Janfires olika lägen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Nej, det är inte lönt att ställa upp dörren eftersom brännaren är i källaren och jag på andra våningen. Och barnen med medföljande barnvakter har inte kommit än :) Men det gick äntligen upp ett ljus för mig om att "startklar" lyser när brännaren INTE går... väldigt klyftigt av mig. Ska försöka hålla koll på när brännaren stannar idag, nu har jag skrivit upp ungefär när den startade.

Ja, vi har fått en Tigex 25 installerad, men vi visste förstås inte att den var för liten. Då hade vi inte betalat 720 kronor för den, utan bett om en som passade. Ganska dåligt av installatören, får jag säga.
Är det farligt om den står öppen? Försvinner draget så att brännaren stannar eller kan källaren fyllas med rök?
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Icecap, låter läckert att styra termostaten från kontoret 8)
Men vi får börja med att prioritera andra kostnader. Exempelvis shuntstyrningen André nämnde.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Inte mycket jag behöver fylla i efter alla de uttömande svaren ovan. Kan bara tillägga eftersom du frågade efter soten att det finns utförligt i en annan tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... r+++l%E4ge

Men kortfattat så var det smutsiga turbulatorer och svart aska.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Mycket intressant tråd, får mig att önska att jag kunde lite mer. Skulle vara trevligt att känna att man begrep systemet och kunde ställa in det som man ville.

Vad är turbulatorer?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

holyanna skrev: Vad är turbulatorer?
I mitt fall är det veckade plåtar som hänger i tuberna för att bromsa luften och höja verkningsgraden på pannan. Kallas ibland retarder.

Vad har du för panna?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

holyanna skrev:Mycket intressant tråd, får mig att önska att jag kunde lite mer. Skulle vara trevligt att känna att man begrep systemet och kunde ställa in det som man ville.
Har du kollat manualen till brännaren, där stå en del :wink:

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Jag har en TMV Attack 2000 från -92. Den har några olika avlånga plåtremsor som är ivägen när man ska aska ur. En på varje vägg och tre i botten, tror jag.

Jag har kastat ett öga i manualen, men såg inget där om hysteres och liknande. Men jag kan alltid läsa noggrannare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Idéen med turbulatorer/retardare är att rökgasen (som ju är varm) antingen ska röra sil en längre sträcka jäms med ytor som kan uppta värme eller sänka hastigheten som den lämnar pannan, även det för att den ska hinna avge mer värme.

Detta bromsat självklart rökgasens genomströmning i pannan (liksom hela idéen ju) och ibland blir det för mycket mottryck, då får man korta/ta bort enstaka och på det vis trimma till allt fungerar.

Själv har jag en "mindre effektiv" panna men jag lyckades sänka rökgaserna med ca: 20°C vid att lägga till en plåtbit som tvingar gasen neråt innan den pyser ut i skorstenen, detta måste då helt enkelt betyda att jag eldar mindre för kråkorna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

holyanna skrev: Och barnen med medföljande barnvakter har inte kommit än :)

Ja, vi har fått en Tigex 25 installerad, men vi visste förstås inte att den var för liten. Då hade vi inte betalat 720 kronor för den, utan bett om en som passade. Ganska dåligt av installatören, får jag säga.
Är det farligt om den står öppen? Försvinner draget så att brännaren stannar eller kan källaren fyllas med rök?
Du får väl börja med att skaffa "barnvakt" då så kan du medd va sambon säger... :wink:

Hmmm då tycker jag du ska kräva av installatören att han kommer o fixar dit en större lucka som passar till din skorsten, Du skulle nog haft en kW 012
Har du otur så kan det ryka in om den står öppen men om du har riktigt bra drag händer inget, Den faller inte igen av sej själv efter ett tag??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Okej, jag ska plåga installatören lite.

Ibland faller den säkert igen av sig själv, men inte alltid. Det händer att den står öppen och har fastnat när vi kommer ner i källaren.

Tack för alla svar!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!Holyanna är dragbegränsaren i våg... _______________
Farsans stod helt öppen när jag kom och kolla var den bara fastsatt av installatören och var helt gapande .jag ställde den i våg vips så funkar den utmärkt..

Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Ronald, den är egentligen fint inställd. Den vippar och balanserar så att det ser riktigt bra ut när det blåser lite grann. Men när det kommer en rejäl vindpust kan den fastna i öppet läge.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Du har provat och flyttat vikten mm har du gjort det så är det som ni säger den är för liten....Synd....Men du borde få byta.

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Lite grann om Tigex,

Egentligen en lucka för oljepannor, inte pelletspannor då rökgasflödet är avsevärt högre och Tigex inte räcker till.

Om luckan står vidöppen så är det samma som ingen reglering, dvs underdimensionerad lucka.

Mvh

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ight=tigex

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5501&start=15
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om den FASTNAR om den "slår" upp är det bara att fixa detta men om läget vid drift är "jätteöppen" är den underdimensionerat.

Så det beror ju på om det sker en mekanisk låsning eller om det är vinddraget ensam som håller den öppen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar