Pellets endast för varmvatten ?

Skriv svar
pelle-ts
Gallringsobjekt

Pellets endast för varmvatten ?

Inlägg av pelle-ts »

hej
har en fråga som kanske intresserar flera. Har en kompis som bor i ett hus
med direktverkande el. Som komplement har han satt in en L/L värmepump.
Han har 3 st tonårsgrabbar och det går åt mycket varmvatten som produceras i en VVB (el givetvis).
Mitt förslag till honom var att producera detta varmvatten med pellets (panna eller kamin) som jobbar mot en eller flera acktankar, även om han inte behöver radiatorkretsen på pannan f.n.
Är detta rimligt ? Har någon gjort en liknande installation ?
Hoppas på kommentarer, tips och förslag.
Biona 2000 med NibeCity
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Att fylla källaren med panna och acktankar bara för att få varmvatten låter inte rimligt. För många av oss som har pelletsuppvärmning blir det billigare att göra varmvatten med el om sommaren och stänga av pelletseldningen. Om inte priset låg på 30000 kr skulle jag rekommendera Nordenberedaren http://www.nordenberedaren.se/
En luft-vatten pump för att framställa varmvatten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
pelle-ts
Gallringsobjekt

Inlägg av pelle-ts »

Torsten skrev:Att fylla källaren med panna och acktankar bara för att få varmvatten låter inte rimligt. För många av oss som har pelletsuppvärmning blir det billigare att göra varmvatten med el om sommaren och stänga av pelletseldningen. Om inte priset låg på 30000 kr skulle jag rekommendera Nordenberedaren http://www.nordenberedaren.se/
En luft-vatten pump för att framställa varmvatten.
Nu är det väl inte sommarhalvåret untan vinterhalvåret som är det stora problemet, dessutom får man ju spillvärme från eldningen som hjälper till
att ge lite värme i källaren
Biona 2000 med NibeCity
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena! Har han direktverkande el och skorsten?
Annars en vattenmantlad pelletskamin och koppla på några element
nu vet jag inte om det även finns dom som värmer vv också skulle det va så är väl en pelletskamin med i leken....för det var väl det du frågade om vv alltså..Då gör det nytta både vinter som vår ...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
pelle-ts
Gallringsobjekt

Inlägg av pelle-ts »

ronald skrev:Tjena! Har han direktverkande el och skorsten?
Annars en vattenmantlad pelletskamin och koppla på några element
nu vet jag inte om det även finns dom som värmer vv också skulle det va så är väl en pelletskamin med i leken....för det var väl det du frågade om vv alltså..Då gör det nytta både vinter som vår ...

Mvh ronald
Ja, han har skorsten, så det går att koppla in en panna
Biona 2000 med NibeCity
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Att göra enbart tappvarmvatten med pelletsanläggning verkar orimligt, kostnadseffektivt sett, avskrivningstid= evighet.
Elberedare förr tappv-vatten sommar som vinter spelar väl marginell roll, kw-priset isåfall (kan va högre på vintern) eller??!!
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
pelle-ts
Gallringsobjekt

Inlägg av pelle-ts »

ub skrev:Att göra enbart tappvarmvatten med pelletsanläggning verkar orimligt, kostnadseffektivt sett, avskrivningstid= evighet.
Elberedare förr tappv-vatten sommar som vinter spelar väl marginell roll, kw-priset isåfall (kan va högre på vintern) eller??!!
Är det du eller jag som har fel om energikostnaden ? Eftersom du skriver avskrivningstid = evighet eller har du elen gratis ?
Enligt konsumentverket så förbrukar en person varmvatten motsvarande 2000 Kw/år, säg att tonårsgrabbarna kommer upp i 3000 kw
så på denna 5 personsfamilj blir det 3+3+3+2+2 = 13.000 kw/år för varmvatten.
Kostnad el ca 1.05/kw, pellets ca 0.55 kw = besparing 13.000 x 0.50 =
6.500 kr/år. Sedan beror det ju på hur dyr anläggning man köper
(fabrikat, nytt eller begagnad). Eftersom man idag har direktverkande el + en L/L värmepump är det kanske vettigt att ha ett alternativ till elen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Biona 2000 med NibeCity
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Jag har en varmvattenberedare på 287 liter,till enbart badrummet.
inga vattenbesparande grunkor, vi är 2 vuxna och två barn. Vi duschar i princip varje dag, och barnen badar 1 g/v i ett badkar
Den har varit i drift i 14 månader, den ensam har dragit 2600 kWh.
Märkväl i köket står pelletspannan för varmvattnet, på sommaren då (det enda gämförbara) drogs på 4 månader (utan utan uppvärmning i huset) ca 30 säckar(16 kg) det blir ca 100 säckar pellets/år i enbart varmvatten i KÖKET.

