Köpa ny panna till gammalt hus?
Det finns ju panntilverkare utanför Norden...
vill du titta på en panna med minsta möjliga underhåll samt klar för bulkförråd så ge Viessmann (tillverkare är Windhager i Österrike) en chans. Gå in och titta på denna hemsida, är tyvärr på Tyska...http://www.viessmann.de/de/products/Hol ... g_300.html
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jepp här är årsmedeltemperaturen 4,8° o då är det 2 sotningar/år som gäller men med lite klimatpåverkan så stiger nog medeltempen snabbt dom 0,2° som fattas innan det blir 1 gång/år...elvis skrev:Skiljer beroende på årsmedeltemperatur.
Varmare kommuner sotar mer sällan.
Mvh
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Det finns ju panntilverkare utanför Norden...
Ja, jo, Viessmann är väl iofs alla pelletstomtars våta dröm - frågan är bara hur/när man ska räkna hem investeringen. Vi pratar väl om 120'-150' nånstans, eller?pjc skrev:vill du titta på en panna med minsta möjliga underhåll samt klar för bulkförråd så ge Viessmann (tillverkare är Windhager i Österrike) en chans. Gå in och titta på denna hemsida, är tyvärr på Tyska...http://www.viessmann.de/de/products/Hol ... g_300.html
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Mmmm o för dom pengarna skulle jag nog satsa på antingen en panna som klarar flera bränslen som t.ex denna http://www.warmeprodukter.se/biopannor.htmlak skrev:Ja, jo, Viessmann är väl iofs alla pelletstomtars våta dröm - frågan är bara hur/när man ska räkna hem investeringen. Vi pratar väl om 120'-150' nånstans, eller?pjc skrev:vill du titta på en panna med minsta möjliga underhåll samt klar för bulkförråd så ge Viessmann (tillverkare är Windhager i Österrike) en chans. Gå in och titta på denna hemsida, är tyvärr på Tyska...http://www.viessmann.de/de/products/Hol ... g_300.html
Verner spannmålspanna med eltändning o lamdastyrning samt automatiskuraskning kostar ca 125000:-, Den har spaksotning oxå men det viktiga är att den klarar alla spannmålsslag med eltändning..
Men troligen lägger man pengarna på bergvärme om så mycket pengar ska slantas upp då en installation av bergvärme ligger på 100000-125000:- o ska man upp till 150000 rymms även byte av några radiatorer så man får ett bra lågtempsystem...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
Enligt chefen för tillsyns avdelningen på räddningsverket var han MYCKET tveksam till att det skulle vara lagligt att göra så.Shakespeare skrev:Det är inte helt säkert att man tjänar något alls på det. I vissa Kommuner gör man brandskyddskontroll varje år hos självsotare. Då är det billigare att betala sotningenAndreas Hansson skrev:Sota kan du göra själv om du inte är höjd rädd. Det sparar man lite kosing på.Finns kurser att gå som brukar kosta en 1000lapp
Dessutom slipper man passa upp på sotarn
mvh
Jag skulle höra av mig igen
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumstomte!
Ok, bra att veta, men jag kommer inte fråga min sotare vilken kommun han syftade på. Som du kanske förstår tycker jag att jag pratat tillräckligt med honom.Andreas Hansson skrev: Enligt chefen för tillsyns avdelningen på räddningsverket var han MYCKET tveksam till att det skulle vara lagligt att göra så.
Jag skulle höra av mig igen
Har du något bra nummer man kan ringa på räddningsverker om man undrar något om tex vad som gäller för regler för sotning och brandsyn?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumshärskare!
Från srv frågor och svar
Kan en kommun besluta om brandskyddskontroll med andra intervall än vad som framgår av Räddningsverkets föreskrifter?
Kommunen kan inte föreskriva om andra generella intervall än vad Räddningsverket gjort. Däremot kan en kommun med stöd av 3 kap. 1 § i förordningen om skydd mot olyckor besluta om brandskyddskontroll i särskilda fall när det finns skäl för att utföra sådan kontroll. Exempelvis kan detta vara aktuellt innan en anläggning tas i bruk efter att ha varit utsatt för soteld.
Kolla runt lite på http://www.srv.se/. Där brukar det stå vilka som har skrivit på sidan.Dom brukar ha koll.
Man kan även ringa någon på sin lokala räddningstjänst.
Kan en kommun besluta om brandskyddskontroll med andra intervall än vad som framgår av Räddningsverkets föreskrifter?
Kommunen kan inte föreskriva om andra generella intervall än vad Räddningsverket gjort. Däremot kan en kommun med stöd av 3 kap. 1 § i förordningen om skydd mot olyckor besluta om brandskyddskontroll i särskilda fall när det finns skäl för att utföra sådan kontroll. Exempelvis kan detta vara aktuellt innan en anläggning tas i bruk efter att ha varit utsatt för soteld.
Kolla runt lite på http://www.srv.se/. Där brukar det stå vilka som har skrivit på sidan.Dom brukar ha koll.
Man kan även ringa någon på sin lokala räddningstjänst.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Är inte så dyra längre, marknaden har minskat i hela Europa, en oinstallerad panna inklusive avancerad shuntstyrning och komplett vacumsugsystem ligger på cirka 85000 ink moms + passande beredare eller acktankAndré skrev:Mmmm o för dom pengarna skulle jag nog satsa på antingen en panna som klarar flera bränslen som t.ex denna http://www.warmeprodukter.se/biopannor.htmlak skrev:Ja, jo, Viessmann är väl iofs alla pelletstomtars våta dröm - frågan är bara hur/när man ska räkna hem investeringen. Vi pratar väl om 120'-150' nånstans, eller?pjc skrev:vill du titta på en panna med minsta möjliga underhåll samt klar för bulkförråd så ge Viessmann (tillverkare är Windhager i Österrike) en chans. Gå in och titta på denna hemsida, är tyvärr på Tyska...http://www.viessmann.de/de/products/Hol ... g_300.html
Verner spannmålspanna med eltändning o lamdastyrning samt automatiskuraskning kostar ca 125000:-, Den har spaksotning oxå men det viktiga är att den klarar alla spannmålsslag med eltändning..
Men troligen lägger man pengarna på bergvärme om så mycket pengar ska slantas upp då en installation av bergvärme ligger på 100000-125000:- o ska man upp till 150000 rymms även byte av några radiatorer så man får ett bra lågtempsystem...
Jo jo, det bär ju bra grejjor, det är det inget snack om, men när en komplett pelletspanna i princip har kostat mera än en bergvärmeanläggning, då är man ute och cyklar... Svåger rörmokaren haden Viessman i sitt sortiment i många år och sålde ingen, föga förvånande, de har bergvärme också, lika illa med priserna där också. Jag har varit på honom flera år att han skall skippa detta fabrikat, nu har han gjort detta till slut. Det är inte motiverat att ha bla. rostfritt i alla dessa detaljer de har. Nä, det är inget för vanliga svenssons att satsa på, är du månde återförsäljare?pjc skrev:vill du titta på en panna med minsta möjliga underhåll samt klar för bulkförråd så ge Viessmann (tillverkare är Windhager i Österrike) en chans. Gå in och titta på denna hemsida, är tyvärr på Tyska...http://www.viessmann.de/de/products/Hol ... g_300.html
Kompletterar: Jo de har sänkt priserna numera.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Jag bollar upp min tråd igen och hoppas på att nån står ut ett tag till
Har nu inriktat mig på leverantören med Effecta 220c + Ecotec Bioline 20 alternativet. Den installatören känns så här långt mest seriös och faktiskt mest intresserad över lag. Efter ha skummat diverse internetsidor, kataloger och sökt i forumet är det ändå några saker jag vill slänga ut i cyberrymden innan jag beslutar mig slutgiltigt.
Offerten är på ca: 81500:- inkl montering av de nya sakerna och bortforsling av gamla pannan. Då ingår även förråd 720liter att ha i rummet intill pannrummet samt skruv, diverse rör, monteringsmanicker som behövs. Utöver detta rekommenderade installatören att det skulle kompletteras med en sk "autoshunt" som placeras på ett ställe i huset där den inte direkt påverkas av värmekällor så pannan stryps med automatik om vi eldar i köksspis och kakelugn. Detta tyckte jag verkade som en go grejj för att slippa mecka på pannan hela tiden. Denna finess skulle kosta 2500:- extra - dvs 84000:- Till detta kommer kostnad för elektriker på några tusingar (vi ska uppgradera med lite ny elcentral osv men det ska vi ju inte lägga på panninstallationens samvete - det hade behövts ändå). Tillkommer tömmning, rengöring och bortforsling av oljetanken och det skulle hamna på 4500:- (ett jobb jag insett att jag mer än gärna slipper och är tveksam till om jag har kapacitet att göra själv).
