Lite frågor runt ny binge och skruvar till denna

Skriv svar
aronsson
Prima virke

Lite frågor runt ny binge och skruvar till denna

Inlägg av aronsson »

Hej

Jag har planer på att bygga ny binge, dels för att få en större och dels för att göra plats för en uppvärmd och torr sadelkammare.

Så här ser mitt pannrum ut idag:
Bild
ca. 9-10m3
Jag har nu planer på att bygga det ungefär så här:
Bild
Med Elstolpar i hörnen och liggande skivor runt om så att den blir ca. 2,4 * 2,4. (ser att proportionerna på denna blev fel på bilden där den ser väldigt liten ut) Och då använda ca. 3 skivor liggande på varandra så att sidorna nog bli 3,6 höga. och luta botten en aning mot mitten. Reglat mellan stolparna med skivorna inåt och antingen kryssregla på toppen alternativt järnstänger på mitten för att hålla ihop diagonalen, men detta har jag inte bestämt ännu.
Nu till mina frågor.
1. Denna binge kommer att hamna utomhus. Hur ska man klä in den på bästa sätt? Ska man köra plåt eller brädfodra den, vill ju att den inte ska bli alltför estetiskt oatraktiv. Sedan blir det plåt eller cement(tegel) tak.
2. Påfyllningsröret. Hur ska man placera detta? Ska man se till att pelletsen blåses rakt ned från toppen eller ska man köra in den från sidan med ränna som jag har hört en del har?
3. Hur ska jag frakta min pellets med skruvandet från bingen in till brännaren på ett bra och billigt sätt? Jag har idag en rak skruv ca. 2 meter lång eller nått.

Tacksam för en givande diskussion så att jag kan komma fram till en fungerande lösning.
/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

1. Plåt eller brädor, beror väl till stor del på vad övriga hus har för fasad. Båda typer fungerar bra för pelletsen.

2. Med de måtten (2,4m i kvadrat) så hade jag nog valt toppmatningsalternativet för fyllning. Tror att det blir skonsammast för pelletsen. Dock så kräver det mer rör.

3. Hur långt är det till panna från centrum av förrådet? Tror nog att din 2 meters skruv blir för kort. Men den går kanske att skarva. En 45 graders skruv från botten av förrådet in i "pannrummet" är nog den bästa lösningen. Matningsskruven behöver ju inte nå ända fram till pannan, bara tillräckligt högt över så att pelletsen sedan kan "glida" till brännaren via slangen från skruven.

Vet inte om detta gav dig så mycket men det är iallafall något att börja diskutera kring......

Hur hade du tänkt dig att fästa reglarna till dina tfnstolpar?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

2. Med de måtten (2,4m i kvadrat) så hade jag nog valt toppmatningsalternativet för fyllning. Tror att det blir skonsammast för pelletsen. Dock så kräver det mer rör.
Jo precis men förhoppningsvis kan jag nyttja lite av de rören jag har idag och sedan så var de inte så dyra i Nordpost.
3. Hur långt är det till panna från centrum av förrådet? Tror nog att din 2 meters skruv blir för kort. Men den går kanske att skarva. En 45 graders skruv från botten av förrådet in i "pannrummet" är nog den bästa lösningen. Matningsskruven behöver ju inte nå ända fram till pannan, bara tillräckligt högt över så att pelletsen sedan kan "glida" till brännaren via slangen från skruven.
Brukar det gå att skarva skruvarna? Eller behålla motorn och växeln och bara köpa en ny rak lång skruv. I och med att bingen blir ca. 2,5m i kvadrat så är det ju ca. 1,2m där sedan kanske det blir 0,5m mellan bingen och väggen till pannrummet och därefter ca. 1,5m till... Så det plockar ju på lite. men om min motor orkar dra en 4m skruv och sådana finns över huvud taget eller om det går att skarva på min så skulle ju det sitta fint. Vet inte ens vad det är för märke på min skruv.
mvh Andreas
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag har ett utomhusförråd med matning in till källaren.
Här finns en beskrivning:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4531
Undrar du något så fråga på.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:

3. Hur långt är det till panna från centrum av förrådet? Tror nog att din 2 meters skruv blir för kort. Men den går kanske att skarva.
Ska man fylla i toppen krävs en lååånng böj, Med 2,4 meter går det utmärkt utan ränna o dämpmatta...

Skruvarna går att skarva men jag tror orginal motorn bara klarar 3 meter skruv o den största 1-fas motorn klarar 4,3 meter skruv...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bosse Isplank
Fröträd

Inlägg av Bosse Isplank »

En sak du kanske kan fundera över är om du inte istället ska köpa storsäck - ta hem dom med en kranbil och fylla från en lucka i toppen. Tror det är det skonsammaste mot pelletsen - och för mig i Grännatrakten utan tvekan mycket billigare än bulk
I början på september 1300:-/ton + moms hämtat på fabrik söder Gränna

Du kan se en bild jag lagt ut på påfyllning hos mig i denna tråd

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6557
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Det låter ju inte så billigt med Kranbil och allt, men det kan ju absolut vara något att tänka på, så att man kanske klarar både bulk och storsäck...

Men nu åter till skruvarna, vart kan man hitta en tillräckligt stor skruv till överkommligt pris?

/Andreas
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

André skrev: Skruvarna går att skarva men jag tror orginal motorn bara klarar 3 meter skruv o den största 1-fas motorn klarar 4,3 meter skruv...
Thermias stora 1-fasare klarar 24m tror jag. (Det beror ju på böjar och sånt)

Jag har iaf ca 12m med en 90graders böj och det fungerar.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

André skrev: Skruvarna går att skarva men jag tror orginal motorn bara klarar 3 meter skruv o den största 1-fas motorn klarar 4,3 meter skruv...

Oups... Dubbelpost pga näverksstrul
Bosse Isplank
Fröträd

Inlägg av Bosse Isplank »

aronsson skrev:Det låter ju inte så billigt med Kranbil och allt, men det kan ju absolut vara något att tänka på, så att man kanske klarar både bulk och storsäck...
/Andreas
Kan du hitta ett billigare pris i Sverige än 1775:-/ton - inklusive kranbil - inklusive moms!!

Nä - tänkte väl det - men du kanske kan få det gratis?
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

zeylon skrev:

Jo den går men inte janfire´s skruv, Antog att det va en sån skruv som satt där...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Jag har nu kollat och det är den är på 0,25kW (0,33hp) och sitter på en vinkel växel.
Men den pallar alltså inte så långa avstånd.

/Andreas
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
perund
Prima virke

Inlägg av perund »

Jag har 6m skruv från mafa med 220V motor 0,09kW 1450rpm med växel som ger 6,3v/min på skruven.Har endast en liten böj men min kompis har en likadan på 5m med en böj på mer än 90 grader.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Skriv svar