Termostat
Termostat
Jag läser att vissa vill ha termostater med ställbar hysteres och då funderar jag lite:
Om vi utgår ifrån en PT100-givare med en bit kabel på och sedan tänkar en liten låda med ett display och ett par knappar, i displayen kan man ställa tillslags- och frånslagstemperaturen samt se aktuell temperatur. Den mats av en liten "väggvårta" och har relä-utgång som är OK för 230V. Såklart kapslat till att vara i ett pannrum.
Vad skulle en sådan enhet vara värd? Vad vill ni köpa en sån för?
Om vi utgår ifrån en PT100-givare med en bit kabel på och sedan tänkar en liten låda med ett display och ett par knappar, i displayen kan man ställa tillslags- och frånslagstemperaturen samt se aktuell temperatur. Den mats av en liten "väggvårta" och har relä-utgång som är OK för 230V. Såklart kapslat till att vara i ett pannrum.
Vad skulle en sådan enhet vara värd? Vad vill ni köpa en sån för?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Här kan du se några varianter på vad som finns.Icecap skrev:Då är det inget att börja med, det ger för låg marginal.
http://www.ekontroll.com/
Jovars... men ska jag vara allvarlig är den inte i närheten av vad jag tycker är användbar: informationen är undermålig.
Då menar jag att 3 LED siffror förvisso duger men det borde vara samtidig visning av till- från- och aktuell temperatur, då det kan komma att sitta i ett mörkt pannrum bör det vara ett upplyst display, kanske LCD med backlight eller ett OLED (som tyvärr har kort livslängd) eller liknande.
Men det är vad jag tycker och vad jag vill ha, jag har ju löst mitt termostatbehov på ett helt annat sätt som jag får återkomma till vid lämplig tidpunkt och då är det justering i klartext som gäller. Prisklassen är dock därefter.
Då menar jag att 3 LED siffror förvisso duger men det borde vara samtidig visning av till- från- och aktuell temperatur, då det kan komma att sitta i ett mörkt pannrum bör det vara ett upplyst display, kanske LCD med backlight eller ett OLED (som tyvärr har kort livslängd) eller liknande.
Men det är vad jag tycker och vad jag vill ha, jag har ju löst mitt termostatbehov på ett helt annat sätt som jag får återkomma till vid lämplig tidpunkt och då är det justering i klartext som gäller. Prisklassen är dock därefter.
Är inte PK!
Är inte PK!
HejIcecap skrev:Då är det inget att börja med, det ger för låg marginal.
Liten marginal i ämnet? jag är oxå elektronik kunnig till husbehov o lite till.
Är den robotmonterad hos en elektronik tillverkare
med våglödningsmaskin så blir även liten marginal stor.
Men finns behovet i så stor utsträckning ?
Har själv varit inne på tillverkning av dylik termostat men lagt det på is
På grund av nämda tillverknings metod..
Men glädjen att kunna fixa saker för egen del är ju en njutning bara det!
MVH
Ruben
Att bygga en sån termostat är ganska enkel för mig, jag har ju redan byggt den. Att priset för mig är lågt? självklart!
Men 1500:- ska innehålla garanti, försäljning, tillverkning, lagerhållning, ska jag designa ett termostat ska det ju vara "plug-and-play", det ska testas att det överensstämmer med gällande krav (för E-märkningen) och själva tiden det tar + kostnader för detta gör det olönsamt då antalet/år får anses vara ganska lågt.
Kunde jag kränga en termostat till 30% av sveriges hushåll var det en HELT annan sak, priset ville hamna på ett avsevärd trevligare nivå och det ville bli en helt annan ruljans på grejerna.
Men ska man hoppas på att sälja kanske 100 st under ett par år är det inte lönt, jag kan använda min tid bättre (= mer lönsamt).
Men 1500:- ska innehålla garanti, försäljning, tillverkning, lagerhållning, ska jag designa ett termostat ska det ju vara "plug-and-play", det ska testas att det överensstämmer med gällande krav (för E-märkningen) och själva tiden det tar + kostnader för detta gör det olönsamt då antalet/år får anses vara ganska lågt.
Kunde jag kränga en termostat till 30% av sveriges hushåll var det en HELT annan sak, priset ville hamna på ett avsevärd trevligare nivå och det ville bli en helt annan ruljans på grejerna.
Men ska man hoppas på att sälja kanske 100 st under ett par år är det inte lönt, jag kan använda min tid bättre (= mer lönsamt).
Är inte PK!
Är inte PK!
Som kommentar till hittillsvarande diskussion kan jag nämna att Eurofire-brännaren har precis det ni talar om inbyggt i kontrollboxen från början och jag tror att det kommer alla moderna brännare att ha i framtiden.
Som lök på laxen är därför framtidsutsikterna då det gäller marknaden troligen dystra.
Som lök på laxen är därför framtidsutsikterna då det gäller marknaden troligen dystra.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland