Ändra start och stopp: tips och förslag

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Wille
Prima virke

Ändra start och stopp: tips och förslag

Inlägg av Wille »

Idag står börvärdet på pannan på 70 grader och den startar upp brännaren när tempen är 65. Vad jag har förstått skall man eftersträva längre gångtider. Vad har ni för förslag på när brännaren skall starta.?

Har faktiskt inte fattat det där med kallstart och underhållsglöd men när man läser olika inlägg så bör man även beakta såväl kallstart och underhållsglöd...men det verkar för avancerat för en annan... :oops:

Så min fråga till expertisen blir: skall jag ändra till att den typ startar vid 55 grader. Kommer min förbrukning av pellets minska då?

tacksamma hälsningar,

Wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmmm det stämmer att brännaren startar efter tempen sjunkit 4-5° i biomaticen men på låg effekt (min om det är aktiverat) sen ökar effekten om den sjunker 3-4° ytterliggare..

Väljer du att köra med större diff så går brännaren bara på den högsta effekten, Det går iof lägga in värdena för låg i läge hög..
Det finns många trådar om detta i vilka steg man går tillväga.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wille
Prima virke

Inlägg av Wille »

Tack André,

då skall en annan börja kika runt lite (har lite lugnt på mitt jobb just nu :lol: ) Men en fråga; kommer förbrukningen att sjunka markant om man ändrar diffen?

Wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

I princip finns det nog lika många åsikter om vad som är bästa driftsättet som det finns pelletsbrännaranvändare.

Min åsikt i ämnet är att rörbrännare typ KMP, PellX, Värmebaronen, Ivabo mf. skall ha så långa gång och stilleståndstider som möjligt. Långa gångtider får man med att köra mot mycket vatten och stor differanstemp. En rörbrännare funkar inte bra i uppstart och nedeldningsfasen samt att många starter sliter på tändelementet. Det tar på de flesta brännare 8-10 min innan brännaren kommer i ett stabilt brinnläge. Kan rek. att köra mot en acktank. om 500 l åtminstone under den kalla årstiden.

En koppbrännare typ EcoTec eller Ariterm ( Termia ) har en betydligt kortare tid innan den kommer upp i normaldrift. Den mår därimot inte bra av att stå still på underhållsglöd långa tider. En EcoTec A4 kommer att funka som en A3 eller en Biomatic vid stilleståndstider under 60 min. d.v.s den återtänder på glöden utan att behöva nyttja eltändningen.
Det optimala driftsättet på en Bequem 20 är att ha 3 effektlägen. Det lägsta så låg effekt som går att trimma in samt att det högsta bara används vid uppstart ( kall panna ) och när det är som allra kallast på vintern. OBS att det är helt nödvändigt att har ett insatsrör i en tegelskorsten om man kör på mineffekt. Vitsen med att köra mot en acktank med en koppbrännare kan jag inte förstå.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skriv svar