Smålands Pellets

PSAB
Fröträd

Smålands Pellets

Inlägg av PSAB »

Hej är det några som har erfarenheter av Smålands Pellets Jag själv har inte varit nöjd med varorna. Ingen respons för detta :?:
pok
Frö

Inlägg av pok »

Jag har provat Smålandspellets och den är inte bra. Innehåller för mycket gran. Den rök och sotade. Fick den utbytt ev min leverantör som fått mycket klagomål på den.
ctc1200family-viking bio
enplansvilla 200 kvm
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

pok skrev: Innehåller för mycket gran. Den rök och sotade.

Vad är det för material i PSAB pellets då?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
PSAB
Fröträd

Inlägg av PSAB »

Jag det är säkert gran och tall i PSAB för det brinner som faan
Senast redigerad av PSAB den sön 04 mar, 2007 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Jag har inte märkt av att Smålandspelletsen skulle vara
sämre än dom andra sorterna jag kört.Har även kört pellets
från öststaterna med ,samma där inga större problem.Det
enda som strulat riktigt har varit Såbis för mig.Har varit och
kollat Smålandspellets fabrik även andras.Att smålandspellets
har mycket att lära som jag tyckte mig läsa i en annan tråd.
Köp Smålands Pellets om du vill elda för kråkorna.Mycket hög förbrukning och sågspån i mängder.De har mycket att lära där
Håller jag nog inte med om.

Bara min åsikt

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
PSAB
Fröträd

Inlägg av PSAB »

Det är ju bra att det fungerar för dig med småland.När köpte du senast.??Hur många liter sågspån var det i säckarna..Jag plus 4st bekanta har fått ca 35% högre förbrukning på den och det kan inte bara bero på brännarna. Jag tror man håller en produktions takt som är för hög och pelletsen blir sämre.Sedan ska inte säckarna vara blöta.När det gäller Såbi håller jag med.Snart dikterar de hela marknaden.KARTELL?????
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej

Det var 28/12 06 jag köpte 2:a sortering .Var inte mycket spån
i säckarna eller några som var blöta.Kikade in i fabriken och
kollade .De visade mig runt hur de gjorde mm.Så som sagt
bara min uppfattning.Men något som jag håller med om är att
pelletsen överlag har blivit sämre +dyrare.Ser man ju på alla
inlägg här.Men jag upplever nog inte Smålandspelletsen som
sämre än något annat jag kört med.tvärtom.
Det kunde även vara intressant om det kom ett svar på frågan
som ställdes i tråden
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6163
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

wepe skrev:Det kunde även vara intressant om det kom ett svar på frågan
som ställdes i tråden
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6163
Kan bara hålla med... Om aknytningen till PSAB saknas så vore det väl inga problem att svara på frågan (som dessutom ställts två gånger).

Bara positivt om leverantörer, tillverkar,e återförsäljare m.fl. är med i forumet, men var isåfall tydliga med var ni hör hemma. Annars leder det bara till spekulationer.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag har det själv Smålandspellets, tänker bara talar om hur det är som jag köpte 5 pallar och jag tog 12 säckar bland av
5 pallar samband när jag bar säckarna till pannrummet. Så har jag eldat upp 8 säckar och idag rensade, där såg bra aska samma som förra Booforssjö jag hade. Inga kakor eller någon konstig upptäckte.

Och så nu har jag fyllt 8 säckar i mitt mafa´s förråd. Totalt 16 säckar har jag öppnat och fyllde. Som sagt rätt mycket ljusa och inte lika finhackad som Booforssjö. Sm-pellets har längd mellan 5-50 mm. medan Boo-pellets finhackad 10-15 mm.

Skillnad var att Boo-pellets var mkt spån syns man när man hällde ur pellets från småsäcken rakt ner i förrådet. Med Smålandspellets har jag 16 säckarna så nästan inga spån smulor.

Kanske att Smålandspellets har bra hållfast och staplar i ro och lugn eller dom dammsög upp smulor innan packar ner i säckar?

