Viking Bio start- och stopptemperaturer

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

ThomasLindgren skrev:Rörmokaren var här och justerade in pannan på nytt, var ett tag sen sist och vi har ny även pelletsleverantör. Han ställde även om så att brännaren startar vid 65° och stoppar vid 75°. Det tillsammans med ett nytt roster verkar ha gjort väldigt mycket.
Märkte iofs att brännarröret har en liten spricka på ena sidan, får se till att hålla koll på den.
Det låter bra service.
Men som du skrev om att du upptäckte på brännröret har börjat spruckit, så är "adjö" det kommer att mer och mer spricka. Man bör byta så snart eller ha tur kan hålla ett år till. Köpte du i år så prova med reklamationsgaranti och får ersätta ny brännröret från värmebaronen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

manin skrev:Det låter bra service.
Men som du skrev om att du upptäckte på brännröret har börjat spruckit, så är "adjö" det kommer att mer och mer spricka. Man bör byta så snart eller ha tur kan hålla ett år till. Köpte du i år så prova med reklamationsgaranti och får ersätta ny brännröret från värmebaronen.
Jo kan ju bero på att rörmokaren är min svåger. :)
Brännaren införskaffades april 2006 så det kanske är för sent att reklamera, bara ett år eller?
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

ThomasLindgren skrev:Märkte iofs att brännarröret har en liten spricka på ena sidan, får se till att hålla koll på den.
Gör det omgående, innan du riskerar att det inre röret kärvar i det yttre.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

ThomasLindgren skrev:
manin skrev:Det låter bra service.
Jo kan ju bero på att rörmokaren är min svåger. :)
Brännaren införskaffades april 2006 så det kanske är för sent att reklamera, bara ett år eller?
Ja ett år fabrikgaranti.
Tänker bara, din svåger kan väl rabatt eller gör dig momsfritt så det kostar bara ca 600-650 kr exkl. moms om jag minns. Om han vägrar så bjuder på middag och några snaps till och övertala en bra pris :lol:
Det är inte svårt att byta brännröret, helt enkel som jag har gjort bytte men va försiktig bara. Behöver inte byta gavel. Obs två olika typ. så kolla först vilken tillverkningsnummer din brännare.
Senast redigerad av manin den mån 05 nov, 2007 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

manin skrev: Ja ett år fabrikgaranti.
Tänker bara, din svåger kan väl rabatt eller gör dig momsfritt så det kostar bara ca 625 kr exkl. moms om jag minns. Om han vägrar så bjuder på middag och några snaps till och övertala en bra pris :lol:
Det är inte svårt att byta brännröret, helt enkel som jag har gjort bytte men va försiktig bara.
Jag får hans inköpspriser så det löser sig nog. Läste nånstans att Viking Bio var den enda brännaren med gjuten brännarrör, verkar inte vara så smart eftersom det är så många som har problem med det.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ja just det. Tyckt jag att Värmebaronen kan det och gör bättre, exempel ha lite tjockare och härdare plåt som kan tåla minst 1000Cº eller vad jag vill veta hur mycket har detta brännröret som tål varm, verkar som nu befinligen har mindre än 1000Cº.

Som jag har beundrat varför inte ha stenrör inre i brännröret, vad tror ?
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

manin skrev:Ja just det. Tyckt jag att Värmebaronen kan det och gör bättre, exempel ha lite tjockare och härdare plåt som kan tåla minst 1000Cº eller vad jag vill veta hur mycket har detta brännröret som tål varm, verkar som nu befinligen har mindre än 1000Cº.

Som jag har beundrat varför inte ha stenrör inre i brännröret, vad tror ?
Tjena! Farsan har en viking och ctc 265 med en hysteres på 5 grader
Mycket dåligt eller ?på pannans givare ....till frågan! är det nån som tycker att brännarröret håller bättre med korta brinntider.....Varför är det inte annars en standardgrej att byta start stop termostat på vikingen som det verkar på andra brännarfabr...Jag tänkte lite på diskutionen om förbrukning mm ,den brännaren drar mer "pelle" än den, jag tänkte Värmebaronen borde ju vara intresserad av att snacket är positivt om brännaren...Har varit på många mässor med olika fabrikat uppställda till beskådning (och med dom försäljare som har fler brännare till försäljning) pratar om dåligt brännarrör i vikingen alltså rekommenderar en annan brännare?? :cry: Bara en tanke...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Längre brinntid är skonsammare för brännare och panna sen är det ju i startfasen som den drar som mest pellets.
Och om man köper deras tempgivare så får du funktionen att brännaren startar om pannan sjunker med jag tror det är 2 grader på 2 minuter eller något.
Det är väll bra om man har växlare i pannan.
deleted
Skriv svar