Pannan är slut & Oljan är snart slut, vad köper man ?

Albert
Fröträd

Pannan är slut & Oljan är snart slut, vad köper man ?

Inlägg av Albert »

Hej,

Bra forum förresten :D

Min nuvarande CTC-kombi från 1975 är helt slut.
Och det finns ca 400L Olja kvar. Måste byta panna inom 2-3 veckor.
Jag har förbrukat 2m3 på 6 månader, så säg att års behovet
har legat på ca 3-3.5 m3 Olja/år.
Huset är från 1960, 1 1/2-plans 160 m2 + 100m2 källare.
I källaren har jag bara värme i tvättstuga o dusch.
Ca uppvärmd yta 200m2.
Ska få lite offerter om nya pannor och lösningar på Fredag.

Jag tänker köra ved eller pellets, frågan är vilken som är smartast
och billigast i längden?

Vad kan en pellets installtion gå på ? 60000 och uppåt?
Vad kan en ved installtion gå på 70000 och uppåt ?

Om man sen kollar vad priserna på ved resp pellets

förbrukning 3.5 m3 olja ca 28000kr
motsvarar 7.5t pellets
(1790kr/ton eller pall/832kg) ca 13425 eller 16000 för 9 pall
motsvarar 22-25m3 ved,
(klyvet o klart 300-400kr/m3) 7500kr eller 10000
eller i 3m stock, 160kr/m3 , 4000kr

hmm, pellets verkar dyrt, och ha dyr installation

Så jag behöver lite tips och råd, vad köper jag ?
(Obs källar dörrarna tar max 75cm)
kompani
Späd planta

Inlägg av kompani »

Aldrig funderat borra ett hål (v-pump) ?
Fö känner jag för dej, sitter i en liknande situation..
Albert
Fröträd

Inlägg av Albert »

kompani skrev:Aldrig funderat borra ett hål (v-pump) ?
Fö känner jag för dej, sitter i en liknande situation..
Nja, det är så dyrt att borra och installera bergvärme
minst 120-150000, samt att El-priset blir väl bara dyrare o dyrare.
Och vad får man ut ? 1 till 3 eller 1/4 .
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

ca 1KW in och 3KW ut.. Vid optimala förhållande.. = BVP

Det billigaste är ju Ved eldning.. inget slår det.. dom nya pannorna eldar man 1 gång per dag när det är kallt ute..

Hur dyr en installation av ny panna beror ju på..

Har du möjlighet att gör mycket själv så sjunker ju prislappen.. tex ta bort den gammla pannan & oljetank..

ska du ha Bulkförråd eller vecko förråd?
Bulkförråd kostar ju lite att bygga.. men är väll enkast i längden..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

jag har iallafall tittat på Therimia Biomatic 20+, Nibe Pellux, Combifire.

dessa 3 tycker jag verkar bra Pelletspannor..!

Eller kanske BIOSOL verkar också en mycket bra panna framför allt om man funderar på att Sattsa på Solvärme..

Under Sommartid verkar det billigast att köra med Elpatron det bär man vara medveten om.. Och då är det väll smart att komplitera med sol paneler för Varmvatten..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Men med en ny pellets panna tror jag inte du rakt av kan jämföra din gamla oljeförbrukning (3500 liter) och räkna över det i pelletsförbrukning. Din nya panna kommer att vara effektivare.

Vad beträffar Sol och Bio-Sol pannan kan jag bara säga att den hjälper mig med mer än varmvatten på sommaren. Den levererar värme oxå. Redan nu!! Mars månad, höjningar av botten temp till uppmot 65 grader, det är varmvatten och på min radiator krets går det bara ut kring 40 grader. Så det räcker att värma kåken med en bra senvinterdag. Då försvinner några eldningar..... DET ÄR EKONOMI I BIO-SOLEN....Första dagen solen gav i år var 9 Februari. Då menar jag tillräckligt för att brännaren inte skulle gå under den dagen både varmvatten och värme. Fast det krävs ju riktigt soliga dagar nu på vintern.

MEN JAG ÄR BÅDE NÖJD OCH SMÅTT FÖRVÅNAD.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
kamrate
Prima virke

Inlägg av kamrate »

Om du har begränsad budget så kan du ju sätta in en bättre begagnad oljepanna och köra pellets i den. Det finns många nyare begagnade ute till rätta pengar, har även sett olja/ved/el med omvänd förbränning etc, så vedeldning funkar ju också.

