Sota en kmp px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Diablo80
Prima virke

Sota en kmp px21

Inlägg av Diablo80 »

Skulle vilja veta hur man sotar ur ..
Jag kanske gör rätt men vet ej och har ingen att fråga =P ..
Jag suger upp all aska i brännaren och inne i pannan . typ ctc 1100 från 2000
Sen skrapar jag ur det svarta i brännare. Är ja klar sen eller ska jag göra nå mer ?? Står ju i instruktionerna att man ska sota varje vecka och en regäl 1 gång i månaden .. Vad menar dom med regäl ?? Tack sam för svar.. Både sotning i pannan och i brännaren ..

Och en till fråga . Är det någon ide att sätta in en acc tank ? För just nu är de inte varmt länge när man ska duscha eller nå . Går ca 10 min sen är varm vattnet slut .. Om de går så läre ju brännaren gå mindre eller ?
Kmp px21 -2007
Ctc 1100 family -2000
120m² boyta 2 plan -1957 Ca 22
M.A
Prima virke

Inlägg av M.A »

Under den kalla årstiden suger jag ur askan ur brännaren en gång i veckan och kollar så att det inte sitter nåt fastbränt i röret, i så fall skrapar jag loss och suger ut det också. Under sommaren suger jag ut askan varannan, var tredje vecka ungefär. Fyra ggr/år (enligt instruktionerna i manualen) så tar jag isär brännaren, delar på yttre/inre brännarrör och damsuger ur. Det tar inte lång tid, max 30 minuter.

Här finns manualen till brännaren:
http://www.ariterm.se/filer/PX21%20Anv_070926.pdf
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
Diablo80
Prima virke

Inlägg av Diablo80 »

Ok står de hur man delar oxå ?? Fick med nån manual fats står att man ska skruva loss insekts skruvarna . Jag fick inte i sär min ..

SÅ jag gör helt rätt då förutom att dela på den ?
Kmp px21 -2007
Ctc 1100 family -2000
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Diablo80 skrev:Ok står de hur man delar oxå ?? Fick med nån manual fats står att man ska skruva loss insekts skruvarna . Jag fick inte i sär min ..

SÅ jag gör helt rätt då förutom att dela på den ?
Ja ta bort insektsskruvarna och ta isär...och dammsug ur...
Glöm inte att skrapa rent pannväggarna i pannan varje gång du sotar då drar det mindre pellets..i din ctc 1100 måste väl varmvattnet räcka???
Vilka grader går brännaren emellan 60-80 C ?(hysteres)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Glöm inte sota ur tuberna i pannan regelbundet. det gör mycket för ekonomin.

Kollat så pannan är full?
Vatten har ju en tendens att försvinna spårlöst, det gör det i min panna iallafall, får fylla på några gånger om året.
Med tanke på vad en acctank kostar så är det väll ingen bra lösning tror jag.
Kanske man kan fixa en mindre vvberedare och koppla på på något sätt?
deleted
Diablo80
Prima virke

Inlägg av Diablo80 »

japp den går i mellan 60 och upp till 80c .

Sota ur tuberna ?? Vart sitter dom ? =)
mister lite vatten till elementen som ja fyller på i bland .. går de fylla på nå mer stans ??
Kmp px21 -2007
Ctc 1100 family -2000
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Diablo80 skrev:japp den går i mellan 60 och upp till 80c .

mister lite vatten till elementen som ja fyller på i bland .. går de fylla på nå mer stans ??
Har ni slutet expansionskärl(system)....förtryck brukar vara 0.5 bar annars fram med pumpen och fyll på

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag har en kran på pannan som fyller på pannan om jag vrider på den.

