Vilken är den optimala panntemperaturen?

leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Optimal panntemp för vad? Verkningsgrad? Pannans fortlevnad? Jag tycker nog att pannans mintemp skall ligga på 70gr+, dels för att kondensutfällningar behöver inte alls vara synligt för blotta ögat, det har skett innan man ser det, och som någon skrev att det kan suga in syre i systemet om man tex. har öppet exp. kärl, rörskarvar, utan att det för den skull behöver droppa vatten. Syresatt vatten har sin korrosionstopp vid 60gr. Hur mycket det påverkar pannlivslängden vet jag ej med så snällt bränsle som pellets och ved, med oljepannor och sopförbränningspannor är korrosionshastigheten mätbar enligt rapporter från värmeforsk.
Sedan kan det ju bli lite knepigt som för mig kan tyckas som eldar periodvis mot ack och pannan blir kall mellan varje uppeldning, och blött blir det vid varje uppstart, det ser man på stängerna in till spjällen när man drar ut dem, men som sagt vedbränsle är skonsamt ur den synpunkten.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
peranton
Gallringsobjekt

Re: Vilken är den optimala panntemperaturen?

Inlägg av peranton »

Skärpning grabbar

Självklart ska man som "Mobba" sträva efter att värma vattnet minimalt för ekonomins skull.
Sen får man väga in problem som kondens/legionella mm och hitta botemedel för detta.

Ronald mfl: har bidragit med många bra kommentarer men inte denna gång.
Tillverkarnas rekommendationer baseras inte på vår ekonomi utan att dom själva med fet marginal inte ska få reklamationer och därför rekommenderar dom och vvs nissar tex hög temp men detta ska man sila ordentligt och istället slå på förnuftet. tex kan ni kolla i vilken manual som helst till er stavmixer, micro vinkelslip.... där det står en massa dravel på de första sidorna med överdrivna säkerhets instruktioner mm som vi förnuftigt nog tar med en stor nypa salt och det det får ni även börja göra i pannrummet.
Jag minskade min oljeförbrukning med 50% genom att vara smart eller 58000 kwh el byttes till 2,6kubik olja/år. Ingen tekniker hos tillverkarna av pannor o brännare hade någonsin hört min lösning men när jag lånade ett hus i Davos så värmde med enligt min princip.

Jag fick kondens i pannan ja de nedersta 5 cm och eftersom det under eldning det inte blir så varmt där av rökgaserna så strök jag epoxiplast eller plasten som man renoverar gamla avloppsledningar med så nu får det rinna utan problem vid kallstart. Med rökgas temp på 90 grader ut ur pannan så är en rostfri pipa med dränering till en plastdunk idealisk men jag har utvecklat en egen metod för att renovera men murade skorsten med bruk för 2000 spänn men trots min kondens så står den sig minst 10 år av tortyr. Men de sk experterna vill att jag ska elda för 10000 spänn extra per år bara för att klara skorsten och det innebär att en rostfri insats betalat sig på ett år. Jag får dock missfärgat tak o snö däruppe för att jag har ett regnskydd som funkar ypperligt tyvärr som kondensor, så en isolerad rostfri skorstensförlängning ska dit när tummen lossnar. Legionellan dödar ni med clasolsson timer som varannan vecka drar ett relä som kopplar ifrån det seriekopplade motstånd som jag satt på tempsondens kabel i syfte att lura brännaren att jobba på lägre temp. Därför stressas tempen upp till ca 70gr för att döda husdjuren.
Finns mer att säga i ämnet

