självtömmande pelletsförråd

SaskoK
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 19:10

självtömmande pelletsförråd

Inlägg av SaskoK »

Hej......

Vill bygga mig en självtömmande förråd på så enkelt sett så möjligt, rummet är 2 meter långt& 1,15 m brett. Rummet ligger vägg i vägg med pannrummet såklart.

Alla tips & ritningar är välkommna.


MVH: Sasko K
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hur högt är det under taket?
Har du tänkt bulkfyllning? Om det är två meter till taket så blir det ju begränsad hur mycket effektivt volym du kan få ut om du skall ha självtömmande förråd. Det finns vakuumsystem med olika lösningar men jag vet ej om förrådet blir helt självtömmande. Hur viktigt är detta?
Men om du väljer att ha kvar en reserv volym i en plan botten silo, så går det kanske in 2-3 tonn?
Annars kan man ju använda en schakt ned till förrådet och tömma från storsäck.

Hur tänker du själv? Vad har du i dag äv förråd, matning och brännare?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
SaskoK
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 19:10

Inlägg av SaskoK »

Tanken är att jag skall fylla på pellets från utsidan av huset via fönstret, så storsäck eller 16 kg säckar kommer jag att beställa.

Har ca: 215 cm till tak & använder en Janfire brännare ( Flex - A ) med 2.3 m skruv kopplad till en CTC 1100 panna.

Vill helst ha själv tömmande system konstruktion även om det innebär att jag får fylla på med pellets oftare.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej,
Jag antar att skruven är lång nog för att mata pellets från dit nya förråd.
Om du går in på mitt näst sista inlägg på "Min matning är usel..." http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4520

så vill du se en ritning på hur nedlopp til skruven kan vara för en lutande skruv som går 100 prosent full. Kon i silo skall fortsätta ned och ut i en låda.

Om du skall ha et helt självtömmande förråd (som inte är helt nödvändig), så måsta man ha koning på alla sidor i förrådet, minimum 45 grader, och gärna 50 grader.

Den bästa sorts silo är en cylindrisk silo med koning på 50 grader eller mer men då får man inte plats til mycket pellets med 2,15m til tak. Då släpper man problem med siktning i silo då den tömmer likadan i midt och på sidorna.

Det finns flera tråder var du finner svar på vilka materialer man kan använda etc.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

http://www.afabinfo.com/bioguiden/forbr ... vakuum.htm

Den här har väl diskuterats...men den var ju väldigt dyr ?
Men har man platsbrist och vunnit på tipset :lol:
Säkert en bra grej i alla fall eller?

Mvh ronald...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Inlägg av Ozcar »

Rol-bi skrev:
Om du skall ha et helt självtömmande förråd (som inte är helt nödvändig), så måsta man ha koning på alla sidor i förrådet, minimum 45 grader, och gärna 50 grader.

Stämmer detta verkligen med 45 - 50 grader? Nyss visade ju PysselJocke bilder på självtömmande förråd med bara 30 graders lutning (se bild 37 t.ex.):

https://lagring.storegate.se/user/Pictu ... 2ccbedad33
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Stämmer detta verkligen med 45 - 50 grader?
Nej, är faktisk inte säker här. Om det är pellets, borde det räcka med 30 grader men efter siktning i silo blir det spån och då måste väl lutning upp, kanske mot även 60 grader??
Sen beror det på om man kör trattömningprincip eller masstömningprincip och om den skall vara självtömmande under alla fall.

Ordet "självtömmande" är ju egentligen misvisande i dom flesta fall då det nästan alltid blir liggande nogot kvar i siloen. Det viktigaste är att det blir en automatisk tömning av siloen och sen får man använda resterande i siloen som reservvolym, om man vill. Det värsta är att skotta ut 8 kubik manuelt, då hjälper det inte med "självtömmande silo".
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Ozcar skrev:
Rol-bi skrev:
Om du skall ha et helt självtömmande förråd (som inte är helt nödvändig), så måsta man ha koning på alla sidor i förrådet, minimum 45 grader, och gärna 50 grader.

Stämmer detta verkligen med 45 - 50 grader? Nyss visade ju PysselJocke bilder på självtömmande förråd med bara 30 graders lutning (se bild 37 t.ex.):

https://lagring.storegate.se/user/Pictu ... 2ccbedad33
Jag hade ett förråd med 30° och 3 Ton, och det var definitivt inte självtömmande.
Detta var i ett annat hus än vi bor i idag.
Bygger just nu ett större förråd som jag hoppas ska rymma 6 Ton, bygger detta med 50° lutning på alla fyra sidorna. Övertygad om att detta kommer att fungera.
Rapport kommer....Bilder oxå.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Inlägg av Ozcar »

TJ skrev:Jag hade ett förråd med 30° och 3 Ton, och det var definitivt inte självtömmande.
Jag håller just på att bygga ett förråd av denna typ med 30 grader men jag har inte börjat med reglingen än så det finns chans att ändra sig.

