Janfireskruven i veckoförråd
-
- Pannrumstomte!
Janfireskruven i veckoförråd
Hej,
Jag tänkte bygga ett riktigt veckoförråd. Botteskivorna tänkte jag vinkla i 30-40 grader och längst ner en liten "brunn" där skruven "suger". Skruven kommer in med en rätt brant vinkel så jag vill inte lägga den utanpå förrådet, dels för att jag då måste vinkla upp den sidan så att det själ för mycket volym, och dels för att jag då inte skulle kunna få ut skruven igen utan att riva förrådet.
Nu undrar jag hur skruven funkar. Måste hela den blottade delen längst ner vara nere i brunnen för att den ska funka? Eller skruvar den upp pellets även med halva skruven blottad? Jag vill ju inte heller göra brunnen för djup.
Tack på förhand!
mvh
Jag tänkte bygga ett riktigt veckoförråd. Botteskivorna tänkte jag vinkla i 30-40 grader och längst ner en liten "brunn" där skruven "suger". Skruven kommer in med en rätt brant vinkel så jag vill inte lägga den utanpå förrådet, dels för att jag då måste vinkla upp den sidan så att det själ för mycket volym, och dels för att jag då inte skulle kunna få ut skruven igen utan att riva förrådet.
Nu undrar jag hur skruven funkar. Måste hela den blottade delen längst ner vara nere i brunnen för att den ska funka? Eller skruvar den upp pellets även med halva skruven blottad? Jag vill ju inte heller göra brunnen för djup.
Tack på förhand!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumstomte!
Ok, tack för tipset! Jag trodde ev den skulle tappa sugen iom den branta vinkeln, tänkte kanske att pelletsen skulle trilla ur.Icecap skrev:Den skruvar upp vad den kommer åt. Om hålet är för lite kan det bilda sig ett "valv" så att skruven går tom och då kommer det inget.
Om jag gör gropen dubbelt så bred som skruven så borde det inte vara något problem med valv?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumstomte!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Det ligger ju pellets under skruven och det trillar ned pellets till skruven. Om du blottlägger mycket, så risikerar du ett högt moment på motor och doserförmågan kan bli sämre. Jag tror den ändå vill fungera. Janfire kör med axel i spiralen och detta gör att du kan öka vinkeln på skruven lite mer än skruvar utan axel, fast inte 90 grader som med vertikal skruv.Shakespeare skrev: Hur tusan fixar skruven att fiska upp pelletsen om halva skruven är blottad?
Jag kan inte så mycket om inlopp till lutande skruvar då jag alltid kör med horisontell skruv under förråd. Med horisontell skruv doseras mängden noggrant och skruven går aldrig helt full. Moment blir då mycket, mycket lågt, även med flera inlopp i drift samtidigt.
Du måste se till at skruven doserar noggrant, även med betydlig spånmängd i förråd.
Annars bra uträkningar på svalning av pannan i annan tråd, Shakespeare!!
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- Pannrumstomte!
Tack för berömmet
Jag har för mig att du är expert på skruvar, även om det inte är janfire så jag får väl lita på dig (men jag håller dig ansvarig om der inte funkar
)
Janfireskruven doserar inte. Jag tror den har två minuter på sig att toppfylla internförrådet. Och det är inte mycket den ska fylla varje gång, kanske 500g?
mvh

Jag har för mig att du är expert på skruvar, även om det inte är janfire så jag får väl lita på dig (men jag håller dig ansvarig om der inte funkar

Janfireskruven doserar inte. Jag tror den har två minuter på sig att toppfylla internförrådet. Och det är inte mycket den ska fylla varje gång, kanske 500g?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hej igen,
Icecap, jag trodde att Janfire Flex-A var utan intern dosering i brännaren.
Om Flex-A brännaren har intern dosering kan man köra en skruv som inte doserar noggrant.
Shakespeare, om lutning är 60 grader, får du problem, kanske inte första natten, men efter 2 dagar.
Icecap, jag trodde att Janfire Flex-A var utan intern dosering i brännaren.
Om Flex-A brännaren har intern dosering kan man köra en skruv som inte doserar noggrant.
Shakespeare, om lutning är 60 grader, får du problem, kanske inte första natten, men efter 2 dagar.
-
- Pannrumstomte!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
För lutande skruvar med spiral utan axel, kan man köra 0-5, max 10 graders lutning, eller ca. 40-45 grader. Kör man över 45 grader vill det fungera en viss tid. Spånet som följer med pellets har svårt att transporteras över 45 grader och det vill ligga kvar i skruven (segregering). Sen går skruven ordentlig full och momentet ökar på inntil skruven stannar. Den normala åtgärden har varit att installera större motor men det hjälper tyvärr inte på skruvens funktion. En lutande skruv ger dårlig dosering när det ligger spån kvar i skruven eller över inlopp til skruven. Med enbart pellets, ger den bra dosering. Det finns spån i pellets.
Håll 45 graders lutning och hälst inte längre skruv än 1,5meter mellan inlopp/utlopp, så borde den fungera mycket bra. Man skall hälst ha spiralen i centrum av rör och det kan man göra med upplagring i inloppsändan och sträcka spiralen.
Får du det inte till, så får du återkomma och använda vertikal skruv. Den kan användas på ett framtidigt bulkförråd i hop med horisontell skruv som går i takhöjd och genom väggar.
Håll 45 graders lutning och hälst inte längre skruv än 1,5meter mellan inlopp/utlopp, så borde den fungera mycket bra. Man skall hälst ha spiralen i centrum av rör och det kan man göra med upplagring i inloppsändan och sträcka spiralen.
Får du det inte till, så får du återkomma och använda vertikal skruv. Den kan användas på ett framtidigt bulkförråd i hop med horisontell skruv som går i takhöjd och genom väggar.
En Flex-A har, precis som NH, intern doseringsskruv. Den mängd som matas till det interna förråd beror på vilken brännare och effektåtgången, på en Flex-A går det en viss tid efter att pelletssensorn slår av till det fylls på, på en NH matas det från det interna förråd totalt 24 sekunder varefter den stora skruven aktiveras. I båda fall finns det en viss efterkörningstid när pelletssensorn meddelar "OK".
Detta betyder att NH'n kör större portioner än Flex-A per fyllning.
Min externskruv lutar 45°, jag har aldrig rensat spån eller underhållit den eller liknande och det har aldrig varit driftstopp i den.
Detta betyder att NH'n kör större portioner än Flex-A per fyllning.
Min externskruv lutar 45°, jag har aldrig rensat spån eller underhållit den eller liknande och det har aldrig varit driftstopp i den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Finns exempel på Janfire skruvar som står i ca 70 grader utan att det ger några problem. Kolla äfabs rapport om pelletskvalitet hos kund. Där är det bilder hos olika kunder där en bla har en janfire skruv som nästan står vertikalt utan att det blir problem.
Men så är det ingen leksaksskruv i plaströr med kärnlös spiral heller....
Men så är det ingen leksaksskruv i plaströr med kärnlös spiral heller....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.