Hur många turbulatorer har ni insatta?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

SMOKIE skrev:CTC1100 ALLA 6st i. 120-130 grader oavsett om den är nysotad eller ej.
Som sagt var 600kg pellets är inga problem att elda upp före sotning.
Rensar turbulatorgångar noll - två ggr men det är sällan det behövs. :oops:
Får du inte bekymmer med mottryck vid så långt mellan gångerna.
Jag börjar märka att temperaturen börjar öka i fallröret efter ca 400 Kg.
Då brukar det vara rejält med aska - inte sot - vid turbolatorerna samt i panntoppen.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
SMOKIE
Prima virke

Inlägg av SMOKIE »

Nej. men det har förmodligen med dragbegränsaren att göra samt att tempen är så pass låg, bara något högre än en mordern pelletspanna.
Det har heller aldrig blivit mer aska efter en storsäck än knappt en 8 liters hink.
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

pekkapikk skrev:ztz så ni kör med alla 4 i i hela tiden eller? själv så kör jag med de korta, just nu 2 st i av 4, men då ligger nog rökgaerna på 200+, kanske är bättre att sätta i de längre???
Ja jag kör med alla långa i året runt. Det viktiga är att mäta av att du inte har för låg temp en meter ned i skorstenen. Kollade förra året och jag tror jag låg runt 75-85 grader om jag inte missminner mig. Jag har dessutom satt in ett insatsrör i min 6,5 meter långa skorsten.

EDIT:
Givetvis gäller det ju att själva brännaren går bra med alla fyra långa turbolatorer i också.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
hosselompan
Ungskog

Inlägg av hosselompan »

Jag kör NibeCity VX med alla 6 turbulatorerna i, men dessa är nerkortade till 2/3 av originallängd.
Rökgastemp ca 160, nysotat.

Om man behöver minska motståndet genom pannans tuber, så är det naturligtvis bättre att korta ner samtliga turbulatorer i stället för att plocka bort en eller flera.
Kör man med en eller flera helt öppna tuber, så kommer i stort sett hela flödet av rökgaser att ta denna väg.
Man vill fördela rökgaserna så jämnt som möjligt mellan sina tillgängliga tuber i syfte att få bästa möjliga energiutbyte.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

CTC 1100 , jag kör med 8 st + en stump vid ena kanten , när det är kallt typ - 10 , kör jag med en lite längre stump , då gär den också över i högeffekt läget. Ligger på 160 grader vid nysotat.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
finnen75
Ungskog

Turbulatorer!!!??

Inlägg av finnen75 »

Tja!
Jag har en viking bio o en comet panna. Jag har två turbulatorer i den vänstra tom..
Spelar det ngn roll i vilka tubhål de sitter i ????
Är det bättre o ha den mittersta tom i stället för den vänstra?
Har bott i huset i ett år o när jag flyttade in så fanns det bara två turb. i !!
Har ju läst här att det helst ska sitta i alla tre, stämmer det ?
Brukar ha runt 210 C vid nysotat !!
Hoppas på svar fort.
MVH / Finnen75
Ps. skitbra forum!
Skriv svar