Degermans doserare

Skriv svar
pellets_wannabe
Späd planta

Degermans doserare

Inlägg av pellets_wannabe »

Någon som har erfarenhet av att använda doserare till sin pelletsbrännare?
Om jag har förstått det hela rätt så matar man då från ett effektbehov av ca 2kw och uppått. Dvs brännaren går hela tiden och matningen styrs av effektbehovet.
Albin Futura -96 som det ska monteras
Janfire Flex på
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Man kan använda den så.Man kan också använda den som utjämnare,jag använder den på det viset.Dosen från skruven hamnar i doseraren,som sedan matar ut dosen i jämn takt tills nästa dos från skruven.Min Iwabo slänger på en skvätt pellets som dämpar lågan,för att sedan arbeta upp sig tills nästa dos kommer och dämpar lågan o.s.vDetta unviks med doseraren.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Man kan också använda den som utjämnare,jag använder den på det viset.Dosen från skruven hamnar i doseraren,som sedan matar ut dosen i jämn takt tills nästa dos från skruven
Sixten:
Hur gör du/eller hur fungerar det när du startar? Startdosen?
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Det tar längre tid att mata ut startdosen,men min brännare tänder när stardosen är levererad.Nu har jag en Iwabo med bara ett effektläge,det är därför jag har kunnat justera in doserarens hastighet så att den är utmatad ur doseraren när ny dos kommer från skruven.Om jag hade ett lägre effektläge så skulle dosen matas ut innan ny dos kommer från skruven.Det blir i så kall en kompromiss,inte helt idealiskt.
Skriv svar