Sotningsredskap
-
- Frö
Sotningsredskap
Hej. var kan jag köpa ordentliga redskap, borstar för stotning av skorstenspipa.. helsten. och för panna?
Hälsningar från norr.
Hälsningar från norr.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
-
- Lärjunge!
Prova på
www.sotarverktyg.se
www.sotarverktyg.se
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
-
- Pannrumsnisse!
Tjena!Här är lite urval att beskåda....
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 51#40-3830
Men nog vet sotaren bäst...
Mvh ronald
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 51#40-3830
Men nog vet sotaren bäst...
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumsnisse!
Det har varit mycket tyckande om sotare på detta forum, alla sotare kan nog inte allting bäst, men vilka sotningsredskap som krävs till olika pannor det kan dom nog.Därför tycker jag att man vänder sig till sotarna i första hand.
Jag kan informera om att sotaryrket är även ett hantverk vi utövar. Vi gör till största delen av sotningsredskapen själva. Dessa redskap går alltså inte att köpa på marknaden. Ex. på( Clas Olsson.) Eller på andra företag.
Jag tycker att sotarna som kan göra dessa sotningsverktyg även kan sälja dessa verktyg till ett billigt pris.
Mitt tycke.
Ved Profilen..
Jag kan informera om att sotaryrket är även ett hantverk vi utövar. Vi gör till största delen av sotningsredskapen själva. Dessa redskap går alltså inte att köpa på marknaden. Ex. på( Clas Olsson.) Eller på andra företag.
Jag tycker att sotarna som kan göra dessa sotningsverktyg även kan sälja dessa verktyg till ett billigt pris.
Mitt tycke.
Ved Profilen..
-
- Pannrumshärskare!
Enligt sotaren i min kommun så handlar nästa alla sotare sina verktyg från www.sotarverktyg.se
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Roligt att höra att vi har sotarproffs på forumet. Som dessutom vill sälja grejor till privatsotare. Min sotare i Strängnäs ville inte göra det. Jag hittade dock en i Eskilstuna som ställde upp att sälja .
Vi kunder tänker inte alltid på att ett av sotarens uppdrag är att se till att husen inte brinner upp. Många reagerar bara på de ombyggnadskrav som dyker upp.
Däremot är det ofta så att reglerna tolkas olika i olika kommuner. Det skapar osäkerhet om reglerna verkligen kräven en viss åtgärd eller om ett visst krav tillkommit mer godtyckligt.
Vi kunder tänker inte alltid på att ett av sotarens uppdrag är att se till att husen inte brinner upp. Många reagerar bara på de ombyggnadskrav som dyker upp.
Däremot är det ofta så att reglerna tolkas olika i olika kommuner. Det skapar osäkerhet om reglerna verkligen kräven en viss åtgärd eller om ett visst krav tillkommit mer godtyckligt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Lärjunge!
Visst är det så.Även mina sotare handlar därifrån,jag köper via dom.Andreas Hansson skrev:Enligt sotaren i min kommun så handlar nästa alla sotare sina verktyg från www.sotarverktyg.se
Vill se den sotare idag som sitter och snurrar sina viskor själv

Tror knappast dom har tid till detta...
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
-
- Frö
Re: Sotningsredskap
Ja,Jonasiskogen skrev:Hej. var kan jag köpa ordentliga redskap, borstar för stotning av skorstenspipa.. helsten. och för panna?
Hälsningar från norr.
hej på er ved och pelletseldare.. oljeeldare är väl av ett utdöende släkte men hejar även på er..

Har eldat hela mitt vuxna liv med ved.. och sotarn har fått kliva upp på taket för att dra pumpa pipan.. Men nu vet jag inte.. Brandskyddskontroll..vart annat år.. kommer på som extra.. Inget fel i det. och bra var det att få murstocken av tegel filmad.. synad med kamera inifrån För att själv se ev. skador på fogar och tegel.
Men,Det har fått mej att tänka tanken att sköta sotandet helt själv innom en snar framtid. Allt handlar om ekonomi.
Och har sett någonstans på nätet ett företag som verkade ha ev tillverka rejäla borstar.. Hittar bara det inte nu igen.
http://osborn.se/index.html
Kanske var det denna sida jag förr hade sett.. men känner inte igen den..
Hälsningar och tack för era förslag.. Från mig som finns så långt norrut som man i detta land kan komma.
-
- Pannrumshärskare!
Tjena!Hos mig med alltså !drog en gång i pipan ...Ja dom verkar ha en hektisk tid..dom rackarna..lennart wiklund skrev:Visst är det så.Även mina sotare handlar därifrån,jag köper via dom.Andreas Hansson skrev:Enligt sotaren i min kommun så handlar nästa alla sotare sina verktyg från www.sotarverktyg.se
Vill se den sotare idag som sitter och snurrar sina viskor själv![]()
Tror knappast dom har tid till detta...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- Pannrumsnisse!
Förklara vad du menar med sotar proffs??Stugsittaren skrev:Roligt att höra att vi har sotarproffs på forumet. Som dessutom vill sälja grejor till privatsotare. Min sotare i Strängnäs ville inte göra det. Jag hittade dock en i Eskilstuna som ställde upp att sälja .
Samt sälja grejer till privata sotare? Gå gärna ut på forumet med ett relevant svar.
Ved Profilen.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag kanske missförstod din signatur. När du skriver Skorstensfejaringenjör i din signatur trodde jag att du arbetar med detta inom sotningsverksamheten. Jag verkar haft fel. Ledsen om du upplevt mitt inlägg som missvisande. Men eftersom vi skriver under pseudonymer är det lätt att dra felaktiga slutsatser.Ved Profilen skrev:Förklara vad du menar med sotar proffs??
Samt sälja grejer till privata sotare? Gå gärna ut på forumet med ett relevant svar.
Ved Profilen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Pannrumsnisse!
Ok ! Jag har själv varit aktiv inom skorstensfejar yrket i 27 år och är det ännu fast med lite andra uppgifter som är vida kända.
Jag menar att man kan fråga någon hygglig sotare som man stöter på. Någon sådan finns det nog trota allt.
Jag själv har till och med gett bort sotar grejer till många hyggliga villa ägare genom åren. Alltså ingen ren försäljning..
Det var så jag menade.
Ha det! Ved Profilen..
Jag menar att man kan fråga någon hygglig sotare som man stöter på. Någon sådan finns det nog trota allt.
Jag själv har till och med gett bort sotar grejer till många hyggliga villa ägare genom åren. Alltså ingen ren försäljning..
Det var så jag menade.
Ha det! Ved Profilen..