Har inte haft "Misslyckad start" mer än ett år med Booforssjö.
Det är bra att veta om alarm, så man kan underlätta att fixa vad som är problem kan vara olika orsakad.
Så här hos mig fick det alarm 2 ggr under september månad i år , så då jag misstänkte med skruvmatning var inte rätt som jag minns då hade Sydpellets var likadan och så provade jag luta nere lite så funger bra hela oktober bättre flytande sånära nästan jämn. Då är det nog föregående jag hade Booforssjö var pellets lika små hackade alla längd (10-20 mm)jämföra vad Smålandspellets har olika längd som sagt uppåt 50 mm längd.
Så kanske ni har samma problem med "Misslyckad start" eller annan orsakad?
Om alarm "Misslyckad start" bra att veta
Om alarm "Misslyckad start" bra att veta
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Jag hade samma problem med min förra leverans av Agrolpellets, den längsta jag hittade var 64mm vilket gjorde att det blev stopp i röret ner till brännaren. I senaste leveransen är pelletsen betydligt kortare, inte haft ett stopp sen dess.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Efter sommaruppehållet med eldrift så fick jag ett antal "Misslyckad Start" också. Orsaken var att startdosen hann brinna ut innan den normala matningen kom igång. Det resulterade i att den körde på en till startdos och sedan kom den igång OK.
Lösningen var att öka på startdosen en skvätt och sedan har den alltid startat på första försöket.
Lösningen var att öka på startdosen en skvätt och sedan har den alltid startat på första försöket.
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Angående långa pellets så har även jag råkat ut för detta.
Jag karvade upp slitsen i skruven ett par centimeter med en kniv.
Sedan dess (i mitten på förra vintern) har jag inte råkat ut för problem med matningen. Min skruv är annars en originalskruv i plaströr.
Jag karvade upp slitsen i skruven ett par centimeter med en kniv.
Sedan dess (i mitten på förra vintern) har jag inte råkat ut för problem med matningen. Min skruv är annars en originalskruv i plaströr.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Jag fick råkade en säck som har varit svullnad pellets av fukt under leverantör. Ca 40% pelletssvullnad som svampa. men när jag öppnade säcken för att fyller i förråd. Meden de var torr.
Så slog jag förra vecka och hoppas på att det jobbat skruven och förbränning. men skruven blev inte det utan full med smulor i botten istället och så att rena pellets inte kunna kröp ner till skruven. Därför fick bara få pellets kom upp och fall ner Så alarm och jag kollade där rostret fanns bara 6 pellets
Nu har jag rensat och funger bra o rullar.
Så tror jag vill påminna er. Om man råkade svampa pellets så plockar bort eller att blanda med mer rena pellets så undviker blir slumpa.
Så slog jag förra vecka och hoppas på att det jobbat skruven och förbränning. men skruven blev inte det utan full med smulor i botten istället och så att rena pellets inte kunna kröp ner till skruven. Därför fick bara få pellets kom upp och fall ner Så alarm och jag kollade där rostret fanns bara 6 pellets

Så tror jag vill påminna er. Om man råkade svampa pellets så plockar bort eller att blanda med mer rena pellets så undviker blir slumpa.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.