Behöver hjälp - för kallt!

geka
Ungskog

Behöver hjälp - för kallt!

Inlägg av geka »

Hej,

har knappt skrivit här förut men varit flitig läsare av artiklar senaste halvåret, eftersom jag installerat en Bequem 20-brännare i min gamla CTC 265B-74 på försommaren.

Jag har ingen tank kopplad till och ingen shuntautomatik. En draglucka av märket Tiger är monterad ovanför stosen (istället för den sneda sotningsluckan). Luckan är inte exakt justerad, har fått för dåliga instruktioner så jag har satt den så den öppnar lite vid eldning och fladdrar lite när det blåser ute.

Sedan i somras har det inte varit några problem, shunten har stått ganska lågt under hösten och allt har fungerat bra. Men så i går morse stod pannan still pga optovakt-varning, den var nere på 24 grader. Jag hade barn att lämna så jag startade bara upp pannan igen, hann bevaka startsekvensen i 10-15 minuter innan jag var tvungen att åka. Det såg då ok ut.
När min sambo kom hem vid 17-snåret stod samma varning på brännaren och tempen låg på 23-24 grader fortfarande. Rätt kallt i huset vid det här laget, kanske högst 16 grader. Nu hade jag ju tid att fixa problemet så jag askade/sotade ut samt rengjorde uttaget för optovakten. Uppstart igår kväll klockan 19.

Nu till själva problemet (det blir mycket att läsa!):
Efter en och en halv timma hade pannan bara orkat upp i 28 grader. Märkligt tyckte jag, men samtidigt stod ju shunten på 3 av 5, jag stängde den helt så pannan snabbare skulle komma upp i arbetstemperatur (70-80 grader). Innan jag lade mig 23:30 var pannan uppe i 70 grader, jag öppnade då shunten till 2,5 så radiatorvattnet skulle få sig en uppvärmning också.
I morse när jag vaknade var det fortfarande jäkligt kallt i huset, runt 16 grader. Gick ner till pannan, då står den och brinner och termostaten visar knappt 50 grader. Då hade pannan haft 6 timmar på sig.

Fråga: Är det så här trögt att elda upp ett nedkylt hus? Jag har en tegelvilla från tidigt 70-tal. 125kvm entrevåning, 70kvm övervåning och hel källare varav 75% värms upp till normal rumstemperatur.

Hur ska det då bli vid 20 minus..
Tacksam för svar...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det beror ju på vilken effekt brännaren utvecklar. Jag har själv en CTC 265B men då en Janfire NH-brännare, jag har inte upplevd dessa problem, kanske mest för att jag inte har stopp.

Att huset har en ganska stor värmeinerti är nog något en del inte förstår, när det blir eldningssäsong blir det till att värma upp källaren här och det tar ett par dagar innan den är med, sedan sjunker värmebehovet en aning.

För tillfället går det åt strax under 6kW vid -9 och stiltje ute, om din brännare utvecklar 6kW är det "nätt och jämt" att den klarar efterfrågan (om ditt hus har samma behov som mitt), alltså kan det vara värd att kolla på effektinställningen.

Då jag aldrig har kollat på en sådan brännare som du har kan jag dock inte hjälpa med det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Det är nog inte så konstigt att det tar tid att värma upp ett nerkylt tegelhus. Det är ju en stor massa som lämnat ifrån sig den värme som varit ackumulerad, och det går ju åt en massa energi att återställa den värmen.

Frågan är på vilken effekt du kör brännaren, vad har du för inställningar i effektmenyn?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
schrunken
Prima virke

Inlägg av schrunken »

Kolla så att inte piggarna på drivhjulet har gått av, isåfall får du väldigt dålig bränslematning...
Hände på min ecoflex när det var som kallast ute, såvitt jag vet är det samma brännare!
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det låter ju som om något inte är rätt i alla fall, om jag förstod det hela rätt så startade du den 19:00 och klockan 23:00 var den uppe på 70 grader med shunten stängd) ? detta bör ju betyda att du kör på väldigt låg effekt.

275 liter vatten som ska värmas 40 grader vad det nu kan bli.... :?:

Om jag kör på absolut lägsta möjliga effekt på min brännare (inte samma) så tror jag det skulle ligga ungefär samma tid men då pratar vi snålkörning utav bara den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

micke_932 skrev: 275 liter vatten som ska värmas 40 grader vad det nu kan bli.... :?:
1,16kWh/kg*K -> 12,8kWh -> 3,2kW i 4 timmar.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Kolla stiften på doserhjulet om de är okej likaså det lilla taggiga hjulet så inte topparna är utslitna. vet ej om detta hjälper men här är min inställning på brännaren eftersom du har en likadan.
När du är inne i effekt delen på service så kommer följjande.
Effekt hög skruv 70%
Effekt hög fläkt 36%
Effekt låg skruv 60%
Effekt låg fläkt 26%
Effekt min skruv 0%
Effekt min fläkt 37%
Sen är diffen inställd på 10 till vv.
Kolla din cirk.pump om den går som den ska.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm det låter inte som det ska detta...
Med en vattenvolym på 275 liter som bara höjts 40° på 3 tim så ger din brännare bara ca 4,3 kW vilket gör att det tar mycket lång tid att höja tempen inne då ditt hus kanske behöver 3 kW vid 0° ute...

Är brännaren injusterad av installatör eller har du monterat den o kör på fabriksinställningarna??

Sotar pannan??

Kollat nämda stift??