Det blir inte lika optimerat som en ny pellets el vedanläggning, lite mer jobb med uraskning också, men med en lägre initialkostnad. Dessutom har du möjlighet att trycka i oljebrännaren igen om det nu skulle behövas av någon anledning.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ska du köra ved så kan jag rekomendera Baxi Solo innova.Jag kör med en sån och den funkar kannon :D

www.baxi.se

Calmar är fina pannor det oxå.

http://www.trebema.se/

Men som sagt det är ju lite jobb med ved
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Albert
Fröträd

Inlägg av Albert »

Nej, jag har lagt undan pengar, så budgeten sträcker sig upp över 120000.

Men det är svårt val ändå, och visst min nuvarande panna med oljebrännare har nog max en verkningsgrad på 70% , om ens det. :?

Ska ringa en ved-säljare imorrn, måste kolla om man kan få hem 20m3
torr ved, annars blir ved-eldning svårt i mars-april-maj.

Börjar bli bråttom, tippar på att jag max för ut 200L ur dem 400 som är kvar av oljan, typ 10-20 dagar, sen blir det kallt i huset :D
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Albert skrev:Börjar bli bråttom, tippar på att jag max för ut 200L ur dem 400 som är kvar av oljan, typ 10-20 dagar, sen blir det kallt i huset :D
Oj oj oj... Snacka om att köra slut på grejerna innan de byts ut :D Mycket ekonomiskt riktigt... Hehe...
Som ren pelletspanna kan jag egentligen bara komma på Baxi MultiHeat. Ganska dyr, men jag tror den fungerara ypperligt... På andra plats hamnar defenitivt Thermia Biomatic 20+. Visserligen byggd som panna med brännare. Men jag tror att även det är en vinnare som är mycket effektiv med ett minimum av underhåll. Det finns säkert åtskilliga andra kombinationer på bra pellets system. Men något av dessa hade jag nog valt. Skulle jag satsa på vedeldning skulle det utan tvekan bli en Baxi SoloInnova med för huset anpassade acktankar. En RollsRoyce i pannrummet gör mer nytta än en RollsRoyce i garaget... 8)
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
anml
Gallringsobjekt

Inlägg av anml »

Jag som du har en gammal oljepanna som inte är lönt att hålla liv i längre. Efter ha läst allt jag kommer över samt pratat med användare har jag bestämt mig för en Biomatic 20+. Denna tycker jag verkar enklast att handha och har kuliga finesser. Minimalt med problem verkar det att finnas, om man får tro användarna.
Nu kollar jag på offerterna som trillar in, de ligger mellan ca 70-80´med ett 300L plyfaförråd samt den stora motorn.
Albert
Fröträd

Inlägg av Albert »

Ja, du ser vad dem tar betalt, 70-80 tusen för en pellets utrustning

Hua, ska bli kul att se mina offerter på fredag.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Sverige bygger ut fjärvärmen just nu och det finns jättefina nästan nya pannor att köpa för 3000-5000kr ..grannen köpte i höstas en 3 år gammal panna för 3000kr ..som ny är den ..folk vill ju bara bli av med dom
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Professor Kalkyl skrev:DET ÄR EKONOMI I BIO-SOLEN
Hur mycket har du betalat totalt för din anläggning?
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Ska du köpa veden skulle jag vara tveksam att satsa på ved. Ved kräver i stort sätt daglig skötsel. Det vill säga du måste ju elda nästan varje dag. Sen är det ju en hel del hantering. Veden ska staplas och torkas. Väldigt stor skillnad mot olja i arbetsbörda. Med pellets så kan du ju ordna så att det i stort sätt sköter sig själv.
De nya dyrare pannorna för pellets sotar sig ju själva. Tydligen ska man bara behöva underhålla dem 2 gånger per år. Kan för lite om dessa eftersom de ligger i en för dyr prisklass för mig. Själv har jag också en gamal panna, CTC-265 från -76. Mitt val står till att sätta in en brännare i den eller byta. Blir det byte så blir den en Biomatic 20+. Den verkar funka bra och är relativt billig. Inga ackumulator tankar behövs heller vilket är ett krav för ved eldning. Det finns ju dock kombipannor som både fixar ved och pellets. Baxi Bonus skulle jag då titta mera på.
Skriv svar