Förbräningsproblem med px21
-
- Fröträd
Förbräningsproblem med px21
HEJ!
Jag har ett problem som säkert en del av Er har stött på. För det 1:a så har jag en Albin panna från -79 (combi). Med separat ved inkast samt olje brännare som är numera ersatt med en px21. Pannan har bara gått på olja de senaste 10 åren tills för 2år sedan. Då kom PX21.
Problemet är att det bildas tjära i ved inkastet, hela utrymmet får en beläggning av tjära. Har haft en serviceman på plats som mäte upp alla värden och såg till att min px21 är korrekt inställd pga tjäran. Har nu dunkat på 6månader med de nya inställningarna men det är fortfarande en massa tjära anser jag. I skorstenen är det ingen tjära, har haft ner kamera och det var så fint. Hur kan man lösa detta problem?
Till saken hör också att det liksom ramlar ut pellets ur brännaren trots att den är rengjord och kör direkt efter att jag gjort ren den. Pelletsen ramlar ner och ligger och "pyr" i pannans botten. Vid varje inmatning med skruven trillar det en mängd pellets. Kan det ha betydelse? De ligger och "pyr" länge skulle jag tro. Slår jag av Px21 för att göra rent så brukar det ligga väldigt varma pellets i ca 1h.
Någon som har några tips?
Kan det bero på pelletsen som ramlar ur?
Finns det något skydd att köpa som bromsar pelletsens fart?
MvH mickeman
Jag har ett problem som säkert en del av Er har stött på. För det 1:a så har jag en Albin panna från -79 (combi). Med separat ved inkast samt olje brännare som är numera ersatt med en px21. Pannan har bara gått på olja de senaste 10 åren tills för 2år sedan. Då kom PX21.
Problemet är att det bildas tjära i ved inkastet, hela utrymmet får en beläggning av tjära. Har haft en serviceman på plats som mäte upp alla värden och såg till att min px21 är korrekt inställd pga tjäran. Har nu dunkat på 6månader med de nya inställningarna men det är fortfarande en massa tjära anser jag. I skorstenen är det ingen tjära, har haft ner kamera och det var så fint. Hur kan man lösa detta problem?
Till saken hör också att det liksom ramlar ut pellets ur brännaren trots att den är rengjord och kör direkt efter att jag gjort ren den. Pelletsen ramlar ner och ligger och "pyr" i pannans botten. Vid varje inmatning med skruven trillar det en mängd pellets. Kan det ha betydelse? De ligger och "pyr" länge skulle jag tro. Slår jag av Px21 för att göra rent så brukar det ligga väldigt varma pellets i ca 1h.
Någon som har några tips?
Kan det bero på pelletsen som ramlar ur?
Finns det något skydd att köpa som bromsar pelletsens fart?
MvH mickeman
Diom c700 TRIPPEL med laddomat 3000, 2st ack tankar (1300 l+250 i pannan) , INSATS RÖR PÅ 8,5m diameter 100mm samt dragbergränsare WZB-1
Det finns ett bleck som man skruvar fast i fallröret för att bromsa farten, det finns även 1 bleck som man hänger på kanten av brännarröret som stoppar pelletsen. Har båda i min PX-21 och inga pellets åker ut. Ring KMP och fråga efter blecken så skickar de säkert dem till dig.
Peter
Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
-
- Fröträd
Tjena!mickeman
Jag tror att det är dom pyrande pelletserna som bildar tjäran(har haft det själv innan jag fick mitt pellets bleck .(nu är jag
.......
Det löser sig nog med det.
Lycka till ronald
Jag tror att det är dom pyrande pelletserna som bildar tjäran(har haft det själv innan jag fick mitt pellets bleck .(nu är jag