13000 kWh el för varmvatten, :shock: låter helt enkelt på tok för mycket.

möjligtvis kan jag tänka mig att dra vatten rör från pelletspannan-->VVB--->köket. men jag har en känsla av att det blir en marginell besparing.

Mitt råd är att om man är ute efter att ändå göra en stor investering skaffa en solfångare och varmvatten beredare med solslinga.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

13000 kWh per år motsvarar, om jag inte räknar helt galet, i runda slängar 1200 liter varmvatten (~35 grader) om dagen, alltså 2-300 liter per näsa i sagda familj. Inte helt otroligt kanske, inte särskilt nödvändigt heller å andra sidan.

Ska man köpa ny panna med installation ger det en återbetalningstid på uppåt 15 år (då väl för övrigt merparten av tonåringarna lär vara utflugna...), vilket brukar jämställas med en evighet i avskrivningssammanhang. Kan man komma undan med en lägre initialutgift på ett eller annat sätt kan det kanske vara ett alternativ.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) kan bara säga att vi är 2 vux +3 tonåringar varav 2 idrottar och duchar hemma gör av med 450kw el per månad (elberedare ej superisolerad elmätare kopplad innan beredaren för att mäta all tappvattenenergiåtgång) 450kwX12=5400kw!!! så 13000kw/år är inte relavant, om man inte har ett vattenfall i huset..
kan man hitta ett balanserat alternativ så är ju det naturligtvis bra,men att installera pellanläggning bara för tappvv är nog synerligen oekonomiskt. beg /nytt? 55öre/kw lutar nog åt ganska ny anläggning eller proffsig modifiering av rätt beg anl,(verkningsgrad)

2/EL Gratis? Nej. Evighet= lång lång avskr-tid.

PS: Pelle-ts: DU HAR LITE RÄTT O JAG HAR MYCKET RÄTT!!!!!
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

pelle-ts skrev:
Är det du eller jag som har fel om energikostnaden ? Eftersom du skriver avskrivningstid = evighet eller har du elen gratis ?
Enligt konsumentverket så förbrukar en person varmvatten motsvarande 2000 Kw/år, säg att tonårsgrabbarna kommer upp i 3000 kw
så på denna 5 personsfamilj blir det 3+3+3+2+2 = 13.000 kw/år för varmvatten.
Kan aldrig tro att det kan gå 13000 kWh/år för vv el om man så vill 35,6 kWh/dygn, Har läst att normvillan/familj bestående av 2 vuxna samt 2 barn på 8 o 10 år gör av med 5000 kWh/år för vv..
Av vad jag märkt själv o andras förbrukning verkar denna siffra väl tilltagen, Tror mer på att det går 2500-4000 kWh/år...
Går det mer bör man börja med att se över sina vanor samt installera snålspolande kranar..

Bara för att klara av att göra av med drygt 35 kWh/dygn för vv kräver en stor vv beredare då det bör gå kring 900-1000 l 40° vatten/dygn..
Hur stor vv beredare har dom??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pelle-ts
Gallringsobjekt

Inlägg av pelle-ts »

jag skall be att få lite mer exakta uppgifter av honom -
typ av varmvattenberedare
total strömförbrukning m.m. så att vi kan få ett bättre diskussionsunderlag
återkommer så fort jag fått dessa data
Biona 2000 med NibeCity
Skriv svar