Därför undrar jag en del om vad det var som gick snett hos dig. Var det skivorna som hade dåligt glid eller var det pga för mycket spån i pelletsen...?

Jag vill ju gärna få detta att funka för att det inte skall bli för lite volym så att det inte får plats 3 ton.
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Ozcar skrev:
TJ skrev:Jag hade ett förråd med 30° och 3 Ton, och det var definitivt inte självtömmande.
Jag håller just på att bygga ett förråd av denna typ med 30 grader men jag har inte börjat med reglingen än så det finns chans att ändra sig.

Därför undrar jag en del om vad det var som gick snett hos dig. Var det skivorna som hade dåligt glid eller var det pga för mycket spån i pelletsen...?

Jag vill ju gärna få detta att funka för att det inte skall bli för lite volym så att det inte får plats 3 ton.
Mitt dåvarande förråd fungerade ganska bra ändå, trots at man fick skrapa efter pelletsarna sista veckorna.
I det huset fanns det ej plats att bygga ett förråd med 50° och rymma 3 Ton pellets.
Botten bestod av plastbelagd plywood, så det var inte ytan heller.
Problemet är att pelletsarna hakar i varandra och bygger låsningar.
Om man tar en enstaka pellets och lägger den på en skiva, så glider den säker bra i 30° lutning, problemet uppstår när man täcker ytan hela vägen.
Om du inte fixar 50° och 3 Tons volym, så kommer det att fungra bra med 30°, men du får lite extra jobb med att skrapa sista tonet, så var det i alla fall för mig, men dimensionerna på förrådet och botten kan säkert ge lite olika resultat, en av mina bottnar var längre än den andra.

Nu har jag ett stort källarrum som är nästan 5m långt( bara för pelletsförråd), och volymen med 50° blir inget problem.

Lutning med minst 45° för pellets är allmän vetenskap, om du provar och ringer runt till firmor som Mafa tex.

Hoppas detta hjälper.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Jag håller precis på att färdigställa ett förråd med brutna vinklar, ~42 grader sista biten och ~35 grader högre upp, och det verkar fungera fint. En möjlighet om man har ont om plats därmed, men man kan inte påstå att det förenklar byggnationen, det blir tvärtom ganska bökigt.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

ak skrev:Jag håller precis på att färdigställa ett förråd med brutna vinklar, ~42 grader sista biten och ~35 grader högre upp, och det verkar fungera fint. En möjlighet om man har ont om plats därmed, men man kan inte påstå att det förenklar byggnationen, det blir tvärtom ganska bökigt.
Hmm, mycket intressant, har du fyllt förrådet helt och tömt det ??

Det låter vettigt, att man skulle kunna ha flackare vinkel längre upp, då pelletsarna inte kan bygga på varandra, dvs att om bottenkonan självtömmer, så borde den övre mindra konan oxå tömmas.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Nja, det är inte helt färdigt, så jag har inte kunnat (eller velat, för den delen) bulkfylla än. Än så länge har jag bara provat att skicka i kanske 15 säckar + det som fanns kvar i det gamla veckoförrådet (rätt mycket spån där...), men eftersom jag fyller ifrån sidan så blev ändå en stor del av bottenytan täckt. Jag har kört från förrådet i två veckor nu och väntar på att det ska bli tomt. Ser bra ut än så länge i alla fall.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

ak skrev:Nja, det är inte helt färdigt, så jag har inte kunnat (eller velat, för den delen) bulkfylla än. Än så länge har jag bara provat att skicka i kanske 15 säckar + det som fanns kvar i det gamla veckoförrådet (rätt mycket spån där...), men eftersom jag fyller ifrån sidan så blev ändå en stor del av bottenytan täckt. Jag har kört från förrådet i två veckor nu och väntar på att det ska bli tomt. Ser bra ut än så länge i alla fall.
Tack för svaret.
Jag gjorde ett enkelt test med en plastskiva och en hög med pellets.
Tiltade sakta upp skivan tills alla pellets trillade av, ca 23° behövdes.

Då min bottenkona är 50° upp till en bredd av 875mm, så borde 35° på toppdelen fungera också.
Ägnade flera timmar åt gårdagen till att cad rita om mitt förråds projekt.
Lutade båda långsidorna 35°, vågade dock inte luta den tredje sidan (bottengavel) mindre än 45° för att delningen mellan blir mindre vinkel. Frontsidan blir helt platt(vertikal).
Mvh
Tom
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
SaskoK
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 19:10

Inlägg av SaskoK »

Kan ni inte lägga in lite bilder på era förråd så man får lite inspiration, tänkte sätta igång med mitt förråd i nästa vecka.
Skriv svar