har jag missat något ang.. varmvatten?
har jag missat något ang.. varmvatten?
Detta kanske är en otroligt dum fråga men iaf:
som ni alla vet så sitter det ju en sk blandventil på VV-röret från pannan.
Den skall ju blanda i kallvatten så man inte skållar sig misstänker jag.
Finns det någon anledning till varför det inte är en shuntstyrning även här ?
Alltså om panntempen är 85° så blir ju VV säg 55° efter blandventilen.
Men om pannetmp bara är 65° och man blandar lika mycket kallvatten så har du en VV-temp i kranarna på runt 35°.
Eller är det smartare att INTE blanda i kallvatten överhuvudtaget ? Då blir ju VV aldrig kallare än lägsta panntemp.
Kanske inte så smart att köra ut 85° i kranarna/dusch ?
Det jag vill är att den sk blandventilen skall justeras med automatik så kranvattnet håller en stabil temp. Kan man lösa detta ? isåfall hur?
som ni alla vet så sitter det ju en sk blandventil på VV-röret från pannan.
Den skall ju blanda i kallvatten så man inte skållar sig misstänker jag.
Finns det någon anledning till varför det inte är en shuntstyrning även här ?
Alltså om panntempen är 85° så blir ju VV säg 55° efter blandventilen.
Men om pannetmp bara är 65° och man blandar lika mycket kallvatten så har du en VV-temp i kranarna på runt 35°.
Eller är det smartare att INTE blanda i kallvatten överhuvudtaget ? Då blir ju VV aldrig kallare än lägsta panntemp.
Kanske inte så smart att köra ut 85° i kranarna/dusch ?
Det jag vill är att den sk blandventilen skall justeras med automatik så kranvattnet håller en stabil temp. Kan man lösa detta ? isåfall hur?
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
-
- Pannrumstomte!
Re: har jag missat något ang.. varmvatten?
Blandningsventilen är termostatstyrd.
Kolla tex på Esbe:
http://infoweb.esbe.se/files/51980/Kata ... 290_A2.pdf
mvh
Kolla tex på Esbe:
http://infoweb.esbe.se/files/51980/Kata ... 290_A2.pdf
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Blandningsventilen är en ventil med en termostat i sig, som justerar sig själv. Håller bara vattnet ut från pannan högre temp/värde än vad blandningsventilen är inställd så får du den vattentemperaturen.
Kommer det däremot en lägre temp från pannan så blandar inte ventilen in något kallvatten. Gör den det ändå så är nog termostatdelen trasig och behöver bytas.
Edit: Om man skriver för långa svar så hinner någon annan före med sitt inlägg......... t.ex "snabbe" shakespeare
Kommer det däremot en lägre temp från pannan så blandar inte ventilen in något kallvatten. Gör den det ändå så är nog termostatdelen trasig och behöver bytas.
Edit: Om man skriver för långa svar så hinner någon annan före med sitt inlägg......... t.ex "snabbe" shakespeare

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aha, där ser man vad lite jag kunde om sånt.
Den ser iaf ut som en vanlig statisk ventil, men ack vad jag bedrog mig.
Tack iaf för snabba svar.
Den ser iaf ut som en vanlig statisk ventil, men ack vad jag bedrog mig.
Tack iaf för snabba svar.
Focus ECO-20, Ulma2000
Allt är väl sagt ovan förrutom att om det är så att det inte funkar i dag så är antagligen din ventil kass, tyvärr så är dom ofta trasiga (inklusive min).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Detta kanske beror på att de flesta har sin blandningsventil monterad högt upp i systemet.micke_932 skrev:Allt är väl sagt ovan förrutom att om det är så att det inte funkar i dag så är antagligen din ventil kass, tyvärr så är dom ofta trasiga (inklusive min).
När jag skulle skissa på hur mitt system skulle se ut så fick jag tipset att montera blandningsventilen lågt. Dvs inte högst upp i systemet i närheten av pannans-/acktankenstopp. Detta pga att då utsätts blandningsventilen ständigt för varmt vatten, även när man inte spolar något varmvatten. Och då ger de upp/kärvar i termostatkroppen.
Utan man skulle dra ner VV röret mot golvet och placera blandningsventilen så lågt som möjligt. Då utsätts blandningsventilen bara för riktigt hett vatten när man spolar och denna koppling/rördragning skulle då förlänga livslängden på ventilen.
Moderator