Som rubriken säger. Vad ska man satsa på? Prisskillnaden i begagnat är inte hutlös.
Har förövrigt allvarliga funderingar på att höja pannan och bygga ett schakt genom vattenmantlingen för stor askläda under. Några synpunkter?
Hur tjock plåt är de egentligen i en sådan här panna???? nån som har en aning eller rent utav vet
När jag suttit här o småsurfat tycks de mig som den största skillnaden mellan den rena echoflexen o de andra 1100 resp 1200 är större (högre) förbränningsutrymme samt asklåda..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Stroker skrev:Som rubriken säger. Vad ska man satsa på? Prisskillnaden i begagnat är inte hutlös.
Har förövrigt allvarliga funderingar på att höja pannan och bygga ett schakt genom vattenmantlingen för stor askläda under. Några synpunkter?
Hur tjock plåt är de egentligen i en sådan här panna???? nån som har en aning eller rent utav vet
När jag suttit här o småsurfat tycks de mig som den största skillnaden mellan den rena echoflexen o de andra 1100 resp 1200 är större (högre) förbränningsutrymme samt asklåda..
Skillnaden mellan en CTC 1100 och en ECOFLEX är lika stor som mellan dag och natt.
1100 är konstruerad för en oljebrännare med ett övertyck i brännkammaren och inte särskilt bra att elda med en pelletsbrännare. Kan endast rek. om den ändå sitter installerad och effekten på brännaren ligger omkring 10 kW
EKOFLEXEN är konstruerad för en pelletsbrännare typ BeQuem 20 och avsedd att eldas med 15 kW. Den har större och längre rökgaskanaler som klarar av att hålla ett undertryck i brännkammaren som erfordras vid all eldning med pellets.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Jag håller INTE med dej Kurre_44 om,att ctc 1100 funkar dåligt med en pelletsbrännare.
Däremot så MÅSTE den Ha en pelletsbrännare med framåtbrinnande låga på samma sätt en oljebrännare har.
Det är därför den är begränsad till brännare som brinner likt en oljebrännare.
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
SMOKIE skrev:Jag håller INTE med dej Kurre_44 om,att ctc 1100 funkar dåligt med en pelletsbrännare.
Däremot så MÅSTE den Ha en pelletsbrännare med framåtbrinnande låga på samma sätt en oljebrännare har.
Det är därför den är begränsad till brännare som brinner likt en oljebrännare.
Vad jag ville belysa var skillnaden mellan en CTC ECOFLEX och en CTC 1100. Jag har en 1100 panna med en Ariterm BeQuem12 och det fungerar bra ( platsbristn i pannrummet för förrådet). Jag har ett stort antal KMP, PellX brännare i CTC 1100 och det funkar bra i alla vad jag vet. Huvudsaken är att man ställer ner effekten så det inte uppstår fört stort övertryck i brännkammaren. Därimot kan man ha funderingar på om det är en bra ide att köpa en begagnad panna och installera för pelletseldning.
Jag skulle skaffa en star, joker eller pe 20 om jag skulle byta i dagens läge.
Mest för att underhållet är lättare.
Men att skaffa en ny innan den den gammla är slut är nog en kass affär.
Danne82 skrev:Jag skulle skaffa en star, joker eller pe 20 om jag skulle byta i dagens läge.
Mest för att underhållet är lättare.
Men att skaffa en ny innan den den gammla är slut är nog en kass affär.
VB Star, Joker och Comet är väl lika mycket oljepanna som Nibe City och CTC 1100 även om värmebaronen saluför dem som pelletspannor. Var spekulant på beg. pannor i våras och tittade på en VB Star. Med tumstockens hjälp konstaterades att den pannan inte hade särskilt större askutrymme än andra oljepannor. PE 20 är en annan sak, men den får man inte för 1500 kr begagnad.
Kurre_44:
En begagnad ctc1100 i BRA skick anser Jag vara en god affär,
dock med hänsyn till som du också påpekar mottrycket i pannan.
Jag har ju naturligtvis en panna samt brännare som fungera mycket bra ihop, det gör ju också sitt till.
Men Jag anser det tråkigt att så många dömer ut ctc1100 som kass, istället för att påpeka att vissa hänsyn måste tas.
Jag menar hur många överlag har över 90% verkningsgrad.
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
Jo jag vet att VB:s pannor är oljepannor men jag tycker om dem av någon anledning, de är enklare att ha å göra med när det gäller sotning och uraskning men man får förmodligen göra det lika ofta som med ctc 1100.
Fast det är nog PE 20 som jag är mest sugen på, de verkar ligga på 20 000 och uppåt.
Jag vill än en gång påpeka att vad jag sagt beträffande CTC 1100 och CTC Ecoflex är att CTC 1100 är i konstruktion en OLJEPANNA medan CTC Ecoflex är en PELLETSPANNA. Att det går att elda med ett antal olika pelletsbrännare är väl känt. Jag skulle väl tro att den är den mest använda pannmodellen i landet för pelletsbrännare. Därimot inte sagt att den är en bra pelletspanna. Jag ser den som en nödlösning p.g.a att det inte är ekonomiskt försvarbart att byta den om man bara är medveten om dess begränsningar.
Focus PE 20 har tidigare rek. som bra pelletspanna av en rad tillverkare av brännare. Nu finns det bättre pelletspannor med stående tuber på marknaden t.e.x. EFFEKTA VB 200. Dock är PE 20 fortfarande bra om man funderar på att kunna elda ved t.e.x. vid strömavbrott.