CTC 265B -75

Skriv svar
droid002
Frö

CTC 265B -75

Inlägg av droid002 »

Hejsan!

Hoppas att någon av er kan hjälpa mig med ett par frågor:

Idag så eldar vi med pelletsbrännare (PX-21) som är ansluten till vår panna (CTC 265B från -75).

Panntemperaturen går upp till 80 grader som det ska enl installatören. Innan gick den upp till 70 grader när vi körde med olja.

Min fråga hur mycket/litet ska man ställa shunten på? Huset är på ca 160 grader och nyrenoverat med tilläggsisolering och treglas.

Samt hur varmt ska man köra ut i rören om man vill hålla 20 grader inomhus? Idag så ligger uttemp på 40 grader.

Är helt novis på detta så förklara som för en femåring! :-)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu har det väl rikligt varmt ändå!!! ("Huset är på ca 160 grader")

Eller... vänta... du menar 160m² eller hur?

Det som är det viktiga med panntemperaturen är att den inte blir kallare än 60°C och att ni kan ta en dusch utan att den tappar för mycket värme innan de kommer igång ordentligt.

Vilken temperatur du ska ha i rören beror på om du har termostat på elementen, om du har shuntstyrning och lite annat.
Senast redigerad av Icecap den tis 20 nov, 2007 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
droid002
Frö

Inlägg av droid002 »

Lite väl hett kanske ja! ;-)

Det är termostat på elementen och manuell shunt.

Jag har hört att det ska finnas en form av ett temp-schema man kan följa? Någon annan som vet något?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har "precis" likadan och jag har shunten på full kräm! Jag har pannan placerat så att den inte avger spillvärme, all värme som den avger från sig och rör osv. värmer huset. Jag har funderat på shuntstyrning men jag har löst det på ett annat sätt (som bara jag kan). Kommer inte att gå in på det i nuläget men det är inget du kan "kopiera".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

I den "rosa" världen så har du en shuntstyrning med givare på, som minimum, utetemp innetemp och framtemp på radiatorslinga.

Sen letar du reda på det rum som kräver mest energi för att hålla värmen, i nomala fall övervåning nord-västra hörnet, sätter innegivaren där med fullöppen termostat på elementet, då vet du att framtempen ska räcka till alla rum.

Sen är det bara att ställa elementtermosterna i varje rum... skitenkelt :)

Själv har jag en gammal Danfoss 9310 som håller innertempen inom -0,5 grader från angivet i alla rum, +vill jag inte säga nåt om då det inte är något den kan hantera i exempelvis kök (stormatlagning med mycket ugn), vardagsrum (brasa) osv osv...

I brist på automat.... omöjligt att säga vad du ska ha! Det beror på hus, värmetålighet på sambo/barn, plats i Sverige OCH FRAMFÖRALLT hur mycket det blåser just nu! Blåsten gör väldigt mycket

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Ska man ha schyst innetemp konstant så blir det en förbaskat mycket skruvande på shunten så jag skulle starkt rekomendera en automatshunt, kostar inte så mycket nu för tiden.
Dessutom så tror jag det lönar sig i längden att ha en.

Nackdelen med en sådan är att tanten kan hitta termostaten och smyghöja, måste man höja på shunten så är det rätt riskfritt :wink:
deleted
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Så länge det inte är kallare än -5 så klarar jag mig med att shunta ut 40 grader och då pratar vi inte om något välisolerat hus även om det inte är så stort.

Men det beror lite på vad du har för element och rör givetvis också.

Ställ ner shunten så långt det går utan att värmen trillar ner under 20 grader och höj den sen lite för att få lite marginal.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Drgrön
Frö

Inlägg av Drgrön »

Hej
har vid min panna en 265b en skötselanvisning på pannan där det står en lista med rekommendad stigartemp.
-20=80gr
-10=65gr
0=50
+10=40

Själv så har jag automatik och ligger runt 30gr när det är 0 ute så jag antar att den där listan ska man ta med en nypa salt.
Beginner
Prima virke

Shuntinställning

Inlägg av Beginner »

Bifogade diagram kommer från en tillverkare av shuntregulatorer. Kurvorna representerar olika väl isolerade hus från det bästa upp till det sämsta (röda kurvor). Den svarta är hämtad från nätet och representerar ett normalhus (70-80-tal). Kurvan har en liten höjning runt 0 grader vilket ofta upplevs som råkallt. Själv kör jag med nr 2 eller 3 nerifrån. De två översta har jag lite svårt att förstå. Sedan kan man göra det enkelt för sej och sätta shunten på max vilket om man har en hyfsad hysteres på brännaren innebär c:a 60-80 grader varierande temp och låta radiatortermostaterna göra jobbet. Har dock ingen egen erfarenhet av hur detta funkar.

Kolla http://www.freewebs.com/lgp3/image2.jpg
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Skriv svar