Jag har min pelletsbrännare kopplad till den gamla termostaten
som var till oljebrännaren.
Finns det någon som har nåt bra förslag hur man (enkelt och billigt) ökar skillnaden mellan på/av ?
Är ute efter att få långa gångtider på brännaren.
Kör med startfördröjning på brännaren,men tempskillnaden blir så liten
vid gynnsamma tempraturer.
Om du är lite händig så kan du smälla ihop en bättre termostat, du behöver en termostat till och ett relä.
Det finns beskrivning här på forumet, du bör kunna hitta det om du söker, jag är lite osäker på var den var någonstans, men sök på "relä" och "termostat" eller nått sånt.
Funktionen är rätt enkel, den ena termostaten sköter tillslag tillsammans med ett relä med självhållning som då ligger på tills den andra termostaten släpper reläet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Varför inte använda givaren som brukar följa med brännaren och skita i din gamla termostat? Jag gjorde så och fick en hysteres på ca: 10 grader, beroende på hur mycket vv jag gör av med för tillfället.
Hur många grader bör man ha mellan till och frånslag? Jag har tillslag på 72grader och frånslag på 90grader.Bör jag även använda startfördröjningen så pannan sjunker till ca 60grader?
Jag kör min brännare på max effeckt hela tiden är det nån nackdel jämnfört med låg effeckt eller modulerande effeckt? // Hatte
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
hatte skrev:Hur många grader bör man ha mellan till och frånslag? Jag har tillslag på 72grader och frånslag på 90grader.Bör jag även använda startfördröjningen så pannan sjunker till ca 60grader?
Jag kör min brännare på max effeckt hela tiden är det nån nackdel jämnfört med låg effeckt eller modulerande effeckt? // Hatte
Högeffekt hela tiden låter fel i mina öron. Så mycket lågeffekt som möjligt, och modulerande vid stort effektbehov.
Det här med långa driftstider skall väl inte överdrivas på en brännare utan underhållsglöd. Hysteresens önskvärda längd beror ju mycket på vilket effektbehov som finns. Cometens hysteres skall vara 16 grader. På vår Joker är den bara 8 grader. Är det bara pannans värmeförluster som påverkar temperatursänkningen så skulle man ju önska längre. Men råkar CBJ:n öppna samtidigt som frun kliver in i duschen så är det skönt att den inte är större..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag har också gått över till modulerande drift nu och det märks att det går åt mindre pellets nu. Den går på lågdrift hela tiden eftersom den klarar att få upp pannan från 60-90grader på under 20 min. Får väl bli lite kallare ute innan den behöver gå upp på hög effeckt.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
En sak som ej skall glömmas när man labbar med egna termostater är att den aldrig skall bryta strömmen till brännaren. Då åsidosätter man avsvalningen vilket jag inte tror är nyttigt på dessa känsliga brännarrör.
Det finns en styrkabel och det är denna man skall använda.
Efter lite donande och labbande så har jag sett att min förbrukning samt färg på både aska och rökgaser endast går att få bra med konstant högeffekt.
När jag körde modulerande så fick jag välja mellan synbar rök, eller omstart.
Jag gör nu av med 4 pallar ifrån oktober till april/maj. Med arabguldsbrännaren gjorde jag av med 2-2,5 m3 under samma tid.
Nog för att det växlar rejält mellan åren, men jag borde ju ligga ganska så rätt till. Att göra en djuplodande rökgasanalys med en sån här övermatad brännare ser jag som störtlöjligt. Men det klart, justeringsnissarna skall ju också leva.
SMOKIE skrev:Jag kör bara på lågeffekt,värmen som blir räcker gott och väl till både värmeväxlaren och element.
Dessutom körs den på panntempgivaren.
Smokie, panntempgivaren suger, ta brännarens egna och leta upp det dykröret som passar din profil bäst. I mitt fall så blev det röret som ordinarie givare satt i bäst. denna kan pillas ner i något av de (i mitt fall två) lediga dykrören. Dykrören som finns att välja på varierar mellan hysterisk till moderat.
Ja det är mycket möjligt att den suger, men Jag har aldrig haft något problem med den heller.
Låg bränsleförbrukning, hela delar som fortfarande håller.
Enda problemet är och har varit när F:et varken fyller på förrådet
eller bryr sig om att kolla om det finns tillräckligt mycket pellets kvar när hon drar iväg på nåt.
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
Tjena!Är det någon som har värmebaronens egna"panntempgivare"i en ctc 265
det står temperaturgivare för pannor med växlare?? i katalogen..
Funkar det ändå ?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Antar att det som skulle kunna strula är funktionen att pannan startar oavsett temp om det blir ett stort vv utag.
En panna med växlare sjunker väll snabbare i temp än en med vvberedare?
Annars så borde den funka som vilken tempgivare som helst?