Se bild:
http://www.218arboga.se/bilder/kran.jpg

Här sitter de på min panna, antar de sitter nått liknande på din.
Att sota här är väldigt viktigt för driftekonomin.
Bild
deleted
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Om det försvinner vatten från din CTC1100 så ska du nog kolla in under luckan till elpatronerna för det är mycket vanligt att CTC1100 har dåliga packningar till elpatronerna ..luckan till patronerna är upptill längst in till vänster sett framifrån ..men kom ihåg att stänga av strömmen till hela pannan innan du kör ner händerna i isoleringen som finns innanför luckan för inne i isoleringen finns elpatronerna.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: Sota en kmp px21

Inlägg av Karla1 »

Diablo80 skrev:
Och en till fråga . Är det någon ide att sätta in en acc tank ? För just nu är de inte varmt länge när man ska duscha eller nå . Går ca 10 min sen är varm vattnet slut .. Om de går så läre ju brännaren gå mindre eller ?
En acktank fungerar bra till pelletseldning, men är absolut ingen ekonomisk investering om du inte funderar på en tekniktank för att kombinera det hela med solenergi. Men som det är idag är solenergin för dyr tycker jag, för dom få kWh timmar man får igen på detta. Men det är ett val för gemeneman att bedömma vad man vill investera i.

Hur har du det på pannan, har du en blandare som du kan redusera varmvattenförbruknningen ut i huset? Utan en sådan, eller om den är fel justerad kan relatera till att du släpper på för hett vatten ut, och då kan man även få en negativ effekt så att det går mer varmvatten än normalt.

Hur snabbt tänder din brännare, är den rätt justerad med startdos? Sitter tändelementet rätt monterat så att det ger rätt effekt vid tändning så att brännaren hinner tända snabbare och styra upp temperaturen i pannan.

Om tändelementet sitter med fästskruven långt bak, så brukar det efter en period gå ihop i framkanten och minskar luftgenomströmmning, det gör så att brännaren tänder sämre. Då tar det längre tid för brännaren att komma in i uppeldningsfasen och ge effekt till att värma vattnet i pannan.
Det är ju den heta luften från tändelementet som fläkten trycker ut mot pelletsen som gör att det tänder bränslet.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

notti skrev:

Om det försvinner vatten från din CTC1100 så ska du nog kolla in under luckan till elpatronerna för det är mycket vanligt att CTC1100 har dåliga packningar till elpatronerna ..luckan till patronerna är upptill längst in till vänster sett framifrån ..men kom ihåg att stänga av strömmen till hela pannan innan du kör ner händerna i isoleringen som finns innanför luckan för inne i isoleringen finns elpatronerna.
Helt rätt som notti skriver, dom hade ett tag gummipackningar som tog stryk efter några år. Orsaken kan vara att pannan har blivit kall några gånger och då börjar dessa läcka då de krymper. Åtgärdar man det inte så har du snart en panna som rostat sönder. Dom kan också täta ibland då panntempen är hög, då dom sväller, men har dom en gång börjat läcka så är det ett bekymmer.
Diablo80
Prima virke

Inlägg av Diablo80 »

Ok tack för alla tips .. ska kolla om de läcker nå vatten fast tror de var från en droppande packning ovan för pannan som drog vatten .. Lagat nu å tror de är tätt .. sjunker å stiger men de sägs vara normal .. har en tryck expantions kärl som man kan fylla på med en liten kran .. Luckan där har ja alldrig sotat så de får bli först gången då i morron =)

Väldigt tack sam för all svar :cheers:
Kmp px21 -2007
Ctc 1100 family -2000
Diablo80
Prima virke

Inlägg av Diablo80 »

Går de att ställa så den bränner till 80°c ??
Har så att pannan stänger av brännaren precis som de var med oljan ..
Tänkte om man kunna koppla så man har direct ström så kanske den blåser rent i brännaren när den nått 80°c ..Eller funkar de inte så ??