Jag ställde ner värmen över helgen då vi var borta till 16° o då vi kom hem hade den stannat pga slut pellets i förrådet så acktanken va bara 17° o 16° inne..
Startade om brännaren kl 21:15, kl 00:00 va tanken 48° o tempen i huset låg då på 19,4°.. Då hade 500 l tanken ökat 30° o vattnet i pannan 55 l 65° o vattnet i radiatorerna va 60°, Då jag vaknade kl 03:25 hade brännaren stoppat o tanken va full samt att tempen inne va åter 21,5°
Jag kör brännaren med 72% matning o 33% fläkt...

Testa med Brynäs inställningar som verkar ok, Möjligen några % mycket fläkt på hög läget men låg är som de jag brukar få på dom bequem/biomatic jag justerat..

Det är bara att testa, Berätta gärna hur det går..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
geka
Ungskog

Inlägg av geka »

Hej igen, tack för alla svar.

Fattar inte vad som händer, idag när sambon kom hem tog hon en dusch. Det blev ljummet och sedan nästan kallt efter en stund. Jag tittade till pannan, den gick för fulla muggar men panntemperaturen stod på 48 grader... blir förbannad på grejor som bara ska fungera.

Tittade i servicemenyn, där stod det så här:
Hög skruv 70%, hög fläkt 37%
Låg skruv 50%, fläkt 27%
Min skruv 0%, fläkt 36%.

Vad kan ha gått fel? Idag har det ju varit mildgrader!
Shunten står på 3 av fem. Nu är det åtminstonde lite varmare inomhus, kanske 19 grader.
geka
Ungskog

Inlägg av geka »

Jag igen, tänkte svara på fler av era frågor.

Brännaren är injusterad av en installatör, han justerade någon procent upp och ned. Sotat pannan har jag inte gjort ännu, mer än avlägsnat all aska ur båda eldstäderna varannan vecka (vad är det mer)?

Har nu stängt till dragluckan ifall den orsakar något, den fick jag i handen av installatören, "den sätter du dit själv". När jag sedan läste bruksanvisningen stod det att den absolut måste monteras av någon som dessutom mäter upp draget i skorstenen så den verkligen gör nytta.

Finns det något mer jag kan kontrollera mer än de olika procentsiffrorna?
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

geka skrev:Sotat pannan har jag inte gjort ännu, mer än avlägsnat all aska ur båda eldstäderna varannan vecka (vad är det mer)?

Jag sotar pannan varje vecka. Kanske litge överdrivet men om du inte gjrde det sedan i somras kanske det är dags?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
geka
Ungskog

Inlägg av geka »

Uppdatering:

Effektmeny 5, stod på 20kW. Satte shunten på 2 får att få upp tempen i pannan lite fortare. I går kväll var tempen på 50 grader, när jag kom ner i morse gick den på Hög och tempen i pannan var 62 grader.

Det går fruktansvärt långsamt med andra ord... ska ringa installatören idag och fråga vad som kan ha hänt. Har ni andra tips är ni välkomna...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

geka skrev:Uppdatering:

Effektmeny 5, stod på 20kW. Satte shunten på 2 får att få upp tempen i pannan lite fortare. I går kväll var tempen på 50 grader, när jag kom ner i morse gick den på Hög och tempen i pannan var 62 grader.

Det går fruktansvärt långsamt med andra ord... ska ringa installatören idag och fråga vad som kan ha hänt. Har ni andra tips är ni välkomna...
Om du ännu ej har sotat pannan så är det nog hög tid att göra det. Att "bara" tömma/ta bort löst liggande aska räcker inte, pannväggarna behöver också göras rena. Om man inte sotar regelbundet, hur ofta går ej att säga rent generellt det varierar från system till system, så blir det ett tjockt sot lager på pannväggarna och detta lager isolerar (pannans verkningsgrad blir sämre).
Har du någon rökgastermometer ? Om inte så kanske det vore idé att montera en sådan, eftersom du då kan ha koll på rökgastempen, för när det ökar (över normalt driftvärde) så är det dax att sota. Obs om du monterar en rökgastermometer så måste den sitta före dragbegränsaren annars ger den fel värden.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

geka skrev: Satte shunten på 2 får att få upp tempen i pannan lite fortare.
Om du ska testa hur mycket brännaren ger så måste du ha shunten på 0, helst också stänga någon ventil på framledningen om det finns så att det säkert inte läckeer ut någon värme till huset. Sedan kan man räkna på ett ungefär om man vet volymen på pannan, tempökningen och tiden. Specifik värmekapacitet för vatten är 1,16kWh/kg*K.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

geka skrev:Uppdatering:

Vad har du brönnarens börvärde på (tempen) ställ den på 75-80°
Den verkar iaf va inställd på ca 15 kW inmatad effekt, Det kan du kolla genom att mata brännaren i internförrådet från en hushållsvåg i t.ex 10 min.. Är den på 15 kW så ska den sluka 520 gram på 10 min, Men det är inmatad effekt så då beror det på vilken verkningsgrad du har..
Med en dålig sotad panna kanske du bara har 65-70% verkningsgrad så då är det bara 10 kW kvar till vattnet vilket ska räcka men börja med att sota pannan ordentligt o kolla effekten genom att kontrollera hur mycket pellets den drar...
Är det en löspressad pellets så får du inte några 15 kW med 70% matning, En kompis biomatic drog bara 3,2 kg pellets/tim av senaste leveransen solett med 90% matning vilket bara är 15,3 kW i inmatad effekt...
Pellets har sitt enenrgiinnehåll på vikt men brännarens skruv matar volym..
Senast redigerad av André den tor 29 nov, 2007 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar