NH brännare död?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kurreburre
Prima virke

Inlägg av kurreburre »

Japp hände min brännare efter 6 månader oxå. Kretskortet gick
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

C. M. R. :"...NH kan vara lite känsliga för statisk elektricitet"

Ganska fel faktisk! Att jorda pelletsförrådet är alldeles onödigt då allt elektronik i NH-brännaren är omgivit av jordat metall och inte ens får indirekt kontakt med pelletsens eventuella laddning.

Pellets är ju gjorda av trä vilket inte kan laddas statisk och har man då metallförråd & metallskruv med metallrör är det enda stället som det kan ackumuleras statisk elektricitet i plastslangen mellan externskruven och internförrådet i brännaren. Då hela brännaren är jordat (om den är rätt inkopplat) kommer denna laddning aldrig att "vandra" in i brännaren.

Inte att det skadar något men det är alltså alldeles onödigt att jorda dessa metalldelar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Något elände verkar det vara med dom i alla fall, det är rätt många som råkat ut för displayer med konstiga tecken, slocknat och andra skumma saker, nu behöver ju detta inte ha något med statisk elektricitet att göra givetvis.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo det har varit lite problem med vissa display tack vara att tillverkaren var så "vänlig" att skicka en "likvärd" display men glömde att meddela att datan hade ändrats...

Därför "brann" bakgrundsbelysningen på en del innan vi fick de rätta data, tillverkaren skickade fel datablad de första gånger vi undrade över vad som gick fel och då är det ju himla enkelt att hitta felet :roll: Allt var ju rätt men ändå... Då vi till slut fick rätt datablad sa jag en del ganska fula ord och tänkte på tillverkaren.

Vissa display har "slocknat" till svarta fyrkanter då de tydligen är extremt känsliga (mer än vanligt), detta är löst dels i hårdvara och dels i mjukvara.

Men ingen av dessa problem beror på statisk elektricitet.
Är inte PK!
Bondläpp
Gallringsobjekt

Har också upplevt dödfall av NH elektronik

Inlägg av Bondläpp »

Icecap skrev:Jo det har varit lite problem med vissa display tack vara att tillverkaren var så "vänlig" att skicka en "likvärd" display men glömde att meddela att datan hade ändrats...

Därför "brann" bakgrundsbelysningen på en del innan vi fick de rätta data, tillverkaren skickade fel datablad de första gånger vi undrade över vad som gick fel och då är det ju himla enkelt att hitta felet :roll: Allt var ju rätt men ändå... Då vi till slut fick rätt datablad sa jag en del ganska fula ord och tänkte på tillverkaren.

Vissa display har "slocknat" till svarta fyrkanter då de tydligen är extremt känsliga (mer än vanligt), detta är löst dels i hårdvara och dels i mjukvara.

Men ingen av dessa problem beror på statisk elektricitet.
Jag får också ställa mig i raden av drabbade som fått död elektronik i brännaren, servicekillen sa att det är inte ovanligt att elektronikboxen i NH brännaren dör. Han har själv varit med om när han tog i brännaren så stannande denna med åtföljd att elektronikbyte fick utföras. Skulle kanske vara roligt och se om fler haft dessa problem
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har kollat upp lite rörande detta och tydligen finns det ett mindre parti nätdelar som inte håller specifikationerna helt.

I dessa finns det en överströmssäkring (PolyFuse för de vetgiriga) som tydligen blir "klen" efter en viss tid vilket gör att brännaren antingen dör eller slocknar efter en viss, oförutsägbar, tid.

Jag har frågat efter returstatistik och felutfallet är en del lägre än med Flex-A så jag är inte allvarligt bekymrat men vi letar efter alternativ till dessa nätdelar bara för att ha "vid handen" om det behövs.

Det rör sig som sagt om ett mindre antal nätdelar, jag har t.ex. 7 st här som jag håller på att kolla upp på om jag kan hitta specifika fel.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Nätdel

Inlägg av FBKfan »

Det var längesedan jag skrev på det här forumet. Min brännare har tuffat och gått i 5 år tills nu.
Verkar som jag drabbats av trasig nätdel. Brännaren var plötsligt död efter att jag sotat pannan och satte på den igen.

Har plockat isär elektronikboxen och konstaterat att Power Module PMA-232411 - S verkar ha gett upp. Frågan är var jag får tag i en ersättare?
Finns den att köpa på ELFA eller liknande, eller ska jag försöka hitta en någorlunda ekvivalent att sätta dit istället?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den är inte från ELFA, faktisk vet jag inte var man köper den då jag bara är inblandat i design-delen.

Det behövs 24V och 1,2A.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

OK, tack för svaret i alla fall. Får försöka hitta någon, det bör ju bli betydligt billigare än att byta hela elektronikboxen.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

En utbytesbox kostar väl 1500 kr tror jag.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
FBKfan
Fröträd

Power modul utbytt

Inlägg av FBKfan »

Fixade brännaren genom att byta ut denna tämligen lilla nätdel som sitter på kretskortet i elektronikboxen.

Hittade dock ingen motsvarande att köpa någonstans. De flesta som hade samma prestanda var dessutom större och säkert bättre dimensionerade för ändamålet. Priset för dessa ligger på mellan 300-1000kr

Löste det ändå genom att jag fick tag på en nätdel med bättre prestanda gratis (bättre begagnad) på jobbet. Denna nätdel fick dock inte plats i boxen utan fick dra den utanför med hjälp av kablar. Dock fick den plats innanför höljet på brännaren.

Så nu funkar brännaren igen.

Dock vill jag säga att det är lite överkurs att laga elektronikboxen på detta sätt, så det är absolut inget jag rekommenderar för andra.
Det var dessutom ganska svårt att löda bort den trasiga Power-modulen då det är genompläterade hål på kretskortet och kräver ordentlig lödutrustning.
Skriv svar