Oljebrännare
-
- Prima virke
Oljebrännare
Gökunge till brännare i detta forum förvisso men den ska snart bytas ut.
Den gjort av med ca 3 lit olja per dygn under sommarhalvåret, endast till varmvatten förstås.
Nu är oljan slut så jag stoppade igår kväll ner bränsleslangen i en Jeepdunk med 20 l Diesel. Den är nu redan slut!!!
Hur kan monstret ha sörplat i sig 20 l på mindre än ett dygn?
Returledningen sitter fortfarande kopplad mellan brännaren och den stora oljetanken, kan möjligtvis vara så att det mesta av Dieseln farit vidare över till den stora oljetanken istället för att eldas upp? Varför då i så fall, hur fungerar det?
Bra om det är så för då kan jag ju använda Dieseln igen;)
Den gjort av med ca 3 lit olja per dygn under sommarhalvåret, endast till varmvatten förstås.
Nu är oljan slut så jag stoppade igår kväll ner bränsleslangen i en Jeepdunk med 20 l Diesel. Den är nu redan slut!!!
Hur kan monstret ha sörplat i sig 20 l på mindre än ett dygn?
Returledningen sitter fortfarande kopplad mellan brännaren och den stora oljetanken, kan möjligtvis vara så att det mesta av Dieseln farit vidare över till den stora oljetanken istället för att eldas upp? Varför då i så fall, hur fungerar det?
Bra om det är så för då kan jag ju använda Dieseln igen;)
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Inte en chans att den druckit 20lit på ett dygn. De flesta litrarna ligger säkert och väntar på dig i tanken. När det är riktigt kallt (-20) här räckte en dunk i minst 3 dygn.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Pannrumstomte!
Re: Oljebrännare
Du tänker helt rätt, du har fyllt på den stora tanken!Depper Dan skrev: Returledningen sitter fortfarande kopplad mellan brännaren och den stora oljetanken, kan möjligtvis vara så att det mesta av Dieseln farit vidare över till den stora oljetanken istället för att eldas upp? Varför då i så fall, hur fungerar det?
Det sitter en pump som pumpar upp ett högt tryck och efter den så sitter det en ventil som reglerar trycket genom att skicka tillbaka överskottet till tanken. Du måste stoppa ner även returen i dunken.
Jag vet flera som gjort samma misstag

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
1 liter olja avger väl ca. 10-11 kWh. Låter orimligt mycket med 20 liter/dygn nu och även 3 liter om sommaren är lite mycket.
Killarna över har nog rätt med returlädningen om inte då en granne står på utsidan och fyller upp en annan jeepdunk!
Killarna över har nog rätt med returlädningen om inte då en granne står på utsidan och fyller upp en annan jeepdunk!
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- Pannrumstomte!
3 liter per dag för varmvatten stämmer bra med vad jag mätt upp på min panna. Den förbrukar ca 40kWh per dygn även om ingen är hemma och radiatorkretsen helt avstängd vid en temperatur på 70-80 grader.Rol-bi skrev: ...och även 3 liter om sommaren är lite mycket.
Att köra el på sommaren med sänkt panntemperatur och pluggat rökrör sparar nog en hel del.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Prima virke
Jeepdunken
Tack ni som svarat!
Jag var faktiskt inne på det från början, att stoppa bägge slangarna i dunken men en Pelletsbrännarinstallatör, ska inte nämna vilken, tyckte att det kanske vore onödigt varför jag struntade i det.
Jag flyttade tillbaka in-slangen till "från-oljetanken" igen och sedan dess har den tuffat och gått på det som tidigare fanns i Jeepdunken.
Så här kan man ju antagligen hålla på, nu fick jag ju en tom dunk att åka och fylla på under tiden. Inte så dumt egentligen.
Jag var faktiskt inne på det från början, att stoppa bägge slangarna i dunken men en Pelletsbrännarinstallatör, ska inte nämna vilken, tyckte att det kanske vore onödigt varför jag struntade i det.
Jag flyttade tillbaka in-slangen till "från-oljetanken" igen och sedan dess har den tuffat och gått på det som tidigare fanns i Jeepdunken.
Så här kan man ju antagligen hålla på, nu fick jag ju en tom dunk att åka och fylla på under tiden. Inte så dumt egentligen.
-
- Pannrumstomte!
Räkna med ungefär 20 liter/cm för en normalstor tank runt 3 kubik så det är definitvt värt att se till att få ut sista slatten också.
Om tanken ska skrotas så är det bara att borra ett hål i nederkant och eventuellt lyfta lite med spett eller domkraft.
Om tanken ska skrotas så är det bara att borra ett hål i nederkant och eventuellt lyfta lite med spett eller domkraft.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Prima virke
Oljetanken
Hej!
Jotack, jag har redan höjt upp tanken så den lutar en del. Höjt mer och mer till den stannat igen osv.
Nu är det nog bara Jeepdunkstankning som gäller tills pellets kommit in i huset.
Jotack, jag har redan höjt upp tanken så den lutar en del. Höjt mer och mer till den stannat igen osv.
Nu är det nog bara Jeepdunkstankning som gäller tills pellets kommit in i huset.
-
- Lärjunge!
Oljeeldning sommartid är katastrof. I mitt förra hus hade jag en fräsch Nibe Combi/City med fräsch vältrimmad Bentonebrännare. Oljeförbrukningen sommartid för VV-produktion låg då på ca 3 liter /dygn.Rol-bi skrev:även 3 liter om sommaren är lite mycket
Idag kör vi med elpatronerna i ecoflexen och förbrukar betydligt mer vv än tidigare och förbrukningen ligger på ca 16 kWh /dygn.
Jag är trots detta nyfiken på om en liten kompakt elberedare skulle kunna pressa förbrukningen ytterligare. Vill minnas att jag hört talas om VV-produktion för 7-8 kWh /dygn här på forumet....
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag kör en begagnad 50 liters beredare m/1,5kW genom sommaren. Den står kopplat i serie med pannan och mottager förvärmat vatten på ca. 20-26 grader genom värmeväxling av radiatorvattnet.
Tyvärr har jag inte mätt hur mycket den drar av el, det är inte mycket.
Beredaren ger varmt vatten til min familj på 5 + hyreslägenhet med familj på 3. Det är mycket sällan den går tom för värme men den räcker inte til et badkar på sommaren.
Tyvärr har jag inte mätt hur mycket den drar av el, det är inte mycket.
Beredaren ger varmt vatten til min familj på 5 + hyreslägenhet med familj på 3. Det är mycket sällan den går tom för värme men den räcker inte til et badkar på sommaren.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
-
- Pannrumstomte!
Elektriska varmvattenberedare i seriekoppling är verkligen en underskattad lösning.
Lätt att bli medryckt som pelletseldare och bara vilja köra pellets men denna lösning är för väldigt många väldigt ekonomisk och bekväm.
I synnerhet om beredaren redan finns tillgänglig eller finns att skaffa till lågt pris som ex en begagnad.
Mvh
Lätt att bli medryckt som pelletseldare och bara vilja köra pellets men denna lösning är för väldigt många väldigt ekonomisk och bekväm.
I synnerhet om beredaren redan finns tillgänglig eller finns att skaffa till lågt pris som ex en begagnad.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Prima virke
Varmvattenberedare
Från Diesel i Jeepdunk till varmvattenberedare - tänk vad det rinner iväg!
Ja det låter inte så dumt med seriekopplad dito, det kanske man borde tänka på framöver. Fast först kanske det är lika bra att börja med pellets + elpatronsbackup. Vem vet, jag kanske finner det så roligt att både köpa och elda pellets så att jag inte vill ha någon el sedan;)
Ja det låter inte så dumt med seriekopplad dito, det kanske man borde tänka på framöver. Fast först kanske det är lika bra att börja med pellets + elpatronsbackup. Vem vet, jag kanske finner det så roligt att både köpa och elda pellets så att jag inte vill ha någon el sedan;)
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
I mitt nybyggda pannrum har jag precis den lösningen!
1) Acktankarna värmer varmvatten via en tappvattenautomat, detta vatten blandas till 56-57 grader i en blandningsventil.
2) Det varma vattnet går till kallvatten in i en 60 liters el-vvb (ställd på 65 grader) och till kallvatten in på en blandningsventil som är ställd på 55 grader. Denna blandningsventil tar sitt varmvatten in från el-vvb. Så länge det kommer nog varmt vatten från TVA'n så tas det väldigt lite från el-vvb.
När jag har värme i tankarna förbrukar el-vvb'n runt 1-2 kWh per dygn. Om jag inte har eldat nåt.. på sommaren eller när det som nu är midsommarväder på hösten (10 grader och regn) så går det runt 8kWh per dygn för två vuxna (duschar) och ett litet barn som badar varje dag.
Tveksamt om jag ens skulle kunna hålla pelletspannan igång på 2 kilo per dygn...?
/Jörgen
1) Acktankarna värmer varmvatten via en tappvattenautomat, detta vatten blandas till 56-57 grader i en blandningsventil.
2) Det varma vattnet går till kallvatten in i en 60 liters el-vvb (ställd på 65 grader) och till kallvatten in på en blandningsventil som är ställd på 55 grader. Denna blandningsventil tar sitt varmvatten in från el-vvb. Så länge det kommer nog varmt vatten från TVA'n så tas det väldigt lite från el-vvb.
När jag har värme i tankarna förbrukar el-vvb'n runt 1-2 kWh per dygn. Om jag inte har eldat nåt.. på sommaren eller när det som nu är midsommarväder på hösten (10 grader och regn) så går det runt 8kWh per dygn för två vuxna (duschar) och ett litet barn som badar varje dag.
Tveksamt om jag ens skulle kunna hålla pelletspannan igång på 2 kilo per dygn...?
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jodå det går! Jag har legat på ca 2,5 kg /dygn (mellan 70-80kg/mån) under juni, juli och augusti. Jag gillar att bada så det går åt en del till badkaret annars hade det varit lägre.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator