Har köpt Borös solfångare+acktank. Installatören gjorde beställningen, tanken kom levererad med ett färdigmonterat shuntpaket.
Detta shuntpaket är monterat i toppen av tanken, tilloppet tas från toppen och returen leds genom ett plaströr ned genom tanken till bottnen.
Med denna shunt inkopplad fick jag mycket dålig skiktning, endast 20 graders skillnad mellan toppen och botten. Provade efter tips här på forumet att strypa flödet på returen och fick därmed ytterligare 10 graders skillnad.
Efter en lång diskussion med Borö som först hävdade att allting minsann var i sin fulla ordning erkände de att shuntpaketet inte var optimerat för soldrift utan för att det skulle vara lätt för installatören att installera.
Man kan ju fråga sig varför man säljer saker som inte är anpassade för varandra, men de skyllde på att de inte hade direktkontakt med installatörerna utan sålde genom grossist.
Hursom, installatören proppade returen på det befintliga shuntpaketet och drog returen utvändigt på tanken. Resultatet överträffade alla förväntningar, när jag tittade igår var topptemperaturen 76 och bottentemperaturen 16. Lärdomen blir att använda grova anslutningar samt att undvika nämnda shuntpaket (om man även vill köra sol).
Varning för BoRö shuntpaket
När jag skulle installera tre borötankar i mitt vedsystem så ville jag ha returen på tanken längst bort från tekniktanken. Jag hade läst nånstans att parallellkopplingen skulle funka bättre om man satte shunt och retur diagonalt, liksom. Med Borös shuntpaket så gick inte det, men jag ringde Borö och det var tydligen en ganska vanlig fråga, för de sade direkt att det är bara att proppa returen i shuntpaketet och dra returen vart man vill. De erbjöd sig t o m att svarva till en propp och skicka för ett par tior. Tre dagar efter telefonsamtalet kom ett kuvert med en propp och ett inbetalningskort. 

JO..
Jo, detta har jag funderat mycket på när man ser deras bilder, verkar lite..koko, minst sagt.
Eftersom utloppet i tanken från returen är vertikalt....vilket man INTE skall ha i en acktank.
Snacka om omrörning !
Eftersom utloppet i tanken från returen är vertikalt....vilket man INTE skall ha i en acktank.
Snacka om omrörning !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.