Ja det var vad jag upplever. Jag känner mig är nöjd, och skruvmatning jobbar rätt bra med de olika längd pellets iaf.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Smålandspellets!!

Inlägg av Brynäs »

manin skrev:Jag har det själv Smålandspellets, tänker bara talar om hur det är som jag köpte 5 pallar och jag tog 12 säckar bland av
5 pallar samband när jag bar säckarna till pannrummet. Så har jag eldat upp 8 säckar och idag rensade, där såg bra aska samma som förra Booforssjö jag hade. Inga kakor eller någon konstig upptäckte.

Och så nu har jag fyllt 8 säckar i mitt mafa´s förråd. Totalt 16 säckar har jag öppnat och fyllde. Som sagt rätt mycket ljusa och inte lika finhackad som Booforssjö. Sm-pellets har längd mellan 5-50 mm. medan Boo-pellets finhackad 10-15 mm.

Skillnad var att Boo-pellets var mkt spån syns man när man hällde ur pellets från småsäcken rakt ner i förrådet. Med Smålandspellets har jag 16 säckarna så nästan inga spån smulor.

Kanske att Smålandspellets har bra hållfast och staplar i ro och lugn eller dom dammsög upp smulor innan packar ner i säckar?

Ja det var vad jag upplever. Jag känner mig är nöjd, och skruvmatning jobbar rätt bra med de olika längd pellets iaf.
Hej!!
Är ny på sajten och har undrat just över Smålandspellets,ringde idag och pratade med den ansvarige.
Deras pellets är densamma som Såbi och Agrol så jag tänkte prova att köra en provpall eftersom de har ett bra erbjudande nu 2080 kr/pallen.
Har använt Agrols pellets i ett år och är helt nöjd förutom priset innan dess så var det Såbi och det var ingen skillnad där heller.
Har en Thermia Bequem 20 kört i ett år och sex mån.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hrm... Neova och Agrol är från träd blandning bark och annan från skogbruk ute. medan smålandspellets är från sågverk som av sågspån. Eller hur?
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Menar du att smålandspelletsen inte är lika bra som Agrol o Såbi att den brinner upp fortare?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

manin skrev:Neova och Agrol är från träd blandning bark och annan från skogbruk ute.
Att det skulle finnas bark i pelletsen från Neova och Agrol. Var har du fått den uppgiften ifrån ???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Roli skrev:
manin skrev:Neova och Agrol är från träd blandning bark och annan från skogbruk ute.
Att det skulle finnas bark i pelletsen från Neova och Agrol. Var har du fått den uppgiften ifrån ???
det var fråga... annars inga aning varifrån trots jag hade läst då Såbi. men då har jag minns fel. Tack för du påpekar på mig iaf.

Har nu läst på deras hemsidor av de fabriker som Neova, Agrol och Smålandspellets. Vad jag kunde hittat beskrivning.

Neova = Råmaterialet är såg- och kutterspån från sågverks- och träindustrin

Smålandspellets = Råmaterialet är hyvleri kutterspån huvudsakligen gran med inslag av furu och lövkutterspån.

Agrol =?

Jag har missläst noga som Brynäs skrev sist här att han har pratat med Smålandspellets, ja det verkar så som han menade att det är liknadan som de.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Brynäs skrev:Menar du att smålandspelletsen inte är lika bra som Agrol o Såbi att den brinner upp fortare?
Menar? Själv har inte jämföra dom, bara jag har haft de pellets som du ser min signatur. Fast jag bara jämföra de byte mellan lev.pellets.

Jag har haft de 3 olika den 4:e nu och de starta olika beror på hur mycket startdos och hur de pellets "staplar" på rostret så vissa snabbstart och vissa ta lite tid samt hur kvalitet är pellets ex mjuk eller hård. Dom gör differens starta iallafall.

Men jag svarar mitt upplevde sämre var Sydpellets.

Tanke man kan testa om man köper 2 säckar av varje fabriker och testa inom en vecka (testa 1-2 dygn varje leverantör så tror man kan bedöma. Så finns möjlighet att se differens :?:
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Skriv svar