Vet i vanlig ordning inte i vilket forum jag ska lägga mina inlägg... Moderatorerna är välkommna att flytta på mig om jag är ute och virrar.
Så till ämnet.
Jag är ute efter en mjukvara där jag kan skapa PLC-program. Ladder är det jag använder mest, men ju fler modeller som är tillgängliga dess bättre.
Det behöver inte vara en mjukvara som klarar av att föra över programmet till själva PLCn (Min PLC är tyvärr alldeles för gammal för att klara av detta) utan jag är bara ute efter att kunna skapa programmen och "probköra" dem innan jag sätter mig och pillar in dom där dom ska vara. Eftersom det handla r om att styra en pelletsanläggning så bör det finnas timer-funtioner och minnen.
Kan någon rekommendera en programmvara som inte ruinerar mig fullständigt? Vet ni vad den kostar och var jag kan få tag på den så är jag mycket tacksam! (Kanske är någon av er som har något begagnat liggande???)
Hoppas på svar!
Tack å bock!
Mjukvara för PLC-programmering?
-
- Ungskog
Jag har aldrig sett någon generell mjukvara för detta och jag tror att det är för att varje PLC har sin egen lilla "grej". Själva PLC-programmeringen är ganska standardiserat men PLC'arna i sig är ganska olika om man jämför olika tillverkare.
Men jag har inte så tung erfarenhet i PLC heller så jag kan ha fel.
Men jag har inte så tung erfarenhet i PLC heller så jag kan ha fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vad är det du tänker använda den till ? som sas ovan så är det ju olika mjukvara till olika "PLC:er", om man ska vara jättepetig så är dom små elektroniklådorna som styr dagens PLC:er (Siemens, Crouzet osv) ingen PLC egentligen.
Sedan använder ju de flesta av dagens "PLC:er" någon eller några av språken inom IEC1131-3 standarden vilket gör att dom är väldigt lika varandra, ett bra exempel är Zelio och Crouzet, dessa har helt olika hårdvara men PC programmet för att göra egna program enligt "lego" metoden är samma i grunden.
Zelio är trevlig eftersom man kan ladda ner programmeringsmiljön till PC'n gratis och göra sina egna program och även testköra dom i en PC utan att ha PLC'n tillgänglig.
Men dessa går inte att programmera i ladder från PC'n vad jag vet utan man måste använda legomodellen.
Sen går många PLCer att programmera med ladder direkt i displayen, inte så roligt men det går.
Siemens Logo! använder ladder.
Crouzet & Zelio använder flera olika
Alla dessa PLCer är relativt billiga, runt 1000-1500 spänn och ofta kan man hitta ett startpaket med en PLC, CD skiva och programmeringskabel för runt 1000 spänn.
Men eftersom du inte är uta efter själva PLC'n så skulle jag rekommendera Zelio som sagt var, den är gratis och det går fint att både göra program och testköra dom på PC'n utan någon hårdvara, den är nästan identisk med Crouzet fast där kan man inte ladda ner programmeringsmiljön gratis vad jag vet, men du får som sagt var ingen ladderprogrammering men den är busenkel att programmera.
Sedan använder ju de flesta av dagens "PLC:er" någon eller några av språken inom IEC1131-3 standarden vilket gör att dom är väldigt lika varandra, ett bra exempel är Zelio och Crouzet, dessa har helt olika hårdvara men PC programmet för att göra egna program enligt "lego" metoden är samma i grunden.
Zelio är trevlig eftersom man kan ladda ner programmeringsmiljön till PC'n gratis och göra sina egna program och även testköra dom i en PC utan att ha PLC'n tillgänglig.
Men dessa går inte att programmera i ladder från PC'n vad jag vet utan man måste använda legomodellen.
Sen går många PLCer att programmera med ladder direkt i displayen, inte så roligt men det går.
Siemens Logo! använder ladder.
Crouzet & Zelio använder flera olika
Alla dessa PLCer är relativt billiga, runt 1000-1500 spänn och ofta kan man hitta ett startpaket med en PLC, CD skiva och programmeringskabel för runt 1000 spänn.
Men eftersom du inte är uta efter själva PLC'n så skulle jag rekommendera Zelio som sagt var, den är gratis och det går fint att både göra program och testköra dom på PC'n utan någon hårdvara, den är nästan identisk med Crouzet fast där kan man inte ladda ner programmeringsmiljön gratis vad jag vet, men du får som sagt var ingen ladderprogrammering men den är busenkel att programmera.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Ungskog
Testade Zelio. Den version jag fick tag på kunde man programmera i just ladder och lego. Vad jag dock saknar är en mjukvara som kan översätta ladder (eller gärna lego) till textspråket. (LD X1 OUT Y3 osv.)
Jag vet att alla fabrikat har sina egna programspråk men dom är ju som sagt i regel snubblande lik varandra. Den "plc" jag har för avsikt att programmera heter "MECHMAN PC 48KL" och den har en liten programmeringsenhet inbyggd. Där laddar man helt enkelt ingångarna och "ansluter" de till utgångarna. I princip samma som Mitsubishi och Omron.
Vad jag med andra ord skulle vilja göra är att skapa programmet med hjälp av något mer visuellt verktyg (så som ladder eller lego) och sedan kunna få ut den i en programtext så att jag har ett underlag när jag ska sätta mig med min uråldriga MECHMAN.
Om programvaran sedan skriver i ett språk som är anpassad för Mitsubishi eller Omron är som ni förstår inte så kinkigt.
Rör jag till det, eller förstår ni vad jag menar?
Tack för alla svar så här långt!
Jag vet att alla fabrikat har sina egna programspråk men dom är ju som sagt i regel snubblande lik varandra. Den "plc" jag har för avsikt att programmera heter "MECHMAN PC 48KL" och den har en liten programmeringsenhet inbyggd. Där laddar man helt enkelt ingångarna och "ansluter" de till utgångarna. I princip samma som Mitsubishi och Omron.
Vad jag med andra ord skulle vilja göra är att skapa programmet med hjälp av något mer visuellt verktyg (så som ladder eller lego) och sedan kunna få ut den i en programtext så att jag har ett underlag när jag ska sätta mig med min uråldriga MECHMAN.
Om programvaran sedan skriver i ett språk som är anpassad för Mitsubishi eller Omron är som ni förstår inte så kinkigt.
Rör jag till det, eller förstår ni vad jag menar?
Tack för alla svar så här långt!
De flesta tillverkarna av PLCer går ju på IEC1131-3 så det är inte omöjligt att det går att lösa, det finns en hel del fräcka verktyg för IEC1131-3 men vad jag vet så är det inget som är gratis.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)