Det har självfallet dykt in fler offerter men det är svårt att jämföra dem eftersom ingen säljer exakt samma saker som den andre. Är ovan nämnda offert ett normalfall eller lagt högt med tanke på vad det är för delar vi talar om? (det jag efterlyser är spontana åsikter - jag är medveten om att jag inte specat tillräckligt bra).
Jag har inte lyckats få en referens som kan ge mig feedback på hur varmvattnet räcker eftersom de jag haft kontakt med har haft helt annorlunda förutsättningar än vad jag har. Således frågade jag installatören och han sa att "det räcker gott". Jag har ju läst här och en hel del verkar ha svårt att få det att funka med vissa pannor i kombination med badkarsfyllningar på 180-250liter. Inget kul att plurra i isvak tänker jag och fick tipset av en bekant att det är möjligt att installera en extern värmeväxlare - Nibe Tappman. Det går bra sa installatören lite oväntat och gav offert och vips snackar vi totalt 92000:- inkl det tidigare nämnda. Är det försvarbart att satsa i en värmeväxlare från ruta ett (i samband med övriga installation) eller är det att slänga för min del onödiga pengar till återförsäljaren? På sikt tror jag på en ökad varmvatten åtgång mot idag (barn som växer upp). Syftet är självklart att ha en framtidssäker (så gått det nu går) lösning där man inte måste snåla med varmvattnet för att det blir kallt (sen får man väl i självklart snåla av ekonomiska skäl).
Felet jag gör är väl att jag hör med alla som kommer i min väg som ser ut att kunna stava till pellets (det är rätt många ;.) och senast idag var det rörmokaren som skulle montera vattenreningsverket som blev förvånad över ideen med Tappman-växlaren och menade att det "var överkurs" och att jag istället senare lätt kunde skaffa en varmvattenberedare om det skulle tryta med varmt vatten. Ja jisses, jag säger som Di leva - vem ska man tro på?
Tacksam för pannrumelitens åsikter.

Har nu inriktat mig på leverantören med Effecta 220c + Ecotec Bioline 20 alternativet. Den installatören känns så här långt mest seriös och faktiskt mest intresserad över lag. Efter ha skummat diverse internetsidor, kataloger och sökt i forumet är det ändå några saker jag vill slänga ut i cyberrymden innan jag beslutar mig slutgiltigt.
Offerten är på ca: 81500:- inkl montering av de nya sakerna och bortforsling av gamla pannan. Då ingår även förråd 720liter att ha i rummet intill pannrummet samt skruv, diverse rör, monteringsmanicker som behövs. Utöver detta rekommenderade installatören att det skulle kompletteras med en sk "autoshunt" som placeras på ett ställe i huset där den inte direkt påverkas av värmekällor så pannan stryps med automatik om vi eldar i köksspis och kakelugn. Detta tyckte jag verkade som en go grejj för att slippa mecka på pannan hela tiden. Denna finess skulle kosta 2500:- extra - dvs 84000:- Till detta kommer kostnad för elektriker på några tusingar (vi ska uppgradera med lite ny elcentral osv men det ska vi ju inte lägga på panninstallationens samvete - det hade behövts ändå). Tillkommer tömmning, rengöring och bortforsling av oljetanken och det skulle hamna på 4500:- (ett jobb jag insett att jag mer än gärna slipper och är tveksam till om jag har kapacitet att göra själv).
Det har självfallet dykt in fler offerter men det är svårt att jämföra dem eftersom ingen säljer exakt samma saker som den andre. Är ovan nämnda offert ett normalfall eller lagt högt med tanke på vad det är för delar vi talar om? (det jag efterlyser är spontana åsikter - jag är medveten om att jag inte specat tillräckligt bra).
Jag har inte lyckats få en referens som kan ge mig feedback på hur varmvattnet räcker eftersom de jag haft kontakt med har haft helt annorlunda förutsättningar än vad jag har. Således frågade jag installatören och han sa att "det räcker gott". Jag har ju läst här och en hel del verkar ha svårt att få det att funka med vissa pannor i kombination med badkarsfyllningar på 180-250liter. Inget kul att plurra i isvak tänker jag och fick tipset av en bekant att det är möjligt att installera en extern värmeväxlare - Nibe Tappman. Det går bra sa installatören lite oväntat och gav offert och vips snackar vi totalt 92000:- inkl det tidigare nämnda. Är det försvarbart att satsa i en värmeväxlare från ruta ett (i samband med övriga installation) eller är det att slänga för min del onödiga pengar till återförsäljaren? På sikt tror jag på en ökad varmvatten åtgång mot idag (barn som växer upp). Syftet är självklart att ha en framtidssäker (så gått det nu går) lösning där man inte måste snåla med varmvattnet för att det blir kallt (sen får man väl i självklart snåla av ekonomiska skäl).
Felet jag gör är väl att jag hör med alla som kommer i min väg som ser ut att kunna stava till pellets (det är rätt många ;.) och senast idag var det rörmokaren som skulle montera vattenreningsverket som blev förvånad över ideen med Tappman-växlaren och menade att det "var överkurs" och att jag istället senare lätt kunde skaffa en varmvattenberedare om det skulle tryta med varmt vatten. Ja jisses, jag säger som Di leva - vem ska man tro på?
Tacksam för pannrumelitens åsikter.
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Vad gäller priset så låter det helt rimligt. Prisnivån ligger i paritet med eller något under den offert jag fick på samma saker för ~2 år sedan. Sen kan man alltid resonera kring nivån i relation till andra uppvärmningsslag, men jag antar att du är förbi det stadiet.
Shuntautomatik rent allmänt är en bra grej, jag satte in en modell med bara inomhusgivare, och den har funkat alldeles utmärkt. Gissningsvis är de spenderade tusenlapparna intjänade ganska snart.
Varmvattenfrågan så - jag hade till att börja med kört på bara pannan, du lär få rätt ordentligt med varmvatten ur den där. Som möjligt komplement har jag blivit rekommenderad att koppla en vanlig varmvattenberedare modell större i serie med pannan, dvs att fylla beredaren via pannans varmvattenslinga. Beredaren kommer då, i normalfallet, bara att förbruka el till varmhållning (till skillnad från uppvärmning) av vattnet. Låter vettigt i mina öron, det är trevligt med lo-tech. En slik beredare i prima skick införskaffas begagnad för ~1500 bagis och installeras utan större mankemang, men det har för min del inte känts nödvändigt än så länge trots badkar på ~400 liter och betydligt mindre pannvolym än Effecta 220.
Shuntautomatik rent allmänt är en bra grej, jag satte in en modell med bara inomhusgivare, och den har funkat alldeles utmärkt. Gissningsvis är de spenderade tusenlapparna intjänade ganska snart.
Varmvattenfrågan så - jag hade till att börja med kört på bara pannan, du lär få rätt ordentligt med varmvatten ur den där. Som möjligt komplement har jag blivit rekommenderad att koppla en vanlig varmvattenberedare modell större i serie med pannan, dvs att fylla beredaren via pannans varmvattenslinga. Beredaren kommer då, i normalfallet, bara att förbruka el till varmhållning (till skillnad från uppvärmning) av vattnet. Låter vettigt i mina öron, det är trevligt med lo-tech. En slik beredare i prima skick införskaffas begagnad för ~1500 bagis och installeras utan större mankemang, men det har för min del inte känts nödvändigt än så länge trots badkar på ~400 liter och betydligt mindre pannvolym än Effecta 220.
/Andreas
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Precis den lösningen har jag för varmvattnet!
Kallt vatten värms först i en tappvattenautomat (begagnad AckVaVarm)som tar vatten endera från acktankarna om jag har systemet i vedläge eller direkt från pannan om jag kör pellets. Den blandar till ca 58 grader i en extern blandare. Naturligtvis under förutsättning att jag har nog varmt systemvatten in till den! I den inställning (pump, strypning etc) jag har nu behövs det runt 65 grader i panna/ack för att få ut nog varmt varmvatten.
Det vattnet går sen in på kallvatten in i en elektrisk vvb (oxå inköpt begagnad) som i sin tur blandar det heta vattnet ut med det varma vattnet från tappvattenautomaten i en blandare ställd på strax under 58 grader.
