Rutschkana till säckar

Jepperdy
Ungskog

Inlägg av Jepperdy »

Tips! Jag "slaktade" barnens rutchkana :oops: ,vilken är i grön hårdplast och svagt sluttande i änden. Då det var ett grovt metallrör i toppen behövdes bara två krokar på källarväggen under fönstret ,vilka jag hängde kanan på. En sådan kana kan man kanske hitta billigt på Blocket.se edyl. nu när våren närmar sig och trädgårdarna skall städas!

Kolla bara att inget är i vägen när ni rutchar ner säckarna, för de får bra fart nerför kanan!!!!En säck for in i arbetsbänken och gick sönder. Där gick den tidsbesparingen.
[/list]
Thermia BeQuem 15 -02
Focus Pe 20 -04

50-tals hus, 60m2 byggyta, 1,5 plan+källare
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Jag har precis tagit bort mitt källarfönster och ersatt det med en brevlåda på utsidan "modell större" och i den har jag tillverkat en rutchkana av masonit.. bara ta bort locket och hälla i pellets rätt ner i förrådet :)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Tar upp den här tråden igen...

Förra gången körde jag en kana nerför källartrappan och sedan bar genom hela källaren. Nu tänkte jag äntligen ta bort glasblocken i källarfönstret och sätta in ett öppningsbart istället. Men går det att få till en bra kana? Hur hög öppning behöver man för att kunna få tillräcklig vinkel på kanan och ändå få tillräcklig plats i ovankant för att rutcha in vanliga 16kg säck? Jag har ritat och räknat och ritat och ... Väggen är ca 42cm tjock och öppningen ca54cm hög. Jag tror inte att fönsterkarmen kommer att vara i vägen om man sätter den en bit in in väggen. Jag tyckte att det gick lagom fort på min förra kana (ca 35 grader) men det verkar lite snävt att få in den genom källarfönstret. 25-30 grader ger lite mer spelrum.

Innan jag slår upp fönstret och provar mig fram så undrar jag om jag kan få lite hjälp? Vad har ni för fönsteröppningar och vinklar? Funkar det överhuvudtaget med mina mått?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

När jag startar upp mina vertikale skruvar så tar det låååång tid innan pellets kommer. Men jag använder nu et handdriven stämpel i ett 75mm rör som jag "stämplar" uppåt 45 grader och fyller in genom skruvens utlopp. Då går det snabbt att fylla upp skruven.

Går det att göra något tilsvarande? Altså en liten sjakt med en indrivare/stämpel i botten så det går horisontelt genom fönstret? Tex 200mm ventilationsgren med förlägning uppåt utanför fönstret och med horisontelt stämpel ?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Rol-bi skrev: Går det att göra något tilsvarande? Altså en liten sjakt med en indrivare/stämpel i botten så det går horisontelt genom fönstret? Tex 200mm ventilationsgren med förlägning uppåt utanför fönstret och med horisontelt stämpel ?
Jag fattar inte :scratch:
Jag kan väl inte slänga säckarna genom ett 200mm rör?
Vad är en stämpel?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tänker så här:
http://www.megaupload.com/?d=KKC29Y4H

mvh
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Rol-bi skrev:Jag tänker så här:
http://www.megaupload.com/?d=KKC29Y4H

mvh
Jo, ser fin ut. Men jag tänkte bara göra en enkel rutchkana för säckar ner till källarförådet (inte bulk).

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ja, jag har själv snickrade ihop 7 st brädor 95x17 enkel hyvlad, som jag hade blivit över. så smälla bara och skruvas två tvär underpå.
Och hade lite bit L plåt list underpå bana så den ska hänga på karmen.
Min fönster källare har jag öppen 82 x 38, vikbar, ta väck upphängare fönster och jag lastade med böja både knä medan rakrygg ( inte noga ) du vet och lämna in . så tvär säck med två arm som truck. Och säckar ska ha staplat fyll upp på rutsbana. så det blir som hissa ner utan att krocka varandra. Jag ute och sambo nere. gick fint som smör.

Lutning är: Nä f*n glömde matematik :oops: orkar inte tanke. men du kanske kan räkna fram min bana längd är 4,4 m och höjd till fönster är ca 1,8 cm.
det har jag gjort totalt 13 pallar,no problem.

Hoppas du får lite tips av mig.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

manin skrev: Lutning är: Nä f*n glömde matematik :oops: orkar inte tanke. men du kanske kan räkna fram min bana längd är 4,4 m och höjd till fönster är ca 1,8 cm.
Tack för info
Jag får det till 25 grader, för jag antar att höjden är 1,8m och inte 1,8cm ;)
Räcker det för att få glid?
Hur tjock är väggen?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Shakespeare skrev:
manin skrev: Lutning är: Nä f*n glömde matematik :oops: orkar inte tanke. men du kanske kan räkna fram min bana längd är 4,4 m och höjd till fönster är ca 1,8 cm.
Tack för info
Jag får det till 25 grader, för jag antar att höjden är 1,8m och inte 1,8cm ;)
Räcker det för att få glid?
Hur tjock är väggen?
mvh
:D cm, just det är det meter!
Ja det glider bra, se till inte någon träspets "titta ut".
Väggtjock (betong) é 23 cm inte meter :) Obs inte hörnkant som min utan är fas inifrån fönster så det sitter bra.
Jo jag hade ca mindre halv meter ut genom fönster, så man lättare att lasta på ruts. Då så det var precis säcks tjock att genom mellan bana och överkarmen.
Men se upp med fönsteröron Y som sitter på båda sidor karm.

Annars tror ja gå bra med spånskiv eller plywa med två regel som räls under skivorna.
Jipp
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Jag gjorde en rutschkana för någon vecka sedan som funkade utmärkt. Jag sågade först till "remsor" av plywood (OSB-skivan), klädde dem med masonit (med den blanka sidan uppåt), och avslutade med två 45x45-reglar som stabilisatorer, men på ovansidan (skruvade underifrån). På så sätt hindrar reglarna säckarna från att trilla av åt sidan, och med masoniten på va' de' bar' å åk, milt sagt! Vinkeln behöver inte vara särskilt brant heller (uppskattar min vinkel till max 20-25 grader).

Med hjälp av frun och barnen var fyra pallar staplade i källaren på nolltid.
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Skriv svar