Skrammlande dragbegränsare

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Skrammlande dragbegränsare

Inlägg av Roli »

Hur får man tyst på dragbegränsaren ????

Har just monterat en KW012 i skorstenen som ersättare till min gamla tigex som ständigt fastnade i vidöppet läge......

Men den nya står och slammrar lite lätt med luckan. Nere i pannrummet låter det inte speciellt mycket men i övervåningen låter det desto mer. Verkar som om skorstenen förstärker ljudet. Någon som har något bra tips på hur man får tyst på detta ljud som uppkommer när luckan står och öppnar/stänger lite hela tiden. Vill inte öka motviktens läge eftersom då ökar ju draget innan luckan öppnar. Har provat med att öka/minska lite på motviktens läge men det verkar inte påverka slammret speciellt mycket.

Vad göra ?? Skall man lägga in någon typ av "dämpmatta" mellan ram och lucka ??? Blir väl inte tät mellan lucka och ram då.....


Tips mottages tacksamt för utvärdering.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Kan du inte prova med att sätta lite eltejp eller liknande mellan ram & lucka?
Då får du i alla fall inte metall mot metall, vilket borde dämpa ljudet en del. Det eventuella läckage som blir borde vara försumbart tycker jag
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

carpelux skrev:Kan du inte prova med att sätta lite eltejp eller liknande mellan ram & lucka?
Då får du i alla fall inte metall mot metall, vilket borde dämpa ljudet en del. Det eventuella läckage som blir borde vara försumbart tycker jag
Tack för tipset. Får prova ikväll, återkommer med "provresultat".

Helt tät är ju aldrig en dragbegränsare, så det gör nog kanske inte så mycket med ett lager eltejp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

klarar eltapen de temperaturerna som finns där? Annars kan du kanske skära till en tunn ram från ett värmetåligt packningsmaterial (Biltema eller nåt)?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I dragbegränsaren är det väl inte varmt?

Min suger IN rumstemperatur luft och sitter svetsat på rökgasröret på en rörbit, själva luckan är ung. 15 cm från rökröret och den har ALDRIG varit varm.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Om eltejpen skulle lossa kan man smeta lite silikon på "ramen" som luckan slår mot. Silkonet klarar över långt över 100 grader innan det ens börjar fundera på att ändra struktur.

Det kan inträffa även hos mig vid vissa väderförhållanden att den "nästan" behöver vara öppen och den ligger och klapprar.
Särkilt vanligt under uppstart.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:klarar eltapen de temperaturerna som finns där? Annars kan du kanske skära till en tunn ram från ett värmetåligt packningsmaterial (Biltema eller nåt)?
Nej då, så varm blir inte dragbegränsaren så att eltejpen lossnar, men vissa typer av tejp lossnar ändå efter ett antal månader.

Tänker iallafall prova med lite tejp för att se om det fungerar. Om inte så blir det väl till att prova med nästa tips. Nämligen silicon som känns lite "krångligare" att applicera (jämfört med tejp alternativet).

Packningsmaterialet "känns" lite svårt att applicera, eller finns det något ytterligare där som i så fall skulle underlätta?? Ytan som det skall monteras på är både svängd och lutande......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Roli skrev:
Stugsittaren skrev:klarar eltapen de temperaturerna som finns där? Annars kan du kanske skära till en tunn ram från ett värmetåligt packningsmaterial (Biltema eller nåt)?
Nej då, så varm blir inte dragbegränsaren så att eltejpen lossnar, men vissa typer av tejp lossnar ändå efter ett antal månader.

Tänker iallafall prova med lite tejp för att se om det fungerar. Om inte så blir det väl till att prova med nästa tips. Nämligen silicon som känns lite "krångligare" att applicera (jämfört med tejp alternativet).

Packningsmaterialet "känns" lite svårt att applicera, eller finns det något ytterligare där som i så fall skulle underlätta?? Ytan som det skall monteras på är både svängd och lutande......
Sätta dit ett par självhäftande möbeltassar kanske, att luckan inte tätar riiiktigt helt tror jag inte har någon betydelse i praktiken. Förutom vid sotning då :? :roll:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Inlägg av Beginner »

Läser med förvåning alla dessa kluriga tips om att reparera en nyinköpt produkt. Varför inte reklamera och kräva ersättningsleverans för att utröna om det är fel på just detta exemplar eller om det är ett typfel
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Skrammlande dragbegränsare

Inlägg av Dave »

Roli skrev:Hur får man tyst på dragbegränsaren ????

Har just monterat en KW012 i skorstenen som ersättare till min gamla tigex som ständigt fastnade i vidöppet läge......

Men den nya står och slammrar lite lätt med luckan. Nere i pannrummet låter det inte speciellt mycket men i övervåningen låter det desto mer. Verkar som om skorstenen förstärker ljudet. Någon som har något bra tips på hur man får tyst på detta ljud som uppkommer när luckan står och öppnar/stänger lite hela tiden. Vill inte öka motviktens läge eftersom då ökar ju draget innan luckan öppnar. Har provat med att öka/minska lite på motviktens läge men det verkar inte påverka slammret speciellt mycket.

Vad göra ?? Skall man lägga in någon typ av "dämpmatta" mellan ram och lucka ??? Blir väl inte tät mellan lucka och ram då.....


Tips mottages tacksamt för utvärdering.
På min dragbegr. sitter det en liten dämp-packning, den satt där original :wink:

MVH / Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Beginner skrev:Läser med förvåning alla dessa kluriga tips om att reparera en nyinköpt produkt. Varför inte reklamera och kräva ersättningsleverans för att utröna om det är fel på just detta exemplar eller om det är ett typfel
Det är inte fel på den.
När en plåtdetalj klapprar mot en annan så uppstår ljud. Klappret uppstår pga att draget inte är tillräckligt högt för att den ska vara konstant öppen.