På det sättet har jag alltid varmvatten (så länge det finns el) men har inte så hög elkostnad eftersom att jag förvärmer (eller slutvärmer beroende på pann/ack-temp) vattnet innan det når el-vvbn
/Jörgen
Kallt vatten värms först i en tappvattenautomat (begagnad AckVaVarm)som tar vatten endera från acktankarna om jag har systemet i vedläge eller direkt från pannan om jag kör pellets. Den blandar till ca 58 grader i en extern blandare. Naturligtvis under förutsättning att jag har nog varmt systemvatten in till den! I den inställning (pump, strypning etc) jag har nu behövs det runt 65 grader i panna/ack för att få ut nog varmt varmvatten.
Det vattnet går sen in på kallvatten in i en elektrisk vvb (oxå inköpt begagnad) som i sin tur blandar det heta vattnet ut med det varma vattnet från tappvattenautomaten i en blandare ställd på strax under 58 grader.
På det sättet har jag alltid varmvatten (så länge det finns el) men har inte så hög elkostnad eftersom att jag förvärmer (eller slutvärmer beroende på pann/ack-temp) vattnet innan det når el-vvbn
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Du kör alltså BÅDE värmeväxlare OCH beredare? Räcker det inte med bara växlaren? Trodde man hade en växlare för att slippa elräkningen mot vad man får mot en elektrisk beredare? Det är ingen idé att köra en pelletspanna mot en tappman då, är det en oekonomisk lösning driftmässigt sett? I mitt fall blir det ingen vedeldning i pannan, enbart pellets, därmed ingen acc tank.joeri91942 skrev:Precis den lösningen har jag för varmvattnet!
/Jörgen
//Mattias
Tack för den inputen. Lite vad jag misstänkte, då bör 220c pannan räcka för våra behov och skulle man behöva ytterligare kan man komplettera med en beredare el värmeväxlare. Ska ta upp frågan mer skarpt i beställningsfasen med leverantören.ak skrev:Vad gäller priset så låter det helt rimligt. Prisnivån ligger i paritet med eller något under den offert jag fick på samma saker för ~2 år sedan. Sen kan man alltid resonera kring nivån i relation till andra uppvärmningsslag, men jag antar att du är förbi det stadiet.
Lustigt med den där autoshunten. Han sa att de aldrig räknade in den i några offerter men att 90% av kunderna ville ha den? Vore det inte bättre att göra tvärtom då

Prisnivån för effecta ligger ungefär mitt imellan de dyra och de billigaste jag fått . Även om priset inte är oviktigt så är det ändå så att jag värderar en installatör som inger förtroende och det kan nog vara värt att betala en slant för men då är de iaf inte satt något tokpris och det är ju skönt.
//Mattias
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jo visst funkar det med bara vvx... om jag har varmt nog i pannan!
Har den så att den går fullt ut upp till 70 grader, sen stryper den ner effekten och skulle den nå upp till 80 trots det så stänger den av och startar igen vid 50... går klart minst med pellets så, provade med pausdrift men det gick åt mycket pellets, sotade och vart ändå 80plus och stängde av.
Som det nu är så om jag duschar när pannan är 70-80 grader så räcker det till en normal dusch utan problem, har den däremot stängt av så hinner det bli rejält kallt innan den startar igen. Jag har alltså INGEN vvb i pannan utan tar pannans 46 liter genom vvx'en
Dessutom så på det här sättet (förvärm i vvx och slutvärm i vvb) så sköter sig systemet automatiskt sommar -> vinter... på sommaren eldar jag ibland så att det finns värme i ackarna och skulle jag inte ha eldat så får jag varmvatten från vvb ändå.
Ok, det kostar lite el men bekvämlighetsfaktorn är inte att strunta i!
/Jörgen
Har den så att den går fullt ut upp till 70 grader, sen stryper den ner effekten och skulle den nå upp till 80 trots det så stänger den av och startar igen vid 50... går klart minst med pellets så, provade med pausdrift men det gick åt mycket pellets, sotade och vart ändå 80plus och stängde av.
Som det nu är så om jag duschar när pannan är 70-80 grader så räcker det till en normal dusch utan problem, har den däremot stängt av så hinner det bli rejält kallt innan den startar igen. Jag har alltså INGEN vvb i pannan utan tar pannans 46 liter genom vvx'en
Dessutom så på det här sättet (förvärm i vvx och slutvärm i vvb) så sköter sig systemet automatiskt sommar -> vinter... på sommaren eldar jag ibland så att det finns värme i ackarna och skulle jag inte ha eldat så får jag varmvatten från vvb ändå.
Ok, det kostar lite el men bekvämlighetsfaktorn är inte att strunta i!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil