Tävling: Forumet vs. min installatör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Tävling: Forumet vs. min installatör

Inlägg av saabstefan »

Nu har jag äntligen fått ett problem med pannan! När jag nyss passerade pannrummet så gick jag in för att klappa om underverket. Men allt var dött. Det enda som var igång var lampan i strömbrytaren på pannan. Displayen var tom. Lysdioderna döda. Pumpen stog still. Och Brännaren sov tungt.

Det enda jag kom mig för att göra var att trycka på överhettningsskyddets resetknapp. Ingen effekt. Provade sedan att kolla manualen till combifiren. Ledde enbart till ett skevt leende. Den manualen kan man ju lika gärna vara utan...

Så, själva tävlingen blir nu att se vem som löser problemet snabbast. Ni, kära vänner. Eller min installatör. Kommer att ringa dem i morgon bitti. Lycka till!

(Att jag skrev äntligen överst är för att jag vill veta hur bra min leverantör är. Det är ju inga problem att köpa en anläggning. Men nu får vi se om jag har handlat av rätt firma. Veosol heter de iaf.)

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Antar att du kollat säkringar redan....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Jupp, säkringar kollade. Men jag trodde väl inte riktigt på det. Eftersom pannan går på en fas endast, och lampan i strömbrytaren lös.

Veosol har lovat att komma i eftermiddag.

Nu börjar det bli kallt...

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
aronsson
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Inlägg av aronsson »

De kontakter jag har haft med veosol så har de varit bra.
Jag har handlat reservdelar av dem ibland. Och jag tog in offerter (per telefon) när min panna rasade i våras, men jag hade bättre kontakter då och löste det mycket billigare, men de var i alla fall villiga att sälja panna utan installation osv.

lycka till!

Vad värmer du med nu då eller får det bli kallt?

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

saabstefan skrev: Nu börjar det bli kallt...
Har du inte elpatron ?

Rörande felet gissar jag på dålig kontakt på ingående spänning, alltså glapp så att du inte får 230 volt.
Alternativ B dött styrkort.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Veosol var här i eftermiddags. Jag kunde inte närvara själv, men blev uppringd efteråt. De kommer att byta hela panelen på pannan. Troligen billigare än att felsöka och laga den nuvarande.
Och så fixade han värme i huset tillfälligt. Genom att klippa av kabeln mellan panna och cirk.pump och montera stickkontakt. (Och det var väl svaret till dig Elvis med. Elpatron finns, men pumpen stog ju still..)

Denna gång verkar det inte finnas något jägartips som kunde hjälpa mig. Måste nog tilldömma installatören seger... Tack för förslagen iaf

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Jag har haft samma problem. Min leverantör CO Värme kollade fick beställa ett nytt kort och nä de bytt det så har pannan gått klockrent
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
aronsson
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Inlägg av aronsson »

I alla fall jag skulle bli lite orolig när sådant verkar ha hänt flera.
För snart går ju garantitiden ut och då blir en sådan reparation dyr.
Jag har haft sådana ärenden med både centraldamsugare och högtryckstvättar som gått sönder under garantitid och sedan gjort det samma när garantin gått ut och då blir det dyrt.

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Idag fick jag den nya panelen insatt. Så nu tuffar och går det som det ska.

9dagar blev det från första samtal till det gick igång igen. Tror det hade gått fortare om jag ringt och tjatat, för jag tror inte det är en veckas leveranstid på panelen. Men jag har ju haft varmt i alla fall, så de har säkert prioriterat viktigare saker.

Nu ska jag starat en ny tråd om verkningsgrad!

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Skriv svar