Det löser sig nog med det.
Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Fröträd
Tack för ditt tips!
Har nu beställt ett bleck till min px21. Får det nästa vecka, väntar spänt....
Sedan ska man försöka göra rent från all tjära. Några tips på hur man ska ta bort tjäran från de pyrande pelletsarna?
Har nu beställt ett bleck till min px21. Får det nästa vecka, väntar spänt....
Sedan ska man försöka göra rent från all tjära. Några tips på hur man ska ta bort tjäran från de pyrande pelletsarna?
Diom c700 TRIPPEL med laddomat 3000, 2st ack tankar (1300 l+250 i pannan) , INSATS RÖR PÅ 8,5m diameter 100mm samt dragbergränsare WZB-1
Tjena!Jo jag använder Claes Ohlssons pannväggsborste på träskaft
den funkar "perfektomento"......
http://www.clasohlson.se/Search/Product ... 4ggsskrapa
Mvh ronald
den funkar "perfektomento"......
http://www.clasohlson.se/Search/Product ... 4ggsskrapa
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- Entusiast!
Stämmer nog bra det där med uthoppande pelletsar och tjärbildning. När jag bytte det inre brännarröret till det nya, "mod 2" för PX-20, så fanns det inga hål för att fästa stoppblecket som sitter i framkant av brännaren. Detta resulterade att pelletsar hoppade ur brännaren med tjärbildning som följd. Satte in pelletsbromsen för fallröret och då blev det bättre. Nu när jag dessutom har EBK´n monterad framför brännaren så brinner ev uthoppande pelletsar upp i densamma.
Problemet med uthoppande pelletsar brukar vara störst när brännaren nyligen är rengjord. Ta för vana att lägga in en näve med pelletsar en bit in i brännaren så kan dom också hjälpa till att hålla kvar pelletsen. Senare kommer askan i brännaren att hjälpa till med att behålla pelletsarna i brännarröret!
//Highlander
Problemet med uthoppande pelletsar brukar vara störst när brännaren nyligen är rengjord. Ta för vana att lägga in en näve med pelletsar en bit in i brännaren så kan dom också hjälpa till att hålla kvar pelletsen. Senare kommer askan i brännaren att hjälpa till med att behålla pelletsarna i brännarröret!
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
-
- Fröträd
ronald skrev:Tjena! Mickeman
Hur har det gått med hoppande pellets och tjäran...?
Mvh ronald
Jo, jag väntar på en såkallad pelletsdämpare, för det ramlar ur en hel del pelletsar ur brännaren. Ju renare den är desto mera trillar det ur. När jag har monterat den så ska jag köpa pannväggsborste eller något annant som jag kan skrapa bort all tjära. Å det är ganska så mycket...... men efter x antal timmar ska nog det se fint ut, Sedan är det bara att köra på nån vecka för att se hur resultatet blir.
Det var någon som tipsade om EBK´n , men vad är det och vart finner man en sådan?
Tjena! EBk lite läsning i denna tråd...
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3799
Och prova även att lägga in en näve...
(pellets) i röret efter sotning som Highlander sa det bromsar bra..+stoppbläcket såklart...
Mvh ronald
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3799
Och prova även att lägga in en näve...

Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den tor 25 okt, 2007 14:42, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Fröträd
har nu monterat en "pelletsdämpare" ska låta den gå ett par dagar sedan blir det att skrapa tjära, Fick tips om att tända en brasa som bränner upp tjäran. Vilket jag kommer att prova när jag har monterat in min nya SYR.
-
- Fröträd
-
- Fröträd
Nu har nästan all min tjära försvunnit pga stopp blecket... så skönt...
man får nu ganska så lätt bort tjäran eftersom den liksom torkar nu...
draget har även ökat, så kanske man ska in skaffa en dragbegränsare nu.
man får nu ganska så lätt bort tjäran eftersom den liksom torkar nu...

Det är klart du ska det...Kolla priset på tigexenmickeman_79 skrev:Nu har nästan all min tjära försvunnit pga stopp blecket... så skönt...
man får nu ganska så lätt bort tjäran eftersom den liksom torkar nu...![]()

http://www.dinvvsbutik.se/advanced_sear ... d1&x=9&y=9
Mvh ronald