Gummipackning (?) till rörkrök

Skriv svar
skruven2006
Prima virke

Gummipackning (?) till rörkrök

Inlägg av skruven2006 »

Någon som har koll på vilken typ av packning jag ska köpa (och var någonstans) som ska sitta vid rörkröken?
Alltså, på kröken sitter min Tigex som är monterad i en lucka som sitter fast med vingmutter.
När sotarn var hemma häromdagen så lossade han den för å sota ur kröken och då föll den gamla packningen i bitar.

//D
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
Kontakt:

Re: Gummipackning (?) till rörkrök

Inlägg av Olle45 »

skruven2006 skrev:Någon som har koll på vilken typ av packning jag ska köpa (och var någonstans) som ska sitta vid rörkröken?
Alltså, på kröken sitter min Tigex som är monterad i en lucka som sitter fast med vingmutter.
När sotarn var hemma häromdagen så lossade han den för å sota ur kröken och då föll den gamla packningen i bitar.

//D
Hej
Fattat dej rätt??
Är det Tigex packning du är ute efter ??
Kan jag höra med min leverantör om den finns som reservdel.
I så fall har jag tillgång till sådan packning!

Ett tips testa med högtemp silicon som biltema har att sälja
Tejpa en sida så inte siliconen binder samman luckan och röret.

MVH
Ruben
SmurfMan
Ungskog

Inlägg av SmurfMan »

vad för sorts tejp ska man använda där då ?
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Det har ingen praktisk betydelse om du har någon packning mellan rökröret och dragluckan. Den skall ju ändå släppa in en viss mängd friskluft. Om man vill göra en rökgasmätning och mäthålet sitter efter luckan är det viktigt att det är tätt. Om du vill täta med BILTEMA högtempsilikon ( Mörkröd märkning och mycket bra ) kom ihåg att den funkar som ett klister och luckan kommer inte att gå att lossa.

:P Tips BILTEMAS högtempsilikon är perfekt att täta läckande pannluckor med. Gör följande: Applicera en lagom tjock stränd på ena sidan, låt torka till den inte kladdar och fått en torr yta, sätt eltejp på motsatta sidan ( så inte packningen fastnat på båda sidor ), stäng luckan utan att låsa helt, låt torka helst med varm panna en dag, öppna och tag bort tejpen och du har en 100 % tät lucka :P
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

kurre_44 skrev:Det har ingen praktisk betydelse om du har någon packning mellan rökröret och dragluckan. Den skall ju ändå släppa in en viss mängd friskluft. Om man vill göra en rökgasmätning och mäthålet sitter efter luckan är det viktigt att det är tätt. Om du vill täta med BILTEMA högtempsilikon ( Mörkröd märkning och mycket bra ) kom ihåg att den funkar som ett klister och luckan kommer inte att gå att lossa.

:P Tips BILTEMAS högtempsilikon är perfekt att täta läckande pannluckor med. Gör följande: Applicera en lagom tjock stränd på ena sidan, låt torka till den inte kladdar och fått en torr yta, sätt eltejp på motsatta sidan ( så inte packningen fastnat på båda sidor ), stäng luckan utan att låsa helt, låt torka helst med varm panna en dag, öppna och tag bort tejpen och du har en 100 % tät lucka :P
Hej
Bra tillägg !
Du har helt rätt att packning där är överflödig, luckan skall ju ändå vädra ur skorstenen.

MVH
Ruben
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

Tack å bug för tipsen och svaren!

//D
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)

Inlägg av ronald »

Jo!Har testat Olles tips om täta pannlucka med Biltemas högtempsilikon :D :D
Sen om jag behövde det :roll: men det funkade kanon....finns ingen tätning sen tidigare så man kan ju inte ha för tät lucka....testade övre luckan först. Skall även täta brännarluckan vid tillfälle....

Uppdat..Har nu även tätat brännarluckan med med gott resultat :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Tips för planslipade ytor som skall täta mot varandra!

Inlägg av Olle45 »

Tips för planslipade ytor som skall täta mot varandra!

Biltemas högtemperatur
Silicon går att förtunna med bensin för att kunna målas ut med pensel
av lämplig typ tex sådan som konstnärer har med långt skaft och smal pensel, ren gör penseln i bensin sedan.

Kan ju vara bra att veta om man skall applicera på ytor med minimalt med utrymme, glöm inte att tejpa den ena ytan
så att inte luckan och ramens ytor klistras ihop med varandra.

Ett smidigt och bra sätt att täta planslipade läckande luck ytor på!

BILTEMAS högtempsilikon är perfekt att täta läckande Gör följande: Applicera en lagom tjock stränd på ena sidan,
låt torka till den inte kladdar och fått en torr yta, sätt eltejp på motsatta sidan ( så inte packningen fastnat på båda sidor ),
stäng luckan utan att låsa helt, låt torka helst med varm panna en dag, öppna och tag bort tejpen och du har en 100 % tät lucka !

VAR FÖRSIKTIG MED BENSIN OCH ELD!!!
En liten varning när det gäller bensin INGEN ELD ELLER VARMGLÖD där den används!!!

MVH
Ruben
Skriv svar