Köp av ny panna med enkelt underhåll
Köp av ny panna med enkelt underhåll
Jag planerar att köpa en ny pelletspanna och tänkte be om lite tips från er andra här.
Följande kriterier vill jag ha uppfyllda:
- Enkelt underhåll med rengöring och asktömning endast några gånger per år.
- Lämplig att integrera med solenergi.
- Någon form av backup (elpatron?) om det blir stopp i matningen eller något annat problem.
Viessmann, Pellx, Biotech m fl märken har "helautomatiska" pannor, men de är bra mycket dyrare än många andra modeller. Vad får man för de pengarna? Längre intervaller mellan asktömning och sotning och i stort sett inget mer, eller?
Hur underhållskrävande är Pellx Biosol? Den verkar uppfylla mina krav, bortsett från underhållet.
Går det att komplettera en billigare panna (t ex Pellx Biosol) med extern askurmatare?
Vad händer vanligtvis om man är på semester och något problem uppstår med t ex matningen? Blir huset kallt eller har de flesta pannor någon form av backup?
- Någon form av backup (elpatron?) om det blir stopp i matningen eller något annat problem.
Viessmann, Pellx, Biotech m fl märken har "helautomatiska" pannor, men de är bra mycket dyrare än många andra modeller. Vad får man för de pengarna? Längre intervaller mellan asktömning och sotning och i stort sett inget mer, eller?
Hur underhållskrävande är Pellx Biosol? Den verkar uppfylla mina krav, bortsett från underhållet.
Går det att komplettera en billigare panna (t ex Pellx Biosol) med extern askurmatare?
Vad händer vanligtvis om man är på semester och något problem uppstår med t ex matningen? Blir huset kallt eller har de flesta pannor någon form av backup?
-
- Entusiast!
Bio-sol eller Stocksbro Verken som företaget heter håller på att utveckla en askutmatning. Jag har talat med Arne Johansson där och han är trevlig och svarar gärna på dina frågor. Så ring vetja... 0225 420 52

.///M.V.H Mattias 
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!

#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Biosolpannan är utan tvekan behändig till solvärme.Men,egenligen är väl inte pannans asktömning något större problem.Värre är sotning av tuberna ock rengöring av brännare tycker jag.Ett annant alternativ är Thermias Bionette,som inte har varmvattenberedning,utan ska kompletteras med separat varmvattenberedare,och då lämpligen med solslinga.Själv har jag en Combifire panna med sotningsspak,som jag tycker är väldigt lättskött,men den måste komletteras med separat ack eller varmvattenberedare om man vill ha solvärme,och det vill man ju.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Köp av ny panna med enkelt underhåll
Hur stort värme behov har du??teg skrev:Jag planerar att köpa en ny pelletspanna och tänkte be om lite tips från er andra här.
Har du ett litet hus/lågt effekt behov tycker jag som Sixten att ska kolla på thermia bionet...
För ska du ha acktank/soltank så är de bra om du kollar efter en panna med liten vatten volym...
Har du acktank så sätter du elpatron i tanken... Thermia har t.ex så att brännaren styr elpatronen... Annars så ställer man bara elpatronen på t.ex 35 grader så är de då ingen risk att de fryser sönder om den nu skulle stanna.. Jag kör så..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag är också ute efter en ny panna. Har inte riktigt kraven på rengöring ett par ggr om året. Jag har levt med veckovis rengöring under vinterhalvåret under två år nu. Ser inte det som något stort problem. Men visst vore det skönt att minska intervallen lite och samtidigt få en backup i händelse av att brännaren stannar av en eller annan anledning. Biosolen är en panna jag har tittat på. Effecta är en annan. Tror mkt på solvärme som komplement men tycker att det blir för mycket merkostnad för min plånbok, kanske dumt vad vet jag.
-
- Lärjunge!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Mitt råd beroende på hur mycket effekt huset kräver..
Ett hus med en årsförbrukning på under 3 m3 olja/30000 kw ser jag Thermias Bionet el ecotec´s econom specielt i kombination med sol eftersom att dessa kräver acktank..
Om man har ett högre effekt behov så är Ecotec´s Econom ett bra allternativ i kombination med solfångare..
Har man inte tänkt ha solfångare så ser helt klart Thermia Biomatic 20+ ut att va de mest prisvärda allternativet..
Sen blir de ju en annan sak om man vill kunna elda lite ved..
Då återstår de att finna en lättsotad panna som klarar av undermatad brännare... Där tycker jag att vid lägre effekt behov (se ovan) Thermias Bequem 12D el vid högre effekt behov el bulkföråd Bequem 15D el Ecotec a:4....
Bequem 12D driver brännaren skruven från förådet o en skruv på max 3 meters längd..
Här finns länkar till ovan nämda system..
http://www.thermia.se/default.asp
http://www.ecotec.net/
Detta är mina råd o funderingar finns säker flera som har åsikter om detta..

