Extra "avlastningsöppning" i spiralrör?

Skriv svar
summer06
Frö

Extra "avlastningsöppning" i spiralrör?

Inlägg av summer06 »

Har följt med en längre tid nu här på forument och tagit del av andras erfarenheter, framgångar och misstag.. :D Nu kärvade det till sig även hos mig.. :cry: . Kör sedan 1 år tillbaka med Thermias Biomatic +20D med tillhörande spiral och Varvelmotor. Spiralen är sammanlagt ca 6 m, horisontell i silon med två öppningar därefter krök 90 grader med ca 40 graders lutning fram till fallröret. Nu har spiralen börjat smälla och slå och gå ojämt; kröken i samband med lutningen är antagligen problemet (jag är inte precis ensam om den problematiken).

:idea: Jag kom att tänka på att om man skulle ta en extra öppning i början av kröken (utanför silon) så att all "extra" pellets skulle pressas ut där förrän den börjar sin färd i kröken och "uppförsbacken". På så sätt skulle man kanske få en "avlastning" på spiralen och en jämnare gång? Är det nån i panelen som prövat detta eller har synpunkter på arrangemanget? Man vill ju inte såga sönder röret bara för att konstatera att det inte fungerade.. :wink:

Det kan ju också hända att jag fått skräp i spiralröret eftersom brännaren och spiralen har snurrat på för fullt under tiden för silobygget... :wink: Spiralen har fungerat klanderfritt fram tills nu. Brännaren stannade också för en tid sedan och då hittade jag en kopparrörstump faskilad i brännarskruven. Så allt tycks vara möjligt...
Skriv svar