Sotningsintervall och årsmedeltemp?!!

Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!

Sotningsintervall och årsmedeltemp?!!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Vad är det EGENTLIGEN som gäller vid sotning av en pelletsanläggning?
Är det två gånger per år oavsett förbrukning och årsmedeltemp, eller kan intervallet ökas till en gång per år vid vissa förutsättningar. T.ex. vid en årsmedeltemp på över 5 grader?

Läste i ett annat inlägg om att det eventuellt kunde vara så att det räcker med en gång per år?!!

En annan fråga gäller med vedeldning, men ställer den här ändå! Vi har en Cronspis som vi eldar en del i under den kalla säsongen, men det är absolut inte den primära värmekällan, utan det är ju vår pelletsanälggning. Sotaren var av en annan uppfattning och ändrade vår intevall från 4 år som gäller vid "myseldning", vad nu det är för något, till 1 år som gäller när den används till den primära uppvärmningen. Här skiljer sig min och sotarens uppfattning, MEN vad är egentligen rätt????

Tacksam för svar eller tips om var jag kan vända mig för att få reda på vad som VERKLIGEN gäller, sotaren går ju liksom inte att fråga! :rambo:
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Det är kommunen som bestämmer sotnings intervall samt även taxan. Inte Sotarna.....
Du får vända dig dit.

Bäträffande myseldning som i lokaleldstäder eller primära eller sekundära värme källor har det varit ett jä..la rabalder om. Speciellt när det gäller Brandskyddskontrollerna som Räddningsverket drev fram 2004. ( Lagen om skydd mot olyckor). Samt även sotningsreglerna ändrades då också.
Då fick räddningsverket diskutera vad gränsen egentligen skall dras.
Då bestämde dom att gränsen skall för lokala eldstäder som inte används som huvudsaklig uppvärmning blev om man eldar mera än 1 till 2 kubikmeter med ved / År så klassas lokala eldstäder för Primära värme källor. ( Vem som nu skall kunna kolla detta)

Ved Profilen.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Kolla denna tråd

viewtopic.php?t=2618&postdays=0&postord ... g&start=15
Den rengöring (sotning) som kommunen skall ansvara för enligt 3 kap. 4 §
lagen om skydd mot olyckor syftar till att förebygga brand. Som en
vägledning för kommunernas arbete med att fastställa frister för sotningen
har Statens räddningsverk tagit fram exempel på frister vilka redovisas nedan.

I övriga fall kan, om eldning sker med fasta bränslen, sotning göras enligt följande.
Frist Tillämpningskriterier
3-5 ggr/år Avser konventionella pannor
− Fristen 3 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen i kommunen är ca +5 ºC eller högre.
− Fristen 4 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen i kommunen överstiger ca +1 ºC men understiger ca +5 ºC.
− Fristen 5 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen i kommunen är ca +1 ºC eller lägre.
2-3 ggr/år Avser pannor med keramisk inklädnad i förbränningskammaren eller motsvarande konstruktion för effektiv
förbränning av bränslet och där pannan är ansluten till ackumulatortank eller motsvarande anordning.
− Fristen 2 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen i kommunen är ca +5 ºC eller högre.
1-2 ggr/år Avser pannor där eldning sker med träpellets eller annat från sotbildningssynpunkt motsvarande bränsle och där
eldningsapparaten är speciellt konstruerad för effektiv förbränning av bränslet.

− Fristen 1 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen i kommunen är ca +5 ºC eller högre.
Det är detta kommunerna utgår ifrån när de bestämmer vad som skall gälla och kommunerna tolkar olika.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Helt Rätt!!!!
Kommunerna tolkar detta olika!! Det tycker jag är fel, men så är det nu. Den förra lagen som behandlade sotningsregler (Räddningstjänstlagen ) Var enligt mig bättre då det fanns klarare direktiv vad som gäller.
Då var sotningsreglerna samma i hela landet, så är det inte nu. Detsamma gäller även byggreglerna som gäller idag. Det är bara tolknings frågor som ingen vet.
Samma sak gäller även egensotningen som finns i dagsläget som jag (personligen tycker är bra ) att man får sota själv. I den riktningen har i alla fall sotningsreglerna gått åt rätt håll.. Men även här tolkar kommunerna olika tyvärr.
I dagens läge finns det nog inga klara direktiv att utgå i från... Vad som
egentligen gäller........

Ved Profilen..
Jörgen_L
Ungskog

Inlägg av Jörgen_L »

Hej,

nu vill jag inte dra alla sotare över en kam men oklara regler och sotare som skarvar lite gör branchen inte bättre.

Fick sotningskallelse trots att de sotat för 15 veckor sedan, ringde kommunen och de sa att det räcker med 1gg/år vid pelletseldning. Upplyste sotarfirman om detta och de försökte köra med att det inte alls räcker. Förbjöd dem helt enkelt att komma nu och sota!

Men det är klart, kommunen är liten och ju fler sotningstillfällen desto mer pengar drar de in...

Funderar om de kör med detta systematiskt...

/Jörgen
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Förmodligen så är kommunalrådet och sotarn släktingar.
Så är det väl på alla ställen?!
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag har hört att räddningsverkets intervall är max-intervall och att kommunerna kan besluta om tätare intervall. Kommunen tjänar väl inget på det?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Shakespeare skrev:Jag har hört att räddningsverkets intervall är max-intervall och att kommunerna kan besluta om tätare intervall. Kommunen tjänar väl inget på det?
mvh
Förmodligen inte, men väl sotarn, som troligen är buksvåger med kommunalrådet i kommunen.
Inte vet jag.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar