tempdiff på inkommande/utgående vatten.
Differensen ska vara inställbar 5-10 grader C.
Ska ha min. inställning av flöde/varvtal/spänning för pump.
Pumpen ska gå konstant men gärna en extern ingång för fjärrstyrning av av/på.

Man kan bygga sjäv med en PIC eller liknande, men har varken kunskapen eller tiden att inhämta den eller bygga den just nu.

Mvh L
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det blir svårt! Hur ska styrningen veta om den ska öka eller minska?
Låt säga att den varit avslagen (tex av den externa på/av signalen). Då kan man anta att stig och retur är samma och pumpen ska öka för att öka diffen. I ett annat läge är pumpen igång och diffen mellan fram och retur är 9 grader men börvärdet 10. Då ska den ju minska varvet för att öka diffen
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Vid närmare eftertanke så skulle det ju antagligen funka om pumpen aldrig tilläts gå under ett min-varv.

Nästa problem jag kan komma på är om man behöver lite värme på vår och höst eller sommar. Om man alltid vill ha 10 graders diff men man bara shuntar ut 30 gradigt vatten. Du är det nästan omöjligt att få 20 grader i retur om man har 20 inne. Det skulle bli oöndligt lågt flöde. Fast det skulle också lösas med min-flöde gränsen, fast den skulle inte kunna uppräthålla diffen.

Undrar hur elementen skulle uppföra sig vid väldigt lågt flöde? Kommer inte vattenet att ta enklaste vägen genom första radioatorn? Kanske blir svårt att få jämn värme i alla raddar vid lågt flöde?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Hej, det är jag igen ;)

Jag har en så'n här:
http://www.vvfs.dk/assets/pdf/Brugsvejl ... _01_da.pdf

Den skulle kunna göra allt ovan tror jag men den är varken enkel eller billig. Naturligtvis måste man också köpa loggern och den går på ytterligare 1000DKK.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Hej Shakespeare. Tack för inläggen, det är kul när man kan engagera någon i sina egna frågor. :D

I det första fallet när temperaturen är lika på in/utgående så är diffen för liten, dvs varvtalet ska minska för att öka diffen.
Men minimalbegränsingens varvtalsinställning gör att inte pumpen stannar helt. När temperaturdiffen ökar, dvs då värmepumpen går och ger värme måste varvtalet öka igen.
I det andra fallet är det som du skriver ett minskat varvtal som ger en ökad tempdiff.

Visst kan man tänka sig att en separat insignal när värmepumpen går så att styrningen bara reglerar då. Annars går den till ett "sparläge" med minsta möjliga varvtal alternativt avslagen.

Det är en vattenvolym som skall värmas. Det blir inga problem med shuntar eller radiatortermostater. Värmepumpen har sk flytande kondensering och då ger den olika effekt vid olika utetemperaturer och vattentemperaturer. Värmepumpens av och påslag sköts av dess eget styrsystem.

Mvh L
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Hej igen,
den där UVR61-3 verkar vara en liten trevlig sak. Imponerande mycket innehåll.
Program 16 klarar det jag vill med råge, och den har minsta varvtalsbegränsning vilket är ett krav.
Är verkligen loggern nödvändig i detta fall?
1655 DKK = 2100 SEK är i mesta laget men är kanske där man hamnar oavsett lösning till slut.

Är ändå fortfarande öppen för andra förslag som ni har.

Mvh L
Skriv svar