Det är således en egenskap och inte ett fel, problemet med ljudet kan lösas genom att montera dämpande material. Precis som plastlinserna man sätter på köksluckor för att slippa smällande ljud vid stängning.

I just Rolis fall tror jag det kan upplevas extra irriterande då jag misstänker att hans Ecotec A3 endast går på underhållseld och det kan stå och småklappra väldigt långa perioder.

Mvh

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

elvis skrev:
Beginner skrev:Läser med förvåning alla dessa kluriga tips om att reparera en nyinköpt produkt. Varför inte reklamera och kräva ersättningsleverans för att utröna om det är fel på just detta exemplar eller om det är ett typfel
Det är inte fel på den.
När en plåtdetalj klapprar mot en annan så uppstår ljud. Klappret uppstår pga att draget inte är tillräckligt högt för att den ska vara konstant öppen.

Det är således en egenskap och inte ett fel, problemet med ljudet kan lösas genom att montera dämpande material. Precis som plastlinserna man sätter på köksluckor för att slippa smällande ljud vid stängning.

I just Rolis fall tror jag det kan upplevas extra irriterande då jag misstänker att hans Ecotec A3 endast går på underhållseld och det kan stå och småklappra väldigt långa perioder.

Mvh

Mvh
Beginner: Nu är det så att den är köpt begagnad dessutom tror inte att Elvis vill reklammera den...... :wink:

Som Elvis skriver så är det nog en egenskap som inträffar vid vissa lägen. Min gamla Tigex lät också trots mjukpackning runt luckan, men inte lika "högt" som KW012:an. Varför kan man ju undra men en anledning (troligen den enda) är att KW012:an sitter direkt inmurad i skorsten medans Tigex:en sitter i sotluckan på rökröret från pannan.

Det är det inte under underhållsglöd som det låter utan vid "full" drift och vid visst lufttryck/temperatur (väderleksberoende). Det väder som råder just nu.

Provade igår med två små bitar eltejp längst ner på ramen närmast "gångjärnet" och vips så hörde man inget på övervåningen längre. Skall trimma storlek och placering lite mer eftersom luckan inte går tillbaka lika mycket som när det inte finns någon tejp på plats.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Skrammlande dragbegränsare

Inlägg av Olle45 »

Dave skrev:
Roli skrev:Hur får man tyst på dragbegränsaren ????

Har just monterat en KW012 i skorstenen som ersättare till min gamla tigex som ständigt fastnade i vidöppet läge......

Men den nya står och slammrar lite lätt med luckan. Nere i pannrummet låter det inte speciellt mycket men i övervåningen låter det desto mer. Verkar som om skorstenen förstärker ljudet. Någon som har något bra tips på hur man får tyst på detta ljud som uppkommer när luckan står och öppnar/stänger lite hela tiden. Vill inte öka motviktens läge eftersom då ökar ju draget innan luckan öppnar. Har provat med att öka/minska lite på motviktens läge men det verkar inte påverka slammret speciellt mycket.

Vad göra ?? Skall man lägga in någon typ av "dämpmatta" mellan ram och lucka ??? Blir väl inte tät mellan lucka och ram då.....


Tips mottages tacksamt för utvärdering.
På min dragbegr. sitter det en liten dämp-packning, den satt där original :wink:

MVH / Dave
Hej

Det är så att just de billigare dragbegränsarna inte har någon dämpning emellan ramen o luckan, men inte så många som klagat på klappande ljudet men jag kan framföra och påpeka det för tillverkaren, inte för jag tror på att de är villiga att göra den billigare dragbegränsaren dyrare,
jag tror att de hellre säljer,
En KW dragbegränsar som har dämpare som har mycket högre kvalite
Men SID 012 är ingen dålig dragbegränsare heller.
Hela den rostfria dyrare och mer påkostade
dragbegränsar serien KW Z 130, Z150 Z180 mfl.
Har en liten mjuk dämpare mellan luckan och ramen
Tjockleken är ca 0,4mm i mjukt plastliknande matrial.
Men inte är KW Z serien helt ljudlös den heller trots dämpare.


Om nu Sid 012 skall förses med ljudämpare så finns ett tips
OBS!!!! ingen aplicering på själv luckbladet !! som ändrar bladvikten !!!
Har själv provat vanlig fönster tätningslist räflad epdm gummi 1cm längd , som jag häftat fast i ramens överkant, här finns ett utrymma att prova sig fram vad som blir bäst. Eller T.e.x. en droppe silkon mm

Tilläggs tips.
Obs inget ovanligt att många murar in en stos för dragbegränsaren,
Men långt ifrån alla för med sig oljud ifrån dragluckan.

Jag läser om din montering. "ingjuten i muren" Här är en av orsakerna
som gör att ljudet kan fortsätta i muren och öka i styrka som i resonanslåda.

Om nu stosen som murades in hade försets med något mycket mjukt matrial som inte leder över ljudet mekaniskt till muren hade ljudet kanske blivet mindre störande.
Ljud är inte så vanliga att det hörs utanför själva pannrummet
Men oljud kan var lite nyckfulla att helt eliminera eller få bort ibland.

Alla bra tips, är bra för alla !
Ett tillägg!!
Skriv en rad om hur din lösning blev!!
Och vilket sätt som du blev nöjd med.

MVH
Ruben
Skriv svar