Fråga om fotocell på tb mini mm mm!

Talle76
Späd planta

Fråga om fotocell på tb mini mm mm!

Inlägg av Talle76 »

Tänkte höra om någon mera har problem med den ??

Min är väldigt känslig så fort jag kört 2-3 dagar så samlas det så mycket damm på glasen så den stängs av blir felkod e4

Tycker även att pelletsen är väldig dammiga ??

Se sign kör ju bionorr

Tycker även jag har dålig varmvattenkapacitet kanske ska höja start temperaturen ?? nu hinner ju pannan sjunka till 50 innan den är igång

Vissa säger att man kan koppla en beredare extra kanske värt det ?
CTC 1200 -03 Tb Mini -03 Automix 20 Bionorr 6mm säck 400l plastunna huset byggt 79 mexitegel 130 * 130 m2 Källare med golvärme + 12 Element Tilläggsisolerad vind Energiglas rökgas 170 nysotat alla turbulatorer i kapade Brännarstyrning start 60 stopp 88
patsi
Prima virke

Inlägg av patsi »

Låter som det är för dåligt drag eller för högt fläktläge i
förhållande till effekt.
E4= överhettningslarm i fallschakt
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
Håkan S
Lärjunge!

Torsby mini.

Inlägg av Håkan S »

Har inte någondin haft någta problem med damm på fotocellsglasen trots två års drift. Har faktiskt slutat att ta ut och torka rent glasen varje uraskning då det inte behövdes. Därimot råkade jag rubba intällningen en gång vid uraskningen och hade lite pill innan jag fick ljusstrålen att träffa spegeln perfekt igen, det var känsligt . Mvh HS.
Talle76
Späd planta

Inlägg av Talle76 »

Sorry skrev fel e3 menade jag inte e4 såklart får kolla inställningen då min är iaf vriden max på plus ??

Så det kanske är en inställning av fotocellen ändå du menar att det fungerar ändå fast glasen är helt dammiga ???
CTC 1200 -03 Tb Mini -03 Automix 20 Bionorr 6mm säck 400l plastunna huset byggt 79 mexitegel 130 * 130 m2 Källare med golvärme + 12 Element Tilläggsisolerad vind Energiglas rökgas 170 nysotat alla turbulatorer i kapade Brännarstyrning start 60 stopp 88
soltomten
Gallringsobjekt

Inlägg av soltomten »

Kolla så du har bra drag så att luften som sveper in i brännaren vid glasen drar med sej eventuellt damm. Om du spänner ut glasen så att säja ska de sugas in i igen så fort du släpper dem. Hoppas du förstår vad jag menar.

Men är pellets dammiga, speciellt om det är det här jättefina stoftiga dammet kan det bli ett annat problem. Vanligt damm, finfördelat och sågspån är inga problem. Men det superfina dammet kan hänga kvar i luften i schaktet så länge att fotocellen kan bli släckt för lång tid och då får du larm E-3 också. Jag hade massor av problem med det, kommer typiskt 3 veckor efter påfyllning av bulkförrådet, eller efter att jag skyfflat runt mycket pellets. Jag har satt ett skydd i schaktet för att komma till rätta med det.

Håkan
Talle76
Späd planta

Inlägg av Talle76 »

Tack för svaret håkan jag har haft någon som mätt med instrument har bra drag osv men svårt att mäta denna brännare på grund av ojämn matning tydligen ett också förekommande problem men det verkar ju fungera ca 1 säck per dag går det glasen far inte in som du säger så får väll kolla mera på det då eller vänta tills mina pellets tar slut kanske blir annorlunda med nästa leverans för jag tror det är just det fina dammet som ställer till problem eller så får jag väll helt enkelt ta ut en turbulator och se om det blir bättre då
Håkan S
Lärjunge!

TB-mini

Inlägg av Håkan S »

På CTC-1200 måste du nog ta ut några tubinsatser för att få ned motrycket. Det är i alla fall min erfarenhet när jag hjälpte en annan ägare av Torsbybrännaren att komma igång med brännaren i en sådan panna.Mvh HS.
Talle76
Späd planta

Inlägg av Talle76 »

Jo kan ju vara så nu har jag ju alla i 6 st men dom är kapade men det kanske inte räcker man kanske bara skall köra 4st med fullängd så slipper man det problemet jag har 4 st liggande okapade ska testa det lite i helgen och se om det inte blir mindre motryck för där ligger nog problemet kanske går bättre att mäta in den då hade problem med luften alltså förlite luft jag har en stor ventil heltöppen har jag den stängt sotar hela pannan igen så fär börja med det
Talle76
Späd planta

Inlägg av Talle76 »

en till fråga håkan eftersom du bevisligen installerat några ska man köra på effekt 3 ? kör jag på 4:an så går överhettningskyddet och kör jag på 2:an så verkar den inte orka med att värma vattnet i pannan hur många turbulatorer tog du ut hos din kompis ???
MartinMartin
Frö

Inlägg av MartinMartin »

Hej Talle

Jag och min sambo köpte ett hus utanför Kode för ca 2 år sedan där det fanns en ctc 1100 panna från 95 installerad, med en o använd tb mini, det tog mig ca 2 veckor innan jag kom underfund med matning mot tryck.

Jag har kapat 2 st turbulatorer ca 5 cm sedan plockat bort 1 helt samt kan köra på läge 1, 2, 3,4 utan problem med felkoder

Tex Läge 3 på manöver panelen ca 3-4 i drag på brännaren, ca 4mm fall på motdragsluckan inga problem med baksug eller något, pannan brinner utan problem ca 1,5 vecka innan askning, på ett vecko förråd, vi har ca 20 grader inne inga problem med varmvatten tillförsel eller något.

CTC 1100, 1200 är snarlika varandra då 1200 efterföljare till 1100, är det något jag kan hjälpa dig med så hör av dig, du kan ringa mig om du inte löser problemen
Har blivit hajare på ctc med tb mini nu det här året, har hjälpt ganska många, då de har haft problem

mvh

Martin
Håkan S
Lärjunge!

TB-mini.

Inlägg av Håkan S »

Den jag hjälpte en granne med tog vi ut fyra insatser helt innan det fungerade. Men han hade dessutom ett ganska trångt insatsrör i skorstenen vilket inte direkt underlättade. Jag gillar verkligen min TB-mini men till pannor med trång eldstad som CTC 1100/1200 mm är det nog lättare med en framåtbrinnande värmare. Mvh HS.
Talle76
Späd planta

Inlägg av Talle76 »

hmm man måste väll ha lågriktare eller vad det heter det har jag på min annars går ju elden rakt upp i turbulatorerna ???

Har iof inte testat köra den utan den men det är nog inget bra att köra utan

Tack för tipsen får nog testa lite med turblatorerna osv bara man inte kör alla i då får man bakbrand som jag fick första gången och eldar upp flamvakten !:)
Håkan S
Lärjunge!

TB-mini.

Inlägg av Håkan S »

Jo du måste ha lågriktare och förlängnindfläns för att få in lågan på rätt plats men det förutsatte jag att du har, annars hade det fungert ännu sämre. Mvh HS.
TorTor
Späd planta

Inlägg av TorTor »

MartinMartin skrev:Hej Talle

Jag och min sambo köpte ett hus utanför Kode för ca 2 år sedan där det fanns en ctc 1100 panna från 95 installerad, med en o använd tb mini, det tog mig ca 2 veckor innan jag kom underfund med matning mot tryck.

Jag har kapat 2 st turbulatorer ca 5 cm sedan plockat bort 1 helt samt kan köra på läge 1, 2, 3,4 utan problem med felkoder

Tex Läge 3 på manöver panelen ca 3-4 i drag på brännaren, ca 4mm fall på motdragsluckan inga problem med baksug eller något, pannan brinner utan problem ca 1,5 vecka innan askning, på ett vecko förråd, vi har ca 20 grader inne inga problem med varmvatten tillförsel eller något.

CTC 1100, 1200 är snarlika varandra då 1200 efterföljare till 1100, är det något jag kan hjälpa dig med så hör av dig, du kan ringa mig om du inte löser problemen
Har blivit hajare på ctc med tb mini nu det här året, har hjälpt ganska många, då de har haft problem

mvh

Martin
Hej Martin och andra !
Jag är nybliven pelletseldare med denna kombination sedan
10 veckor. Det har fungerat bra utom att jag försökte tömma förrådet
genom att raka ned det sista i skruven. Det blev stopp därför att
schaktet fylldes. Det blev för mycket smul på en gång. Man lär sig !!
Jag kör på effekt 2 med läge 3 på fläkten och har just nu en förbrukning på 1,5 säck per dygn.
Vi är 2 personer i hushållet.
Det är 5 grader ute och ca. 20 grader inne. Rökgastemp. ca. 175 grader.
Brännaren går ca. 1 timme sedan ett uppehåll på ca. 20 min.
Panntemperaturen är lägst 60 grader och högst 70 grader med min
inställning av termostaten.
Synpunkter önskas på detta och hur man kan se på askans färg om det är bra förbränning. Sotar var 10:e säck. Eldar med Vida pellets.
CTC 1100 TB Mini
1,5 plan från-56
130 kvm+källare ca 80 kvm
merry
Ungskog

Inlägg av merry »

Hejsan !

Kör en Trebema olja/el med en TB mini. Har nu kört snart ett år utan något prblem med brännaren. Jag vart av leverantören av pannan tillsagd att inte ha några turbolaturer alls i pannan. Min panntemp går upp till ca: 90 grader för att sedan gå ner till ca: 80 innan den startar igen. Kör på läge 3 samt har ställt in fläkten mellan 3 och 4. Ser inte att det finns några inställningsmöjligheter på pannan gälland edragluncka eller annat. Går åt mindre är 1 säck om dagen detta för att värma källaren i huset samt skapa varmvatten.Har en värmepump som värmer resten av kåken.
Trebema panna olja/el med TB mini pelletsbrännare samt Panasonic luftvärmepump
Skriv svar