Att de aldrig lär sig!
-
- Stor entusiast!
Att de aldrig lär sig!
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Re: Att de aldrig lär sig!
Vad menar du med att de aldrig lär sig?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag tror nog att de använder bästa tillgängliga utrustning för att förhindra bränder, då det ju säkerligen är kostsamt även för tillverkaren (och oss konsumenter i slutkanten). Dock är det ju så mycket bränder att man kan tycka att det kanske även här behövde till lite teknikutveckling för att förbättra brandskyddet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Stor entusiast!
Lassea79: Jo, det var en period i vintras när det kom sådana nyhetsflashar var och varannan dag känndes det som. Trodde att alla fabriker skulle brinna ner inom ett par veckor med den hastigheten.
Det var alltså inget konkret underlag för en seriös undran om du trodde det. Mer en häpenhet.
Stefan
Det var alltså inget konkret underlag för en seriös undran om du trodde det. Mer en häpenhet.
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Han nästan bli lite iriterad hehe.... jobbar ju själv där vi tillverkar pellets och jag lovar att det är inte kul när det brinner. Vi hade en stor brand i april som gjorde att vi låg nere med produktionen i ca 2 månader. Då jag kom på morgonen och såg blåljusen ojoj det går inte att beskriva känslan. Nu 4-5 månader senare har man som lagt det bakom sig då kom nästa brand=( för två veckor sen hade vi en liten insidece då blev det inte så farligt bara två fotoceller och lite kablar. Tur att sprinkler systemet fungerade vid båda tillfällena. Men jag säger de e konstigt att det inte brinner mer. Alla kullager och skruvar en massa elmotorer en massa värme och fint spån. Vi städar flera gånger om dagen för att förhindra all möjlig insidenter. För övrigt har jag själv god hjälp av många inlägg på den här sidan. Mången tack
saabstefan skrev:Lassea79: Jo, det var en period i vintras när det kom sådana nyhetsflashar var och varannan dag känndes det som. Trodde att alla fabriker skulle brinna ner inom ett par veckor med den hastigheten.
Stefan
Ser ingen anledning till att det ska börja brinna i vilket fall som helst, om man använder motorer och annan utrustning som är klassade för användning i miljön dom sitter i (ATEX direktiv osv) så ska det inte inträffa.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det märks att du inte varit in i en pelletsfabrik!!! Skulle inte tro att de som tillverkar pelletsmaskiner är så korkade att de använder vilka motorer som helst. "bara maskinen går så är det väl bra" svar nej alla motorer är gjorda för ändamålet. Men ser man de så så alla sågverk som brinner är de så där att de vill att de ska brinna?! Tror inte det ett stopp på ett dygn snackar vi förluster i miljonklassen tror ingen vill ha det men jag vet ju inte. Gör ett studiebesök hos en pelletsproducent så kanske ni börjar förstå varför det brinner!!! Det fina spånet hittar sina vägar på de allra konstigaste ställena. Kullagren till exempel smörjs enbart för att hålla ute smuts och spån inte för att lagren ska gå lätt!! Det säger också en hel del!
micke_932 skrev:Ser ingen anledning till att det ska börja brinna i vilket fall som helst, om man använder motorer och annan utrustning som är klassade för användning i miljön dom sitter i (ATEX direktiv osv) så ska det inte inträffa.
Svaret är nej, jag har aldrig varit i en pelletsfabrik, men jag anser fortfarande att min kommentar är fullt vettig, om prylarna inte håller eller osakar bränder så är dom inte avsedda att finnas i den miljön, en motor eller ett lager som är anpassat för att sitta i viss miljö håller ju också, eller så får man ha så korta serviceintervall att prylarna håller.
Nej de e de din komentar inte är!! Om du bara visste hur de fina spånet tog sig in och ut över allt!!! Jo visst kan man ha kortare service intervaller helt klart men normalt smörjer de alla lager på sågen en gång i månaden , i pellets minst en gång i veckan, och första branden vi hade den berodde inte på en elmotor eller ett lager. Det var ett elfel i en elcentral. En sån sak är in te så lätt at förutse. Men iofs tycker inte jag de e så mycket att på 5 år har de brunnit två gånger. Man kan ju jämföra med en motor inom en annan branch tex plåt å stål. Där har du aldrig de att spån kommer in över allt!!!
micke_932 skrev:Svaret är nej, jag har aldrig varit i en pelletsfabrik, men jag anser fortfarande att min kommentar är fullt vettig, om prylarna inte håller eller osakar bränder så är dom inte avsedda att finnas i den miljön, en motor eller ett lager som är anpassat för att sitta i viss miljö håller ju också, eller så får man ha så korta serviceintervall att prylarna håller.
Det är väl klart att man inte kan förutse elfel och liknande, men om dammet tar sig in i motorer och lager så kvarstår ju det faktum att motorerna inte är anpassade för den miljön dom sitter i och det är det enda jag försökt säga hela tiden, och i din första kommentar vad det ju det som du beklagade dig över.Om du bara visste hur de fina spånet tog sig in och ut över allt
Jag menar bara att det verkar inte finnas motorer och lager som inte spånet tar sig in.
quote="micke_932"]
quote="micke_932"]
Det är väl klart att man inte kan förutse elfel och liknande, men om dammet tar sig in i motorer och lager så kvarstår ju det faktum att motorerna inte är anpassade för den miljön dom sitter i och det är det enda jag försökt säga hela tiden, och i din första kommentar vad det ju det som du beklagade dig över.[/quote]Om du bara visste hur de fina spånet tog sig in och ut över allt
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Lassea79:
Vart börjar det brinna i pelletsfabrikerna?
Är det inom torkningsprocessen eller avgashandteringen?
Jag utgår i från att det normalt är direkt torkningsprincip med luft som används?
Vart börjar det brinna i pelletsfabrikerna?
Är det inom torkningsprocessen eller avgashandteringen?
Jag utgår i från att det normalt är direkt torkningsprincip med luft som används?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Var jobbar du ?? Framgår inte i din profil var i landet du befinner dig.....Lassea79 skrev:Det märks att du inte varit in i en pelletsfabrik!!! Skulle inte tro att de som tillverkar pelletsmaskiner är så korkade att de använder vilka motorer som helst. "bara maskinen går så är det väl bra" svar nej alla motorer är gjorda för ändamålet.
Går det att ordna studiebesök för oss som inte har sett en pelletsfabrik ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jo, det är ju en helt annan sak, och då är det ju givetvis genast mera otrevligt.Jag menar bara att det verkar inte finnas motorer och lager som inte spånet tar sig in.