Jag har planer på att bygga ny binge, dels för att få en större och dels för att göra plats för en uppvärmd och torr sadelkammare.
Så här ser mitt pannrum ut idag:
ca. 9-10m3
Jag har nu planer på att bygga det ungefär så här:
Med Elstolpar i hörnen och liggande skivor runt om så att den blir ca. 2,4 * 2,4. (ser att proportionerna på denna blev fel på bilden där den ser väldigt liten ut) Och då använda ca. 3 skivor liggande på varandra så att sidorna nog bli 3,6 höga. och luta botten en aning mot mitten. Reglat mellan stolparna med skivorna inåt och antingen kryssregla på toppen alternativt järnstänger på mitten för att hålla ihop diagonalen, men detta har jag inte bestämt ännu.
Nu till mina frågor.
1. Denna binge kommer att hamna utomhus. Hur ska man klä in den på bästa sätt? Ska man köra plåt eller brädfodra den, vill ju att den inte ska bli alltför estetiskt oatraktiv. Sedan blir det plåt eller cement(tegel) tak.
2. Påfyllningsröret. Hur ska man placera detta? Ska man se till att pelletsen blåses rakt ned från toppen eller ska man köra in den från sidan med ränna som jag har hört en del har?
3. Hur ska jag frakta min pellets med skruvandet från bingen in till brännaren på ett bra och billigt sätt? Jag har idag en rak skruv ca. 2 meter lång eller nått.
Tacksam för en givande diskussion så att jag kan komma fram till en fungerande lösning.
/Andreas