Och hur stor start och drift dos den ska ha .. Tror den matar in mycket när den ska starta .. Har inga problem dock men man kanske kan sänka driftkostnaden lite .. går ca 1 säck (16kg ca 80kwh) om dagen .. om de nu är normalt ..
Kmp px21 -2007
Ctc 1100 family -2000
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Då är den felinstallerad, brännaren ska alltid ha ström, om du har som med oljebrännaren så stannar brännaren direkt utan renblåsning och vad det nu kan vara beroende på brännare, då funkar inte brännaren som det är tänkt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Har du gjort installationen själv?
Är brännarens elanslutning monterad över pannans överhettningsskydd?

Startdosen bör normalt ligga på ca 3-3,5 dl. Du kan också gå ner i mängd på startdosen, men det kan bero på hur du placerat skruven. Alltså skruvens vinkel, samt höjd från brännaren, vilket förråd du har till skruven mm. Det jag vill ha sagt med detta är vilken hastighet du har på pelletsen ner i brännaren när den doserar, kan variera från fall till fall. Hamnar pelletsen långt bak i brännaren kan du gå ner i startdosen, men hamnar pelletsen längre fram i brännaren kan den få svårt att tända, och till följd av detta kan du få att tändproceduren tar längre tid och gaser byggs upp i pannan och du får problem med "poffar" eller gengas smällar. Om du där emot har en för stor startdos så får du en högre förbrukning, och brännaren brinner på en för hög effekt en längre tid innan den stabiliserar sig som inte är bra i en CTC1100, då det finns tendens till att få övertryck i denna panna. Då kan det ske att du får en för hög temperatur bakåt i brännaren då gaserna inte hinner med att evakueras i rätt flöde ur eldstaden och ut i skorstenen. Kan leda till att överhettningsskyddet löser ut som sitter på fallröret, samt så tar övriga delar i brännaren stryk och får en kortare livslängd.

Detta borde installatören justerat rätt åt dig vid installationen, samt justerat brännarens förbränning med ett rökgasinstrument. Brännarens effekt i din panna bör ligga på omkring 10-12kW om den är 25kW, inte mer. Är pannan på 40 kW så går det att köra på ca 16-17kW effekt på brännaren. Beror på om man mätt draget i pannan samt i skorstenen så att du har ett normalt undertryck som bör ligga på -0,10 - 0,15hPa.

Om brännaren inte kör upp temperaturen i pannan till den du önskar (omkring 80-82grader) så justerar man det på brännaren. Justerar du den för högt så löser överhettningsskyddet ut på pannan om brännaren är rätt installerad. Dessa brukar vara bäst att köra så att brännaren stannar vid dessa temperaturer jag nämnde ovan för man bör också räkna med eftervärmen. Annars så har man risken med att du ibland upptäcker att pannan har stannat och löst ur. Beror också på hur tempgivaren är placerad i dykröret på pannan, hur den känner av temperaturen. När pannan uppnått rätt temp så går brännararen in i nereldningsfasen och blåser på med fläkten och upphör med skruvdoseringen, så kallad renblåsning. Här kommer också en stor del av eftervärmen till.

Mitt råd är att om du gjort installationen själv, så ta kontakt med en installatör och kosta på en justering med rökgasinstrument. Är du osäker och inte vill höja panntempen själv så be installatören justera detta åt dig, det borde han gjort vid installationen om du har haft en fackman till hjälp. Man bör undvika att köra pannans temp under 60 grader då gränsen för daggpunkten går där och risken för kondensering kan uppstå som leder till rost i många fall.

Var även noga med att göra rent i tuberna där turbulatorerna sitter som tidigare nämts i tråden här, blir det tätt där så garanterar jag att du kan få hett bakåt och även få poffar och en rejäl gengassmäll så att du även kan skjuta sönder skorstenen, då gaserna inte kan evakueras. Har sett fall där husägaren inte visste att man skulle lyfta på luckan och göra rent där, och efter ett år var olyckan framme. Bör ses över med gämna mellanrum och ju oftare man gör rent så har du även en bättre ekonomi.
Allt sot isolerar och gör att värmen som brännaren producerar inte tas upp i pannan utan går ut i skorstenen till ingen nytta.
Skriv svar