Vad ska sotaren göra?
Vad ska sotaren göra?
Skickar en fråga efter att ha letat svar här och inte hitta något. Vad är sotaren egentligen skyldig att göra när han kommer på besök?
Han har aldrig någonsin sotat själva pannan utan enbart dragit ur skorstenspipan och rensat ur från rensluckan i källaren, det lämnar han sen i en hink (plåt) som jag har i källaren.
Nu brukar jag alltid själv sota ur pannan innan han kommer så den är i regel ny sotad men jag har några gånger med flit lämnat pannan mer eller mindre osotad för att se om han gör det och det har han som sagt inte gjort.
Funderar på att börja sota själv då jag ändå gör det mesta jobbet själv i dag.
Är det någon som vet var/när man kan gå en kurs för egen sotning i Umeå området?
Han har aldrig någonsin sotat själva pannan utan enbart dragit ur skorstenspipan och rensat ur från rensluckan i källaren, det lämnar han sen i en hink (plåt) som jag har i källaren.
Nu brukar jag alltid själv sota ur pannan innan han kommer så den är i regel ny sotad men jag har några gånger med flit lämnat pannan mer eller mindre osotad för att se om han gör det och det har han som sagt inte gjort.
Funderar på att börja sota själv då jag ändå gör det mesta jobbet själv i dag.
Är det någon som vet var/när man kan gå en kurs för egen sotning i Umeå området?
Abso pk12+flex a
Kolla om det står någo vettigt på denna länk
http://www.raddningsverket.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
Mvh Macke
http://www.raddningsverket.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
Mvh Macke
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
-
- Pannrumshärskare!
Hej foppa_ac klart du ska sota själv!
Kolla här
http://www.umea.se/samhallsservice/bran ... 10110.html
Kolla här
http://www.umea.se/samhallsservice/bran ... 10110.html
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Exempel från Växjö: http://www.vaxjo.se/upload/2643/Egensotning.pdf
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Har redan kollat lite om vad räddningsverket och Umeå kommun säger ang. egen sotning, hade dock missat att Umeå inte verkar ställa specifikt krav på att gå en kurs i egensotning har för mig att jag läst det tidigare nånstans.
Däremot hade jag inte tänkt ansöka om det just nu då sotaren gav mig anmärkning på att skorstenen var dåligt isolerad på tredjevinden i vintras då han gjorde en brandskyddskontroll.
Jag har åtgärda det med en sk. nätfiltmatta men då man lämnar ansökan om egen sotning har sotaren rätta att kolla om ev. anmärkningar är åtgärdade och det kostar antagligen lika mycket som en brandskyddskontroll och då lönar det sig inte att ansöka nu tycker jag, bättre att vänta till efter nästa ordinarie om drygt ett år.
Min fråga gällde mest om vad sotaren verkligen ska göra när han sotar, tycker han gör det lätt för sig då han alltid lämnar pannan orörd.
Har sökt lite på nätet men inte hittat något om vad som ingår i avgiften man betalar till sotaren.
Är det så att det räcker med två drag med viskan genom skorstenspipan tycker jag det är hutlöst bra betalt för fem-tio minuters jobb.
Är det nån som vet så svara gärna.
Däremot hade jag inte tänkt ansöka om det just nu då sotaren gav mig anmärkning på att skorstenen var dåligt isolerad på tredjevinden i vintras då han gjorde en brandskyddskontroll.
Jag har åtgärda det med en sk. nätfiltmatta men då man lämnar ansökan om egen sotning har sotaren rätta att kolla om ev. anmärkningar är åtgärdade och det kostar antagligen lika mycket som en brandskyddskontroll och då lönar det sig inte att ansöka nu tycker jag, bättre att vänta till efter nästa ordinarie om drygt ett år.
Min fråga gällde mest om vad sotaren verkligen ska göra när han sotar, tycker han gör det lätt för sig då han alltid lämnar pannan orörd.
Har sökt lite på nätet men inte hittat något om vad som ingår i avgiften man betalar till sotaren.
Är det så att det räcker med två drag med viskan genom skorstenspipan tycker jag det är hutlöst bra betalt för fem-tio minuters jobb.
Är det nån som vet så svara gärna.
Abso pk12+flex a
Hej
Här kan man göra upp vad man vill att han skall göra.
Generellt sotas pelletpannorna av kundern själva och då finns det ju ingen anledning att sotaren gör det.
Hos mig sotar han bara pipan och tar ut sotet genom sotluckan. Det övriga, att sota panna och tömma aska gör jag själv 4 ggr/år.
Sotningstaxan skiljer sig om man vill att han sotar alltihopa.
Jag vet inte vad jag betalar(mellen 2-3 hundringar är det nog), och ej heller vad det kostar att få allting gjort...
Själv kommer jag inte att sota skorstenen själv, för jag tycker inte det är värt tiden det tar och det lilla man sparar på det. Jag har annat och pyssla med med mitt gamla hus.