Ett hus med en årsförbrukning på under 3 m3 olja/30000 kw ser jag Thermias Bionet el ecotec´s econom specielt i kombination med sol eftersom att dessa kräver acktank..
Om man har ett högre effekt behov så är Ecotec´s Econom ett bra allternativ i kombination med solfångare..
Har man inte tänkt ha solfångare så ser helt klart Thermia Biomatic 20+ ut att va de mest prisvärda allternativet..
Sen blir de ju en annan sak om man vill kunna elda lite ved..
Då återstår de att finna en lättsotad panna som klarar av undermatad brännare... Där tycker jag att vid lägre effekt behov (se ovan) Thermias Bequem 12D el vid högre effekt behov el bulkföråd Bequem 15D el Ecotec a:4....
Bequem 12D driver brännaren skruven från förådet o en skruv på max 3 meters längd..
Här finns länkar till ovan nämda system..
http://www.thermia.se/default.asp
http://www.ecotec.net/
Detta är mina råd o funderingar finns säker flera som har åsikter om detta..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det är en djungel
Det känns som att desto mer jag läser desto mer villrådig blir jag. Sedan är det inte heller så lätt att undersöka utbudet och ställa frågor till försäljarna. Pelletspannor är inte direkt sådant som säljs med ett stort urval i butiken runt hörnet.
Trots allt blir det nog antingen en Econom eller en Viessmann med acktank och lite annan kringutrustning. De verkar ha hyfsat bekvämt underhåll, utan att rusa upp i riktigt samma prisnivåer som Pellx PMX och Biotech.
Tack för svaren!
Trots allt blir det nog antingen en Econom eller en Viessmann med acktank och lite annan kringutrustning. De verkar ha hyfsat bekvämt underhåll, utan att rusa upp i riktigt samma prisnivåer som Pellx PMX och Biotech.
Tack för svaren!
Obsevera att viessman vitolig 300 och Windhager PMX (pellx PMX) ær samma panna. Den tillverkas av windhager i Østerrike.
www.windhager.com
Bra pris (ser det ut som) på vitolig 300/PMX kan fås i tyskland på
http://www.heizungs-discount.de/Online- ... tolig.html
www.windhager.com
Bra pris (ser det ut som) på vitolig 300/PMX kan fås i tyskland på
http://www.heizungs-discount.de/Online- ... tolig.html
Windhager Biowin Exclusive 15kW, Keramiskt insatsrör i skorstenen.
Re: Det är en djungel
Sant.teg skrev: Pelletspannor är inte direkt sådant som säljs med ett stort urval i butiken runt hörnet.
Viktigast är att du får tag i en installatör du kan känna förtroende för. Och då menar jag inte en pratkvarn som svarar tvärsäkert på alla frågor utan istället en som är lyhörd för dina behov. I branschen finns tyvärr alldels för många okunniga klåpare som tar alldeles för mycket betalt.

Mitt råd är därför att känna av marknaden och ta in flera offerter.
Där ser man på! Ja, när jag tittar efter och jämför, ser de faktiskt ganska lika ut. Det är mest bara färgen som skiljer. Jag trodde att Pellx tillverkade sina egna pannor, men de importerar alltså bara andra tillverkares pannor och sätter sitt eget namn på dem...quality skrev:Obsevera att viessman vitolig 300 och Windhager PMX (pellx PMX) ær samma panna.
Enligt de uppgifter jag har haft tillgång till, verkar Viessmann vara markant billigare.
Re: Det är en djungel
Som vanligt när det gäller hantverkstjänster...ABSO skrev:I branschen finns tyvärr alldels för många okunniga klåpare som tar alldeles för mycket betalt.