Men nu är oljebrännaren utkastad då jag inte har gratis olja längre och en PX21 brännare får ta platsen som sedan givetvis ska eldas så kallt som möjligt givetvis och jag lär återkomma med det är riktigt i drift med alla de andra konstruktions lösningar som lär provocera traditionella tänkare.
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Den optimala panntemperaturen bestäms av vad du har för värmesystem. Jag har gammalt högtemperatursystem, så jag måste ha hög temperatur i pannan för att värmen skall räcka till. Sedan har man det med tappvarmvattnet: Ju högre panntemperatur, ju större mängd tappvarmvatten kan du givetvis få ut - men nu finns det lösningar som är enkla och bra. NIBE har en serie såkallade passiva vvb som kallas PUB och som får i storlekar från 160 liter och uppåt. Kopplar man en sådan på pannan, så kan man köra pannan på 50 - 70 grader och ha varmvattenkomforten intakt, och om man har lågtemperatursystem för max 55 grader framledning, så duger det fint. Håller man temperaturen i vvb över 50 grader enligt Boverket, är man trygg. Legionella finns naturligt i allt vatten, men inte i sådana mängder att vi blir sjuka av det. Legionella dör vid temperaturer över 50 grader, medan stillastående vatten som håller kring 25 - 40 grader erbjuder idealisk grogrund för växt - enligt Boverket.

Kondens i skorstenen behöver det inte per automatik bli vid lägre panntemperaturer om man bara ser till att hålla skorstenen välventilerad mellan eldningscyklerna. Långa gångtider mitigerar även de en del av problemet i den mån man inte eldar på så låg effekt att utgående avgaser håller under 100 grader, för gör de det, måste man ha en kondensfälla alternativt insatsslang eller rör. Överlag tycker jag det har varit för mycket hysteri kring kondens i skorstenerna eftersom vi ju vet att även skorstenar måste renoveras med jämna intervall beroende på att det vi eldar alstrar syra och vind och väder sliter även de på skrotstenen. Det är billigare att hålla efter skorstenen med lite murbruk och lägga lite tid där uppe ca vart 5 år. Ta bort lös fogning och lägga i nytt bruk och kolla så inga stenar är lösa. Detta är något man måste göra oavsett slang eller inte, rör eller inte och oavsett hur man eldar och med vad man eldar. Skorstenen behöver vård på samma sätt som resten av huset. När våren kommer blir jag själv tvungen att gå upp där och foga om delar av skorstenen eftersom många års drift har fått bruket att lossna och falla ur - i synnerhet på den sidan där imkanalerna finns.

Så summa summarum: Den optimala panntemperaturen är den som matchar husets dimensionerande framledningstemperatur - och den bestäms av vad man har för radiatorer eller om man har golvvärme. Det finns alltså ingen exakt allmän facit för en exakt temperatur som är bättre än alla andra. Man måste dock vara villig att modifiera systemen som berörs på sådant sätt att man inte får onödiga skador. Annars vet jag att danskarna eldar vid lägre systemtemperaturer än vi gör - och det vet jag därför att jag är medlem av ett forum där borta med :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Det är alltid samma problem för pelletsnybörjare. Varför ska pannan vara så varm? Kan man inte reglera temperaturen till elementen med pannan. Varför behöver man en shunt? Behöver jag gå från hus och hem på grund av kostnaderna om pannan går upp i 80 grader?
Förstår man inte det tekniska är det enklast att rätta sig i ledet och göra som andra.
Vill man absolut göra tvärtom så är det ingenting som hindrar.
Vill man inte tro att kondens bildas i pannan vid lägre temperaturerer som leder till rost så vill man inte.
Så diskussionen är egentligen rätt så onödig, man gör som man själv vill, alla fakta ligger på bordet.

Jag kör 88-66 grader hysteres. 66 grader är lite lågt men å andra sidan är pannan gammal så inget att vara rädd om.
Blir 63 grader innan brännaren kommit upp i full drift och det är den temperaturen som är intressant.
Vissa brännare blåser 10 minuter! innan tändelementet startar och den fördröjningen måste man också ta med i beräkningen.
I danmark eldar man vanligtvis pellets mot acktank. Det sätt vi eldar på här är ganska ovanligt där.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar