Vilken är den optimala panntemperaturen?

MobbA
Fröträd

Vilken är den optimala panntemperaturen?

Inlägg av MobbA »

Jag tycket att den optimala panntemperaturen skulle vara en bit över framledningstemperaturen. På så sätt borde man väl få minst förluster i pannan?
Säg att framledningstemperaturen är 20grader, då tycker jag att brännaren borde känna av att det inte är så stort värmebehov i huset och därför justera ner starttemperaturen till 35grader och stopptemperaturen till 55grader.

Om det skulle vara så här, varför har inte brännarna en framledningsgivare och justerar start- och stopptemperaturen automatiskt? Eller finns detta redan?
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Di lärde säger att det inte är bra att låta vattnet i pannan blir för kallt (<60 grader).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja! Di lärde har så rätt...så.. :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Vilken är den optimala panntemperaturen?

Inlägg av Newlund »

Legionellarisken (tappvattnet) ökar om du sänker panntempen under 60 grader.
Mvh // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Man ska ha temperaturen över 60 grader för att undvika kondens i pannan.

För leginellans skull så räcker det med 80 grader varannan vecka om man har förrådsberedare. Med slinga ska det inte vara några problem med legionella. Tillväxten sker bara i stillastående vatten med lagom temp.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Shakespeare skrev: För leginellans skull så räcker det med 80 grader varannan vecka om man har förrådsberedare. Med slinga ska det inte vara några problem med legionella. Tillväxten sker bara i stillastående vatten med lagom temp.
mvh
Mitt jobb är Legionellabegränsning och jag skulle själv aldrig låta panntemperaturen understiga 60 grader, varken i förrådsberedning eller slinga. Stillastående vatten har ingen inverkan i detta fall. Sålänge temperaturen är mellan 20 och 55 grader kan bakterierna föröka sig "nergrävda" i biofilmen* i och efter pannan.
*Biofilm är den tunna slemmiga hinnan som bildas av mikroorganismer på insidan av rör som leder vatten.
Ajöken // Micke
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Men då skulle det ju vara legionella i vartenda hus, när du stänger varmvattnet så kommer det vattnet att hamna runt 20-25 grader efter en stund och då skulle du ju ha drivor med små basilusker i kranen så fort du sätter på vattnet igen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

micke_932 skrev:Men då skulle det ju vara legionella i vartenda hus, när du stänger varmvattnet så kommer det vattnet att hamna runt 20-25 grader efter en stund och då skulle du ju ha drivor med små basilusker i kranen så fort du sätter på vattnet igen.
Just det!
Men efter att du spolat varmvatten en stund så har du > 55 grader i röret och de enstaka bakterier som kan finnas i varmvattenrören dör. Om du däremot har < 55 grader i pannan så kan du inte få ut den tempen i systemet.
I villor är det ju sällan problem men du kan ju tänka dig i ett sjukhus eller hotel med kilometervis mad ledningar och obalanserat VVC-system...... // Micke

Ps! Om ni vågar kan ni fundera på vilket temperaturområde er duschslang har.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Etanolist skrev: Mitt jobb är Legionellabegränsning och jag skulle själv aldrig låta panntemperaturen understiga 60 grader, varken i förrådsberedning eller slinga. Stillastående vatten har ingen inverkan i detta fall. Sålänge temperaturen är mellan 20 och 55 grader kan bakterierna föröka sig "nergrävda" i biofilmen* i och efter pannan.
*Biofilm är den tunna slemmiga hinnan som bildas av mikroorganismer på insidan av rör som leder vatten.
Ajöken // Micke
Med VP så jobbar den väl mellan 45-55° för vv med temp höjning var 14:e dag via elpatron, Vet dom som kör 43-53° oxå med temp höjning var 14:e dag...
Det är förrådsberedare som man har med VP...

Så det är för att inte kondens ska bildas i pannan som man bör hålla pannan över 60°, Såg nån oljepanna av gjutjärn därimot (lamborgini tror jag) som bara gick med samma temp som radiatorvattnet för minimala förluster....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Vilken är den optimala panntemperaturen?

Inlägg av Olle45 »

MobbA skrev:Jag tycket att den optimala panntemperaturen skulle vara en bit över framledningstemperaturen. På så sätt borde man väl få minst förluster i pannan?
Säg att framledningstemperaturen är 20grader, då tycker jag att brännaren borde känna av att det inte är så stort värmebehov i huset och därför justera ner starttemperaturen till 35grader och stopptemperaturen till 55grader.

Om det skulle vara så här, varför har inte brännarna en framledningsgivare och justerar start- och stopptemperaturen automatiskt? Eller finns detta redan?
Hej
Varför man skall ha en viss panntemperatur jo det är för att inte pannvattnet skall suga tillsig nytt syre och få anläggningen att rosta.
Vet inte men jag har alltid blivit informerad om en pantemperatur om minst 70°C men kanske inte skulle gälla system med slutet expansionskärl.

MVH
Ruben
MobbA
Fröträd

Inlägg av MobbA »

Tack för svaren.

När jag tänker efter så har jag ju faktiskt läst att panntemperaturen ska vara högre än 60 grader här på forumet... :oops:
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

André skrev: Med VP så jobbar den väl mellan 45-55° för vv med temp höjning var 14:e dag via elpatron, Vet dom som kör 43-53° oxå med temp höjning var 14:e dag...
..... och det är ingen vidare bra lösning, tyvärr. :roll: //Micke
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena! Så om man sammanfattar tråden så den optimala panntempen är
Mellan Ca.. start 60 C Stop 80 C ...(Hysterses)

Och kör med pellets ...för det är toppen :lol:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Etanolist skrev:
André skrev: Med VP så jobbar den väl mellan 45-55° för vv med temp höjning var 14:e dag via elpatron, Vet dom som kör 43-53° oxå med temp höjning var 14:e dag...
..... och det är ingen vidare bra lösning, tyvärr. :roll: //Micke
Möjligt men jag tycker man borde börja märka av legionella fall nu då det finns rätt många sådana vp installationer idag, Än finns väl inget känt fall av nån som fått legionella i villa...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

André skrev: Möjligt men jag tycker man borde börja märka av legionella fall nu då det finns rätt många sådana vp installationer idag, Än finns väl inget känt fall av nån som fått legionella i villa...
Man ska inte överdriva riskerna eftersom man inte automatiskt blir sjuk bara för att det finns Legionella i ett system. De flesta som blir smittade är äldre och/eller har nedsatt imunförsvar. Vanliga friska människor blir oftast inte drabbade. Dessutom finns det 49 olika varianter av Legionella, varav bara en ger sjukdommen Legionella och en annan ger Pontiacfeber.

Men jag tycker ändå att man bör begränsa risken för tillväxt av Legionella i alla VVS system. Att i flera dygn ha en temperatur <55 grader är inget jag kan rekommendera någon.
Boverkets byggregler rekommenderar min 60 GrC. (Kap 6:622 Mikrobiell tillväxt.)

Ronald:
Själv har jag start vid 55 GrC för längre brinntid. I praktiken innebär det att temperaturen den mesta tiden >> 60 GrC.

Mvh // Micke
Skriv svar