Vad är det för gänga???

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Vad är det för gänga???

Inlägg av Bösen »

Hej!
Jag har en gammal CTC kombipanna installerad 1962. Jag undrar vad som är högst sannolikt att det är för gänga på varmvattenberedarens anslutningar??? Rördiametern är 22mm och nyckelgreppet är 32mm

Anledningen att jag frågar är att jag börjar misstänka att varmvattenberedaren läcker (trycket ökar i pannan väldigt sakta, men ändå så att det märks på en vecka), så jag vill leta upp pluggar som jag kan ha liggandes så jag kan plugga varvattenberedaren och rören dit om det skulle bli värre.
Tegelvilla på 83m2 med källare - CTC 260 -62 Viking Bio!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

På en ctc 265 panna som jag skrotade var varmvattenberedarens rör anslutna med en M30x2 gänga. Kopparrören var konade.Har inte sett att det finns några färdiga pluggar med den gängdimensionen att köpa.

Stänger du av tillförseln av vatten till beredaren så går det väl att lossa både in- och ut- ledningarna och se om trycket i pannan är tillräckligt för att leta sig ut genom beredaren.

Tappvatten i värmesystemet är inte bra. Jag skulle plugga ledningarna direkt och skaffa en elberedare för varmvattnet tills vidare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Inlägg av Bösen »

vad är det som gör att tappvatten i värmesystemetinte är bra???
Tegelvilla på 83m2 med källare - CTC 260 -62 Viking Bio!
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det kommer in syre i systemet vilket kan och sanolikt kommer att leda till rost.
deleted
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Bösen skrev:vad är det som gör att tappvatten i värmesystemetinte är bra???
Hej
Det är två skäl till att det inte är bra att tappvarmvatten läcker in i pannans radiatorsystem,

1 / Det kommer in kallvatten som kyler ner pannan som då drar mer bränsle!

2 / Pannan rostar på grund av nytt syre kommer med det inläckande kalla vattnet = det kortar livslängden på pannan o radiatorsystemet mm.

3/ Om Ph värdet ä under 7 = agresivt surt vatten som fräter på koppar.
Som på sikt läcker.

Här är vatten filter bra som höjer Ph värdet, neutralt värde är 7 i Ph.
Ett tips på hur man kan se om ett vatten är surt är tappvarmvatten som droppar i tex ett tvättställ/handfat blir grön färg på porslinet.

Om jag förstog dej rätt så skulle du plugga vv rören ut ur pannan
Avnänd 22mm klämrörs koppling med plugg in monterad i kopplingen,
eller 22mm klämrörskoppling med invändig gänga och en plugg till denna gänga.

MVH
Ruben
Bösen
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:13
Ort: Veddige (Varberg)

Inlägg av Bösen »

surt vatten é ingen större risk... kommunalt vatten
Tegelvilla på 83m2 med källare - CTC 260 -62 Viking Bio!
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Kanske är det påfyllningsventilen som släpper in lite vatten ?
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Är det inte påfyllningsventilen så är det bara till att köpa klämringskopplingar i dim 22mm cu.

Kapa en bit från pannan så du får plats att koppla dig till din nya beredare.
En kulventil är bra att köpa för då kan du stänga av och sedan koppla en ny elberedare i lugn och ro men ändå ha kallvatten till övriga huset.

Glöm inte stödhylsorna, gamla rör är vädigt ofta mjuka då de konats och det kanske lödits i närheten.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

mm...Ut med pannan in med en ny..man ska inte glömma säkerhetsventiler och backventiler när man håller på med beredaren....... det är väl säkert nån värmeväxlare i dom gammla pannorna...så man vet vad man gör...samt jag kan jag tänka mig att det bara är hål in man ansluter bussningar i...och då gammla galvrör med mera...så inte in med koppar (galvaniskaströmmar)
Skriv svar