//Mats
Här kan man göra upp vad man vill att han skall göra.
Generellt sotas pelletpannorna av kundern själva och då finns det ju ingen anledning att sotaren gör det.
Hos mig sotar han bara pipan och tar ut sotet genom sotluckan. Det övriga, att sota panna och tömma aska gör jag själv 4 ggr/år.
Sotningstaxan skiljer sig om man vill att han sotar alltihopa.
Jag vet inte vad jag betalar(mellen 2-3 hundringar är det nog), och ej heller vad det kostar att få allting gjort...
Själv kommer jag inte att sota skorstenen själv, för jag tycker inte det är värt tiden det tar och det lilla man sparar på det. Jag har annat och pyssla med med mitt gamla hus.
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
-
- Pannrumstomte!
Följ länken ovan och läs allmäna råd och kommentarer:foppa_ac skrev: Är det verkligen ingen som vet vad som gäller och ev. kan hänvisa till tex. en länk till någon kommun eller lagtext.
"Vid sotning av eldstäder med tillhörande rökkanaler samt imkanaler från
restauranger och större kök bör samtliga delar, där sot eller andra
brandfarliga beläggningar kan avsättas, rengöras i sådan omfattning att
risken för uppkomst av brand och skadeverkningar vid en brand minimeras."
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Har läst vad som står på länken till räddningsverkets författnings samling http://www.raddningsverket.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf Men har lite svårt för juridiksvenska och att tolka lagtexter.
Tråden handlar ju om just detta, hjälp att tolka lagtext eller om det är någon som i klartext från ex. kommun, räddningsverk eller sotare fått veta vad som gäller.
Har uppfattat det som att pannan och tillhörande avgaskanal ska sotas (rengöras)men inte en sk. eldningsapparat som ju måste vara ex. pelletsbrännare.
Rengöring (sotning)
3 § Kravet på rengöring (sotning) enligt 3 kap. 4 § första stycket lagen om
skydd mot olyckor skall gälla för
1. värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpannor,
2. köksspisar, ugnar och andra jämförbara eldstäder,
3. lokaleldstäder, och
4. imkanaler.
2 § I denna författning används följande begrepp med nedan angiven
betydelse.
Anläggning Fast förbränningsanordning och därtill hörande
rökkanal eller avgaskanal samt imkanal och de övriga
byggnadsdelar som skall kontrolleras enligt 3 kap. 4 §
lagen om skydd mot olyckor.
Avgaskanal Kanal för bortledande av avgaser från
förbränningsanordning som eldas med gas samt till
kanalen monterade delar, såsom förbindelsekanal,
fläkt, avskiljare och spjäll.
Eldningsapparat Del av eldstad för automatisk inmatning och
förbränning av bränslet samt till apparaten monterade
delar, såsom fläkt, spjäll och övrig reglageutrustning.
Tråden handlar ju om just detta, hjälp att tolka lagtext eller om det är någon som i klartext från ex. kommun, räddningsverk eller sotare fått veta vad som gäller.
Har uppfattat det som att pannan och tillhörande avgaskanal ska sotas (rengöras)men inte en sk. eldningsapparat som ju måste vara ex. pelletsbrännare.
Rengöring (sotning)
3 § Kravet på rengöring (sotning) enligt 3 kap. 4 § första stycket lagen om
skydd mot olyckor skall gälla för
1. värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpannor,
2. köksspisar, ugnar och andra jämförbara eldstäder,
3. lokaleldstäder, och
4. imkanaler.
2 § I denna författning används följande begrepp med nedan angiven
betydelse.
Anläggning Fast förbränningsanordning och därtill hörande
rökkanal eller avgaskanal samt imkanal och de övriga
byggnadsdelar som skall kontrolleras enligt 3 kap. 4 §
lagen om skydd mot olyckor.
Avgaskanal Kanal för bortledande av avgaser från
förbränningsanordning som eldas med gas samt till
kanalen monterade delar, såsom förbindelsekanal,
fläkt, avskiljare och spjäll.
Eldningsapparat Del av eldstad för automatisk inmatning och
förbränning av bränslet samt till apparaten monterade
delar, såsom fläkt, spjäll och övrig reglageutrustning.
Abso pk12+flex a
-
- Pannrumstomte!
Jag gick sotasjälvkurs för ett år sedan och lärde mig ingenting.
Men så här tolkar jag det: §3 utvecklas i almäna råd, det stycket som jag citerade. Sotaren är bara skyldig att sota för att förebygga brand. "Ekonomisotningen" får du sköta själv. Personligen tycker jag att han kan göra jobbet ordentligt när han ändå är där. Men resten av året får du göra det själv.
mvh
Men så här tolkar jag det: §3 utvecklas i almäna råd, det stycket som jag citerade. Sotaren är bara skyldig att sota för att förebygga brand. "Ekonomisotningen" får du sköta själv. Personligen tycker jag att han kan göra jobbet ordentligt när han ändå är där. Men resten av året får du göra det själv.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör