ni som har haft sprickor i brännarkoppen på flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fredrik_0532
Gallringsobjekt

ni som har haft sprickor i brännarkoppen på flex-a

Inlägg av Fredrik_0532 »

ni som har haft sprickor i brännarkoppen på flex-a, vart är det dom sprickorna har uppstått? jag tycker att det ser ut som att min brännarkopp också är på väg att få en spricka på ena sidan. har ni fått hjälp att åtgärda dessa sprickor eller låter man det bara vara?
i övrigt funkar min brännare kanon.....
Janfire flex-a, K-silo
Parca 3000 -96
175m² i 1,5plan med källare byggt 1938
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

jag hade en minor för ett par år sedan. den var sprucken några cm ner från kanten där lågan kommer ur koppen. ja gjorde ingenting åt de. på de nyare flex-a är väl koppen i rostfritt, har sprickan gått långt antar ja att man kan borra för att få stopp på den och ev tiga ihopresten igen??
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Har spricka på höger sida, cirka 2/3 av koppens höjd. Pratade med janfireinstallatör om det för 2 år sedan och han sa att det enbart var av kosmetisk karaktär, dom kunde ta in brännaren och svetsa ihop sprickan, men funktionsmässigt så är det ingen skillnad. Har kört på som vanligt och sprickan har inte blivit större eller längre. Eldar ungefär 12 ton per år så den har gått ungefär 24 ton utan att det blivit nån skillnad.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Fredrik_0532
Gallringsobjekt

tackar för svaren

Inlägg av Fredrik_0532 »

tackar för svaren...
det känns som jag kommer låta det vara som det är och köra på men märker jag att det blir mer/värre så får jag kolla med janfire om dom kan åtgärda det åt mig, jag har ju fördelen av att bo på samma ort som dom håller till (åmål)...
Janfire flex-a, K-silo
Parca 3000 -96
175m² i 1,5plan med källare byggt 1938
Skriv svar